• Mandelnougat

Någon som kan hjälp med att tolka tarot?

Hej alla!
    Har råkat ut för en vattenskada i vår bostadsrätt och nu är jag från och till halvt uppåt väggarna (särskilt nattetid) då jag är dödsorolig att det ska bli något ekonomiskt tjorv (Vems försäkring det ska gå på då vår endast täcker ytskikt och om det inte går på föreningens så står vi med ENORMA kostnader)
    Lade iaf en tidsspegel imorse och såhär föll korten:
    1. Dåtid/Det som varit: Page i pentagram

2. Nutid/ Det som är: Page i svärd

3. Framtiden/Det som kommer: Solen

Jag som amatör tolkar det lite som: Vi har haft ganska god ekonomi och jag har haft ganska stor koll på den inför graviditeten.(1:an)
    Page i Svärd tolkar jag som att (genom att se på bilden) jag är beredd på att få fightas (eller min kropp är det) vilket får följden att jag har fått svårt med sömnen.
    Solen Det är här jag blir mest villrådig.. Solen ser ju ut som ett jättebra kort men samtidigt blir jag osäker.. Döden tex är ju ett kort som ser hemskt ut men som det ändå kommer bra saker ur.

Någon som har lust att göra en (fri)tolkning och/eller rätta mig där jag tänker fel?
    Mvh Mandelnougat

• Svar på tråden Någon som kan hjälp med att tolka tarot?
  • slangbella

Jag tycker det är jättesvårt att tolka åt någon annan. När jag själv lagt tarot (det var ett bra tag sen nu) så har det handlat mycket om känslan jag får vid själva läggningen, alltså precis då när jag får upp och har lagt korten. Därför kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

• Tjofsen

Har du ingen bok att läsa vad korten betyder? Tarot är ju så också att man ska mest locka fram saker ur ens egna medvetande......lite av psykodynamisk terapi *ler* Ett kort kan aldrig säga saker ÅT dig....det kan bara ge dig vägledning för att du ska förstå dig SJÄLV. Alltså de tolkningar du gör är såna tolkningar du själv har inom dig som ska ut. Göra det klart för dig liksom.

• kissemjao

Jag skulle vilja tipsa dig om passagen debatt:s tarotforum. Där finns jättemycket bra tarotfolk.

Gällande dina Page-kort så tänker jag grundläggande att de påskyndar förändringar och erbjuder nya möjligheter, dock som man måste tänka över och balansera innan man fattar nya beslut.
    På ett mer symboliskt/mänskligt plan så ser jag pagen som det "inre" barnet i dig. Kanske i ditt fall t o m barnet du väntar.
    Jag skulle tolka page i pentagram, ungefär så som du gjort .
    Gällande din nu-tids-situation (page i svärd) så tolkar jag: Du är beredd att ta risker med ditt tänkande. Du är ställd inför en livssituation där du är tvungene att skärpa upp dina tankar. Kanske börja tänka på ett nytt sätt, och efter självrannsakan börja bemöta dina rädslor. Det har nåt med nya ideér och projekt att göra. Page i pentagram kan ibland ha en koppling till papper (kontrakt, brev, skriva en bok, författarskap...). Säger det dig nåt?

Men solen är ju faktiskt ett bra kort. Jag har svårt att se det som nåt annat än energi, styrka, upplysning, födelse av ett nytt projekt (kanske ditt barn), otimism. Ja helt enkelt livgivande... Såvidare du inte lägger upp och nervända kort, då det kan ha raka motsatsen i betydelse.

Kissemiss
  • Mandelnougat

Tack så mycket alla ni som hjälpt mig.
    Lite tankar efter att ha läst era svar

Charlotta02.. Ja jag brukar oxå försöka gå på känslan men är rädd för att jag i detta fall lägger in mina egna önskningar i det jag ser och uppfattar om du förstår vad jag menar. "Att jag ser det jag vill se"

Tjofsen: Jag har en bok och otaliga internetsidor till min hjälp men jag tycker det är svårt att göra om det lästa ordet till något som "passar min fråga" om du förstår hur jag menar..?
    Men det andra som du säger ska jag verkligen ta till mig för när man tänker efter så är det så det har fungerat innan. Att det visat sig att det jag själv sett i korten är det rätta. Ex vis när jag "på skoj" gjorde en tidsspegel i en affär och på en gång fattade vad siffrona betydde. Frågan var NÄR jag/vi skulle bli gravida: Dåtid= en 9:a Nutid = en 5:a och framtid en 1:a(ess)
    Vilket stämde när jag räknade efter. 4 månader tidigare hade vi kommit överrens om att vi skulle börja försöka i april. Nutid: i April kastades pillren (hade precis gjort det när jag drog korten) framtid: Det tog sig på 5:e försöket precis som esset ville visa.

Kissemjao..
    Tack för hjälpen!
    Jag känner mig inte helt lost när någon annan tänker lite som mig. Pappren kanske har med försäkringarna att göra (där min största rädsla ligger) Dvs att man är rädd för att de regler ska ställa till det för oss. Men hur det än är så kommer jag ju tvingas gå igenom det här; måste mao lära mig att inte ta ut saker i förskott och inte oroa mig i onödan..(eller?)
    Jag ska erkänna att efter jag lade spegeln så är jag inte lika nervös inför det som jag var innan. Jag kan liksom stänga av tankarna. Så vi får väl se om det är ett tecken eller om jag lurar mig själv genom korten
    Tusen tack iaf!

• kissemjao

Njae... jag tror nog inte att du lurar dig själv genom korten. Jag ser det mer som att korten hjälper dig att välja på vilket sätt du ska förhålla dig till situationen. Man har ju alltid flera val, men måste ju oftast komma till den punkt där man bestämmer hur man ska göra...

• Lev som du lär

1. Dåtid/Det som varit: Page i pentagram

Med ditt analytiska tänkande kan du ta tag och förverkliga det mesta. Du tar kontroll över situationen och gör det bästa av den.

2. Nutid/ Det som är: Page i svärd

Du komer få svar på något som är viktigt för dig, du är medveten om din egen förmåga i frågan och förverkligar det du tror på. Du komer att få de rätta kontakterna relaterat frågan.

3. Framtiden/Det som kommer: Solen

Du känner dig lycklig och befriad. Du har alla möjligheter med dig, men det är upp till dig att agera till nästa steg i det lustiga som kallas livet. Slutresultatet gott.

Kram och lycka till
    MVH/Annika

• Mandelnougat

Lev som du lär..
    Tack för hjälpen ska fundera över din tolkning. Slutet gott bådar ju iaf gott!

Svar på tråden Någon som kan hjälp med att tolka tarot?