• Billy och Jag

Göra om fula köksluckor??

Någon som har tips på hur man kan göra om köksluckor?? Vi har sånna där fula vita som man inte kan slipa eller nått.... Minns inte vad det heter...

Vad kan man göra för att göra dem snyggare??

Kanske måla?? Isf vilken färg? Eller kan man klä dem med nått?? Eller vad??

Förslag!??! Behöver budget tips! =)

har bild på köket med skymtar av luckorna i galleriet.

Jag är clownen som skrattar, clownen som ler, clownen som gråter, när ingen ser.
  • Svar på tråden Göra om fula köksluckor??
  • MiReDe

Måla dom går väl? Byta handtag...får ju en helt annan look då..

• Billy och Jag

jo... bytte handtag nyligen.. men funderar på vilken färg jag vill ha.. Det vore coolt med svart ;) Eftersom att vårat kök är så ljust.. men jag vill samtidigt behålla lant-känslan.. Inte så lantligt med svart kanske..

Jag är clownen som skrattar, clownen som ler, clownen som gråter, när ingen ser.
  • MiReDe

Det är snyggt med glas till överskåpen, ser lite större ut då.

• Sussie77

Om jag skulle vara dig så skulle jag nog byta ut handtagen och sätta dit längre, silverfärgade handtag..då skulle dom se mer stilrena ut.
    Beror ju som sagt på vilken smak du har och vad du gillar..själv är jag mycket för den stilrena looken men att det samtidigt ska vara mysigt.

• Emster

För en snabb och extra billig förändring - klä dem med presentpapper! Det har vi gjort, och det håller ju inte för evigt men det blir mycket fräschare tillfälligt! Dessutom kan man vara lite spontan och byta färg på köket efter humör. Välj gärna ett lite glansigare papper som är lättare att torka av, och tejpa med vanlig genomskinlig tejp. Tejpa en extra remsa högst upp på kanten på de nedre luckorna, där kan det hamna vatten som annars tar sig innanför och gör papperet buckligt.

Vi köpte silverglansigt papper på ikea och det höll i över ett halvår! Dessutom räckte tre rullar till hela köket.... Vi bor i andra hand så vi vill inte lägga pengar på att fixa här, men köksluckorna ser förskräckliga ut. Fast nu är de jättesnygga, för tillfället zebrarandiga. Snart blir det dock glansigt rött, inför julen!

• Billy och Jag

Nä usch vad tråkigt med stilrent :) Älskar country-stil.. :) Tycker våra smideshantag är fina :D

• MiReDe

Men luta av dom då...så att dom blir träfärgade, går inte det kanske? Annars så är det ju inte sååå svårt att göra egna.

• Billy och Jag

Göra egna köksluckor eller?

Haha.. vilken rolig ide med presentpapper.. :) Fast det låter ju lite extremt.. :D vore kul å se hur det ser ut! :D Fast här hemma skulle nog hundarna käka upp det ;)

• Emster

Ja tyvärr har ju vår ettåring kommit på att man kan riva loss papperet, så det zebrafärgade är lite luggslitet för tillfället. Men det är ett bra sätt att testa en färg på innan man målar! Så att man vet att det passar innan man lägger ned en massa jobb. Det är ju lite svårare att måla sådana blanka luckor, men det går. Använd isåfall planstrykare eller en mycket fin roller, så blir det slätt och fint.

• MiReDe

Japp, göra egna köksluckor...Bara att ta det träslag man vill ha (vissa har ju fina ådror)Såga ut den stl man vill ha, (finns ju plankor eller vad jag ska säga som är så pass stora att man kan såga ut, eller så får man limma ihop bräder själv, sätta i skruvstäd och hyvla omman har tid till det) sandpappra och så mörkbetsa dom, passar fint till smideshandtag.

• Billy och Jag

Tack för tipsen :D

• Git

Är det laminerade luckor? Då kanske det är svårt att måla dem... Färgen släpper nog snabbt.
    Annars kan man ju sätta en almogelist som en "spegeldörr"...
    Eller kan du byta luckor.
    Vi köpte begagnade på blocket för 800.-. Det var tänkt att vi skulle måla om dem men när vi kom hem passade den befintliga färgen perfekt!
    Bild finns i mitt galleri.
    Det är mina tips!

• Billy och Jag

okej.. jo jag har kollat på blocket lite... Men hur ska man hitta några luckor som passar?? Det är ju lite knivigt.. i storlek alltså..

• Git

Jag gjorde så att jag mätte våra befintliga luckor, sen när jag hittade några på blocket som jag tyckte var fina eller man kunde göra fina, så mailade jag och frågade om de hade luckor i de storlekar jag ville ha.. 
    Vi köpte en uppsättning med 21 luckor så vi har några över, men man kan ju alltid stoppa dom i pannan om de är i vägen!  2 luckor gick dessutom åt till att göra lådfronterna... Vissa blev lite sneda, så vi fick göra om dem.....Generad

• Billy och Jag

Smart.. jag ska hålla ögonen öppna :D

Svar på tråden Göra om fula köksluckor??