• grah

Olika stora ögon?!

Hmm.. har upptäckt att min son som snart blir 10månader har olika stora ögon...
    Han har alltid haft ganska stora ögon.. men nu är bara det ena som är stort...
    Han kisar inte utan det ena är helt enkelt inte lika stort...
    Tycker inte ni att det låter konstigt?
    Utveckling eller åkomma? Eller är jag helt enkelt bara nojjig?

• Svar på tråden Olika stora ögon?!
  • Linselusen

Jag har olika stora ögon! Det beror på att ena muskeln är slapp under ena ögat...skillnaden är inte sååå stor men dock en liten skillnad. Det syns bara om jag spärrar upp ögonen!

Mvh Lina

• Desdemona

Alla människor har olika stora ögon. Våra ansikten är inte symetriska...

• Fille Fjonkan

Tösen ska tydligen ha en liten aning så, men jag ser det inte. Vi gick med henne hos en sjukgymnast när hon var mindre för att hon helst inte vred huvudet åt vänster. När de har en så tydlig "favoritsida" kan ansiktets ena sida utvecklas snabbare/bättre än den andra. Har din son varit sned, hellre vänt huvudet åt ena håller än andra, vänt sig till mage bara åt ena hållet etc?

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
  • grah

fille, ja han ligger helst på höger sida, vänder sig helst åt höger sida.. och har ett större öga på höger sida... (vi trodde en period att han inte ville vrida huvudet åt vänster, men det gick över snabbt och gick aldrig så långt att vi behövde söka hjälp..)
    är det ngt som kommer växa till sig isf?

• Fille Fjonkan

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men om jag var du skulle jag kontakta en sjukgymnast för att få svar på frågor. Om han fortfarande favoriserar höger sida kanske det inte skulle skada med ett par besök hos en sjukgymnast nu.

Vi gick hos sjukgymnast 2 ggr när Tösen var ca 5 månader. Då hade hon redan börjat vrida huvudet ganska bra åt vänster också, men ville inte vicka så mycket åt höger (som man gör om man tittar uppåt åt vänster). Sjukgymnasten visade mig övningar att göra med henne och lärde henne att röra sig geometriskt. Efter första besöket (samma dag) lärde hon sig att själv vända sig till mage åt andra hållet än det som var favorit.

Sedan var vi på återbesök 2 ggr, vid 8-9 månaders ålder och när hon var över 1 vill jag minnas för att följa upp att hon inte belv sned längre ner i ryggen eller så.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
Svar på tråden Olika stora ögon?!