• Isanna

Tvättråd - mörka kläder med ljusa detaljer?

Hur tvättar ni mörka kläder med ljusa detaljer? Tex en röd eller mörkblå  tröja med vita prickar eller ränder? En del tvättar enligt den ljusaste färgen på plaggen men jag slänger mörkta plagg i mörk tvätt för jag anser att så länge man följer tvättråden så ska det väl inte färga av? Hur gör ni?

• Svar på tråden Tvättråd - mörka kläder med ljusa detaljer?
  • snillis

Tvättar med mörka kläder.
    Hellre förstöra ett plagg än en hel maskin med ljusa kläder.

• Mumin

Jag tvättar dem alltid med ljust. Fast det beror lite på vad det är för kvalitet. Barnkläder från tex Pop, L&B, och även de vanliga klädkedjorna håller alltid färgen om de har ljusa detaljer. En gång köpte jag dock en joggingoverall, röd med vita revärer, från Walking baby och den färgade av sig på allt.

After all... tomorrow is another day.
  • Majsan70

Jag tvättar med likfärgade plagg eller ensamt. Blandar aldrig kulörer med varandra.

• Emmies mamma

Man kan ju tycka att tillverkaren skulle se till att tygerna inte färgar när man blandar olika färger i samma plagg. Dock är det inte alltid så och därför skulle jag tvätta separat första gången om inte tillverkaren gett löfte om färgfri tvätt.

• Åsa

Enligt kompis i textilbranschen ska det mörka på plagget vara färgäkta och inte färga av sig på det ljusa. Men jag brukar också ta separat första gången och är inte helt konsekvent med att tvätta det i ljust heller; beror lite på hur rädd jag är om resten jag tvättar

Svar på tråden Tvättråd - mörka kläder med ljusa detaljer?