• KAH

Din dotter vill konvertera och gifta sig med en troende muslim. Hur reagerar du?

Din vuxna dotter blir kär i en troende (obeservera inte fundamentalistisk) muslim och vill konvertera för att kunna gifta sig med honom. Det du vet om honom är att han är lugn och skötsam, vänlig och är väldigt noga med att leva enligt de muslimska värderingarna.

Hur skulle du reagera på det eventuella giftemålet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-19 09:43:43:
    Jag kanske skulle svara själv också?

Jag skulle inte vilja att min dotter gifte sig med någon djup religiös man, kristen, muslim, scientolog - whatever. Alla religioner är lika illa i det fallet, anser jag.

Kanske skulle jag känna att det vore lite extra illa med just islam på grund av samhällets syn på den religionen. Det är en utsatt religiös grupp i Sverige idag, på ett helt annat sätt än vad katoliker eller hinduer är. Det skulle i tillägg med det jag skrev tidigare göra att det skulle kännas extra jobbigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-19 10:08:34:
    Din dotter vill alltså konvertera till islam för att hon har blivit troende i samband med att hon träffade den blivande maken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-19 11:07:14:
    ALLTSÅ; DIN DOTTER VILL KONVERTERA TILL ISLAM FÖR ATT HON HAR BLIVIT TROENDE I SAMBAND MED ATT HON TRÄFFADE DEN BLIVANDE MAKEN. SER ALLA DET HÄR NU?

• Svar på tråden Din dotter vill konvertera och gifta sig med en troende muslim. Hur reagerar du?
  • MiaL

jag skulle nog inte tycka om det..

• Bonanza

Jag gillar inte de muslimska värderingarna när det gäller kvinnor, så jag skulle inte bli glad. Jag skulle å andra sidan inte bli glad ifall hon gifte sig med en väldigt troende kristen, buddhist, jude etc. heller. Jag hoppas att en ev. dotter också är väldigt anti-religion.

• KAH

Bonanza
    Jag skulle inte heller vilja att min dotter gifte sig med någon som var djupt religiös, oavsett religion.

• Sommaren22juni1979

Jag skulle inte gilla det alls..
    Oavsett vilken tro man har .. Är det något man inte gillar så vill man givetvis inte heller att ens barn ska bli det.
    Då föraktar man det i sin egna dotter med.
    Jag tror inte att det kommer att hända , fast aldrig kan jag inte säga . .
    Jag vet själv hur det är .. satt i den sitsen för några år sedan nu..
    Min pappa hatade det ..
    Han ville inte att jag skulle hamna hos en muslim ..
    Denna person sa .. du behöver aldrig bli muslim .. men jag skulle uppskatta det ..
    Hellre dör jag än bli muslim .. Det är som att förakta min pappa såfall sa jag .
    Men som sagt .. det är ba jag o mina åsikter..
    Sen får alla andra tycka som de vill ..

Min längtan efter en liten är STOR
  • Pink Cherry

hon behöver väl inte konvertera för att gifta sig med honom?

Hade jag nu inte vart muslim så hade jag inte blivit glad om hon konverterade bara för att gifta sig, inte skall man konvertera om man inte tror på religionen?

• KAH

Pink Cherry
    Om man gifter sig med någon som är djupt religiös, så är det väl ganska realistiskt att man själv konverterar till samma religion. Det skulle nog vara svårt för en djupt religiös kristen, muslim eller jude att leva med en partner som inte har samma religion.
    Ska man få välsignelse av muslimsk ayatollah eller en judisk rabbin för sitt äktenskap, måste väl båda vara just judar eller muslimer.

• lilla mej

jag skulle inte gilla att mina barn gick med i någon religon eller sekt av någon anledning.....men man kanske måste tänka om om det kommer till en sådan situation som ts skriver för man måste ju acceptera vissa saker även fast man inte tycker om det till 100% Om dottern blir lycklig av det så är väl det en bra sak.

• samaway

Är för lite insatt i den muslimska tron. Jag skulle nog vilja träffa mannen och släkten och lära mig om hur just dom lever och vad dom har för uppfattningar, innan jag tog ställning.

• FreeForAll

Skulle inte ha något emot det så länge han inte tvingar henne att konvertera, det är det jag inte gillar.

Svar på tråden Din dotter vill konvertera och gifta sig med en troende muslim. Hur reagerar du?