Inlägg från: Västkusttjejen |Visa alla inlägg
  • Västkusttjejen

coca cola farligt?

Min dietist och akupunktör förklarade att det var ett par innan som gick på behandlingar innan och de drack 2l cola var om dagen vilket förmodligen var orsaken till att de varit oförklarligt barnlösa i så många år. SÅ för vissa krävs bara cola för att de ska bli tillfälligt sterila. Läskigt... Jag tror inte man vet exakt hur farligt det är, bara att det kan minska ner chansen till engraviditet och att det inte är speciellt hälsosamt för en bäbis. Mitt råd, sluta drick det istället så slipper ni oroa er :) Jag har nu slutat helt, inte lätt, men helt värt det!!! ;)

• Västkusttjejen

Sigaretter och alkohol är också farligt, det säljs i butikerna..........

• Västkusttjejen

Men istället för att oroa sig, för det ÄR faktiskt inte speciellt hälsosamt med cola varken för dig själv eller mot din bäbis, varför då istället inte sluta medans man försöker/är gravid? Och klarar man inte det, då är man ju beroende. Och då kanske man ska ta sig en funderare hur pass farligt det faktiskt är med cola. Det intebara försör dina tänder, det kan minska ner chanserna till ett hälsosamt barn i din mage, sen hur lite det minskar, spelar det egentligen någon roll?? Vill man inte göra ALLT för att ens bäbis ska må så bäst som möjligt? Går ett sug eller beroende före din bäbis, då tycker jag man harett problem.

• Västkusttjejen

Man kan säkert unna sig ett glas någon gång ibland :) Men man bör kanske inte dricka det dagligen eller varje vecka :) Det rekomenderade läkaren mig i alla fall. Men visst fasen är det gott =) Undrar om julmust är farligt?? DET är ju mumsigt om något! *skrattar*

• Västkusttjejen

Jag är inte upp"taggad" skrattar! Jag bryr mig ju inte om hur mycket cola folk väljer att dricka :) MEN... många har frågat ang huruvida ohälsosamt det är så jag har bara återberättat vad mina läkare har sagt till mig. Sen om folk vill sluta helt eller supa ihjäl sig på cola, ja det är ju deras problem. Men i och med att jag ändå har fått höra så pass mycket ang just colan så tar jag hellre det säkra före det osäkra och slutar helt :) Jag dömer ingen för att de fortsätter med cola, eller äter fisk, eller äter dessärostar, men frågar någon så svarar jag ärligt vad jag har hört. Jag tänker inte hymla med om att det är något hälsosamt att dricka det.

• Västkusttjejen

Ja jag måste erkänna att i och med att vi får kämpa lite extra för att kunna få bli gravida genom ivf icsi så tänker jag nog extra mycket på att leva så hälsosamt som möjligt för både mig och barnets skull. För oss är det liksom inte bara att ha sex igen och hoppas på en graviditet. Och jag skulle aldrig förlåta migsjälv om jag skulle få ett missfall kanske pga mina dåliga ovanor. Så därför slutar jag hellre helt med sånt som jag ändå inte finner speciellt livsviktigt i mitt liv. Visst unnar jag mig kaffe till frukost, men en kopp kaffe känns för mig mer relevant än coca cola. På morgonen är det ju oftast te eller kaffe man dricker, men som läsk finns det ju hundra olika sorter nästan som jag kan välja istället för just cola. Så nej, jag vill inte tagga ner, ännu en gång. Jag tycker också att man ska kunna unna sig det man verkligen tycker om, men man ska ju vara medveten om att just colan är onyttig för att den innehåller ju både koffein och en väldigt massa socker. Jag slutar inte leva bara för att jag slutar med cola, herregud, det är ju bara en dryck bland tusen *skrattar* finns massor av gott där ute i världen än just cola =)

• Västkusttjejen

Nej jag tror inte man kan få missfall av cola, då får man nog överkonsumera det kraftigt. Men i och med att läkaren varnat mig för att den är den mest ohälsosamma drycken näst efter sprit då man försöker eller är gravid så är det ju klart att jag hellre då avstår den :) Därför dricker jag ingen cola :)

• Västkusttjejen

Nu är jag rätt trött på alla som blir så upprörda ang coca colan. Jag bryr mig inte hur andra väljer att göra ang colan, så snälla låt mig få lyda mina lökares goda råd då!! När någon frågar så svarar jag med den lilla vetskapen som jag har fått höra, precis som ni gör som inte har hört något ang just colan. Jag kritiserar inte er för att ni tycker cola är okej så sluta nu upp med att kritisera mig och mitt val. Jag vet väl fan inget om cola, jag kan bara vidareförmedla vad jag själv har fått höra. Ni gör precis som ni själva vill med allt ni stoppar i er, men det rättifärdigar inte eran upprördhet huruvida Jag väljer att göra å inte göra. Jag har inte kommenterat alls hur andra Ska göra, bara om hur Jag vill göra. Punkt slut.

• Västkusttjejen

Tack lilla prussiluskan! Måhända att jag är lite övernojjig ang just koffeinet och sockerhalten, men jag är ju bara orolig för att min lilla inte ska må bra. Jag vet ju hur kaffet tex kan påverka mig på morgonen med att man blir extra pigg så då måste det ju påverka även en liten i magen. Jag förebrår absolut ingen om vad de vill inta, men jag vill gärna undvika vissa varot utan kritik. Allt jag vill är ju faktiskt bara att hålla mig så hälsosam sommöjligt och meddela det jag själv fått höra till er andra som ändå frågar ang just colan och kaffet. Vill ju bara ge mitt goda råd som jag själv fått och som jag är tacksam för :)

Svar på tråden coca cola farligt?