Ska man vaccinera en innekatt?
Vet inte om man måste göra det. Varför vaccinerar man, jag har fått för mig för att de inte ska få sjukdomar av andra katter ute men om katten alltid är inne behövs vaccination då?
Kram!
Vet inte om man måste göra det. Varför vaccinerar man, jag har fått för mig för att de inte ska få sjukdomar av andra katter ute men om katten alltid är inne behövs vaccination då?
Kram!
Katter ska alltid vaccineras! Man kan dra in smittor från andra katter på skorna när man har varit ute...
vi vaccinerade inte våra innekatter, enligt vår veterinär var det onödigt.
Hm fler bud, nu har jag en för en emot!
Det beror ju på. Risken att de kommer att smittas är ju mindre, men den finns helt klart!
Jag hade inte velat leva med att jag vet att min katt blivit sjuk och jag hade kunnar förhindra det.
En annan aspekt är ju om försäkringen täcker katten om hon är ovaccinerad.
Alla oficella åsikter jag fått är att även innekatter ska vara vaccinerade. Man kan få med sig smittan hem via skor och kläder.
Om man ska lämna katten på pensionat eller liknande är det ett krav att de ska vara vaccinerade.
Okej, då får det bli vaccination! Tack så mycket!
Vår veterinär sa att det var onödigt så vi har inte gjort det. Vår äldsta sörnos är snart 15 år och har aldrig varit vaccinerad, det har gått bra ändå. om man oroar sig är det naturligtvis bättre att vaccinera katterna!!!
o för den delen fungerar katter som människor. Ett barn som går på dagis (utekatt) får mycket bättre immunförsvar mot sjukdomar medans ett barn som är hemma inte kan bygga upp samma försvar mot främmande bakterier...
Det är därför MYCKET viktigare att vaccinera innekatter än utekatter... tycker jag!
Nu har Engla fått sin första vaccinspruta! Tack för alla svar!
kattpest mm är luftburet så klart katterna ska vaccineras även om de är innekatter...
Hej
Nu är ju katten redan vaccinerad och det är mkt bra. Man ska alltid vaccinera katter, både inne- och utekatter. Kattpest är ett virus som är extremt resistent mot yttre påverkan och kan mkt väl föras in i huset med skor tex. Sjukdomen har mkt hög dödlighet hos ovaccinerade katter, vaccinet ger ett i stort sett 100 procentigt skydd. Ganska bra sätt att skydda sin katt med andra ord.
Kanske kan man skippa kattsnuvevaccineringen om katten inte träffar andra katter men idag är det många som bara har kombinationspreparatet och det kostar ju inte många kronor extra.
/Sandra