• cameron

    Sy ihop magmusklerna i samband med snitt?

    Undrar om det finns någon som har genomgått ett kejsarsnitt där man i samband med själva operationen har sytt ihop magmusklerna? Alltså, som jag har förstått det så delar sig ju magmusklerna mera på vissa under graviditeten och det är inte alltid som detta går tillbaka efter förlossningen (på vissa kvarstår alltså glipan mellan musklerna. Som ni säkert förstår så tillhör jag själv den gruppen). Antingen får man ju då acceptera att aldrig kunna få en platt mage igen eller så finns alternativet att sy ihop magmusklerna. Jag har ingen som helst aning om detta är något som man kan få remiss för att göra eller om man måste bekosta ett sådant ingrepp själv. Men om det nu skulle vara så att man ska skaffa ett barn till vilket ska födas med snitt så vore det ju himla smidigt att i samband med snittet, då man ändå har magen öppen, sy ihop musklerna. (Finns det någon som har gjort det eller som vet något mera om detta? Nyfiken

  • Svar på tråden Sy ihop magmusklerna i samband med snitt?
  • cameron

    MOAI: Tack för ditt svar Ja det låter ju logiskt att man gör det först efter att man fått alla sina barn. Vad gäller det där med träning så har jag själv inte börjat träna mina magmuskler alls efter förlossningen/snittet eftersom jag är rädd att göra "skadan" ännu värre. Men inte har det blivit bättre för det, musklerna är lika delade nu som dom var någon månad efter förlossningen

    Puffar igen! Flera svar? Någon som har gjort en sån här operation?

  • cameron

    Vad tror du inte är möjligt Lizzy 71? Jag VET att det finns ett ingrepp där man lägger in ett nät som ska hålla ihop musklerna men det jag är osäker på är om man kan göra det ingreppet i samband med ett kejsarsnitt. Men det kanske var det du menade att du inte tror är möjligt? Mitt problem är inte att jag är tjock om magen utan att jag ser gravid ut pga dom separerade magmusklerna, så en fettsugning vore tyvärr inte till så mkt hjälp

  • cameron

    kate79: Jag har också hört att det ska finnas vissa övningar att göra som kan förbättra det hela något. Förhoppningsvis kan det tom bli helt bra om man övar duktigt? Hoppas iaf på det Men för att vara säker på att man gör rätt övningar så behöver man väl en remiss till en sjukgymnast? Eller vart hittar man dessa övningar? Jag har faktiskt tagit mig i kragen och bokat en tid på gyn nu iaf. Ska träffa en läkare på måndag som ska ta sig en titt på min mage. Hoppas att jag då får hjälp med att komma tillrätta med det här problemet. Har du varit i kontakt med någon läkare ang detta?

  • cameron

    bustjejen: Hur vet man om man har bråck? Alltså vad innebär det, hur känns det? Själv har jag ju inte ont i magen på något sätt utan det är enbart en utseendemässig defekt. Men jobbigt nog ändå eftersom jag lider av detta psykiskt

  • cameron

    kate79: Jag har nog inte heller förstått att det är delade magmuskler som det handlar om förrän nyligen. Eller snarare så har jag inte VELAT tro det utan har väntat och väntat på att magen ska "dra ihop sig" av sig självt. Men inget har hänt dom senaste fyra-fem månaderna (dottern är sex månader) så nu är det ju bara att inse fakta. Förstår att du är helt färdig om dagarna med två små vilddjur där hemma! Jag tycker att jag har fullt upp med ett barn!

  • cameron

    bustjejen: Då jag försöker att göra situps (bara för att testa och se hur magen beter sig) så blir det som en utbuktning mitt på magen, har det bara att göra med att musklerna är delade eller kan det bero på att det också är ett bråck? Du verkar kunnig inom detta område så jag frågar Vad gäller detta med magträning så är jag livrädd för att göra något fel som skadar musklerna och gör problemet värre. Hur lång tid efter dina snitt har du vågat göra raka situps? Eller är det så att du bara har gjort sneda? Har du gått hos någon sjukgymnast och fått övningar eller har du tränat helt på egen hand? Nu blev det en massa frågor

  • cameron

    kate: Jag blir helt illamående när jag försöker att göra en situp och samtidigt klämma på magen så det är svårt att känna ordentligt. Men jag TROR att jag bara får in två fingrar emellan musklerna, fast då har jag bara testat att trycka på ett ställe så jag vet inte om det är likadant "hela vägen". Hm... Skulle det isf innebära att jag är inom det godkända måttet? Men jag ser ju att musklerna är delade bara av att titta på magen. Precis som MOAI tidigare skrev så ser jag två "limpor" när jag tittar ner på min mage och så har det absolut inte varit förut (innan graviditeten). Och den stora utbuktningen som blir när jag försöker att göra situps, vad är det då? Det ska bli spännande att se vad läkaren säger på måndag...

  • cameron

    bustjejen: Mera bråckfrågor, om man har bråck är det då en konstant utbuktning på magen? På mig buktar det ju ut mitt på bara då jag försöker att göra situps, annars buktar det snarare IN mitt på (emellan musklerna). Men utbuktningen som blir vid situps känns mjuk (fast det kanske bara beror på att jag har lite hull? )Hängde du med? Tack för att du tar dig tid att svara på allt mitt svammel Hoppas verkligen att det inte är bråck. Lät läskigt det där du skrev om att tarmen kan fastna

  • cameron

    Tack bustjejen! Läste på vårdguiden och tror inte att det är bråck utan bara delade magmuskler som jag lider av Och lite maghull också
    Lizzy 71: Har du kännt på dina muskler när du inte har varit gravid? Får du in flera fingrar mellan dom? Håller tummarna för att vi båda får ordning på våra magar

Svar på tråden Sy ihop magmusklerna i samband med snitt?