• listo

coca cola farligt?

Ja, även coca cola räknas in i "koffeinkvoten", så om man dricker 3 koppar kaffe om dagen ska man inte dricka cola också.

• listo

Njaää.... det varnas för KOFFEIN, men det är väl så att man oftast pratar om kaffe eftersom svenskarna dricker så väldigt mycket kaffe och det innehåller mycket koffein...

• listo

Man måste dricka ungefär 6½ burk cola per dag (alltså drygt 2 liter) för att komma upp i de 300 mg koffein som Livsmedelsverket rekommenderar som maxgräns för gravida.

• listo

Västkusttjej: "i och med att vi får kämpa lite extra för att kunna få bli gravida genom ivf icsi så tänker jag nog extra mycket på att leva så hälsosamt som möjligt för både mig och barnets skull."

Det förstår jag absolut, och jag skulle säkert göra likadant.
    Men ett problem jag ser, i allmänhet, är att folk som INTE har era problem, utan är helt vanliga "normalfertila" personer, _också_ ofta lever efter den filosofin, fast på "fel" sätt...
    Det är ju aldrig fel att leva hälsosamt, men problemet uppstår när så många inte har drivkraft, intresse, motivation nog att SJÄLVA söka information, utan litar på det som skrivs i gravidtidningar (som ofta innehåller en del faktafel), litar på släktingar och vänner som har hört att... eller som vet att... och så vidare.

Och plötsligt är det många som finner sig själva i en situation där de t.ex. inte äter fisk överhuvudtaget, för alla säger så olika om vilka fiskar man får äta. Där de slutar dricka mjölk, för mjölk innehåller ju A-vitamin, och man har ju hört att A-vitamin är livsfarligt under graviditet. Där de vägrar byta gardiner, för de har hört att om man har armarna över huvudet så kan livmodern lossna?!?
    Däremot kan de fortsätta röka eller snusa eller dricka ett glas vin ibland, för de känner ju JÄTTEMÅNGA som har gjort det under sina graviditeter och ändå har helt friska barn...

Förstår du hur jag menar?
    "Hälsosamt" är ett ganska relativt begrepp, likaså "sunt förnuft". Båda bygger på att man har lite kunskap i botten, för ska man utgå från forum-hälsosamt och forum-suntförnuft så skulle det nog vara mest hälsosamt och sundast förnuft att låsa in sig i ett madrasserat rum hela graviditeten och enbart dricka vatten (naturligtvis kokt vatten ). Typ... lite extremt, men det ligger en hel del sanning i det.

Lite OT (ber om ursäkt för det), men det var bara lite tankar...

Svar på tråden coca cola farligt?