Din dotter vill konvertera och gifta sig med en troende muslim. Hur reagerar du?
Din vuxna dotter blir kär i en troende (obeservera inte fundamentalistisk) muslim och vill konvertera för att kunna gifta sig med honom. Det du vet om honom är att han är lugn och skötsam, vänlig och är väldigt noga med att leva enligt de muslimska värderingarna.
Hur skulle du reagera på det eventuella giftemålet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-19 09:43:43:
Jag kanske skulle svara själv också?
Jag skulle inte vilja att min dotter gifte sig med någon djup religiös man, kristen, muslim, scientolog - whatever. Alla religioner är lika illa i det fallet, anser jag.
Kanske skulle jag känna att det vore lite extra illa med just islam på grund av samhällets syn på den religionen. Det är en utsatt religiös grupp i Sverige idag, på ett helt annat sätt än vad katoliker eller hinduer är. Det skulle i tillägg med det jag skrev tidigare göra att det skulle kännas extra jobbigt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-19 10:08:34:
Din dotter vill alltså konvertera till islam för att hon har blivit troende i samband med att hon träffade den blivande maken.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-19 11:07:14:
ALLTSÅ; DIN DOTTER VILL KONVERTERA TILL ISLAM FÖR ATT HON HAR BLIVIT TROENDE I SAMBAND MED ATT HON TRÄFFADE DEN BLIVANDE MAKEN. SER ALLA DET HÄR NU?