Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Atopiska Eksem

Stackarn . Min son har också atopiska eksem och har haft de sedan han var 2månader drygt (idag 18mån). Vi smörjer också med Minderm, Mildson och Locobase. Tror dock att hans eksem grundar sig i födoämnesallergi. Jag har tyvärr inget tips till dig heller men kommer att följa tråden i hopp att det finns någon annan som kan delge något bra tips för dig och ev för oss med .

• Dalkulla74

Ja usch ja det är inte roligt . Min son pricktestades då han var ca 9mån tror jag det var och då var det endast ägg han visade sig vara allergisk mot. Han har sedan dess fått helt äggfri kost. Nu sen en vecka tillbaka så kör vi mjölk och äppelfri kost med då jag börjat misstänka att det kan vara något eller båda dessa som gjort att han varit så dålig i huden så pass länge. Efter ett par dagar märkte vi hur hans hud blev bättre. Vet inte om det var tack vare att vi låter bli mjölk och äpple men vi fortsätter för att se hur det fortlöper. Kan ju vara så att det blev bättre bara för att det blev mildare ute med.

• Dalkulla74

WimsA: Vi har misstänkt att LPL Locobase svider då huden är irriterad , har märkt att Martin inte tycker om att vi smörjer med den då. Anledningen till att vi inte bara smörjer med Minidermen är att den inte klarar kyla lika bra (ansiktet). Dock Locobase receptfri på tub på Apoteket innehåller inte de där LPL så den funkar även på irriterad hud.

Vad är duodermplattor? Vi har kört intensivt med kompresser med alsolsprit och plåster nu på de sår Martin hade på benen. Det har *peppar peppar* fungerat bra och såren är nu läkta . Vågar inte ta bort plåstren än ifall han kliar upp den ömtåliga nya huden där. Martin badar 1-2ggr i veckan, duschar ibland istället för att inte vara i vattnet så länge.

Din sons eksem är nog mycket värre än Martins, han har mest i ansiktet och sedan fläckvis på resten av kroppen. Många brukar fråga om han haft vattkoppor. Jag tyckte inte heller om utvecklingen med kortisonsalvorna här. Förut blev det bra av bara mildison, nu måste vi behandla med Locoid då fläckarna inte försvinner .

Det här blev också längre än jag trott

• Dalkulla74

WimsA: Locobase LPL fungerar bra då huden inte är irriterad. Men det blir ju som ett tätt lock så under den varma delen av året så använder vi inte den. Vi smörjer Martin från topp till tå varje dag morgon och kväll.

Aha då vet jag vad det är för plattor, har bara inte hört vad de kallats tidigare .

Locoid fet kräm är den kortisonsalvan vi använder då vi försöker bekämpa eksemprickar som inte vill ge sig. Man får helst inte använda den mer än en vecka i sträck. Brukar även peta ner sånt i hårbotten där han har skorvar.

Svar på tråden Atopiska Eksem