• Drutten

Falsk krupp?! Hjälp från er som har erfarenhet!!

Gärna även någon som jobbar i vården!Kika in på denna länk och se om ni kan hjälpa mig, jag vill ha svar från er som har erfarenhet,Snälla!!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14523633.html

• Svar på tråden Falsk krupp?! Hjälp från er som har erfarenhet!!
  • Stora

Hej!
    Min dotter har krupp. Det kommer ofta då hon är förkyld. Krupp kommer ofta då de sovit några timmar. Ibland hinner vi lägga oss ibland inte. Då vaknar hon med skällande hård hosta. Har svårt att andas. Vi brukar sätta oss upp och sitta med öppet fönster o andas friskluft eller så har vi duschen på o andas ånga.
    Det brukar släppa ganska fort o vi kan sova igen.  MEN på min dotter så sitter hostan i ett par dagar och hon blir jättehes. Hon låter även tät då hon andas. De gånger hon haft krupp har vi fått åka till vårdcentralen och hon har fått kortison utlöst i vatten att dricka för att svullnaden ska släppa.
    Så MIN erfarenhet av krupp är att även om den skälliga hostan själva nsfallet släpper så mäker man efteråt att de haft ett anfall för heshet o hosta sitter kvar. OBS jag är inte sjukvårdsutbildad och har bara min egen dotter som erffarenhet.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Drutten

Tack för inlägget, fler som har erfarenhet?

• Fia7

kopierat från vårdguiden...

Falsk krupp brukar drabba barn i åldern sex månader till fem år. Det är en vanlig, oftast ofarlig, sjukdom som kan orsakas av flera vanliga virus. Ett barn som en gång fått falsk krupp kan få det igen i samband med någon annan virusinfektion.

Symtom
    Falsk krupp
    Det börjar ofta som en vanlig förkylning.
    Typiska symtom är heshet och skällande hosta.
    Det kan höras ett väsande ljud när barnet andas in.
    Symtomen kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar.
    Barnet har låggradig feber.
    Symtomen går över efter en till fyra dagar.

Egenvård
    Vid falsk krupp

Det är viktigt att du lugnar barnet.
    Låt barnet sova med högt under huvudet eller halvsittande. Det underlättar andningen.
    Frisk luft är bra. Öppna fönstret eller klä på barnet och ta det utomhus en stund.
    Låt barnet äta små måltider eftersom hostanfallen kan göra att barnet kräks.
    Det är bra om barnet dricker mycket.

Vår dotter får ganska lätt falsk krupp, men det går inte att ta miste på hostan då det låter skällande eller som hon hostar i en plåtburk. Brukar oftast komma på natten när hon är förkyld eller på väg att bli. Går inte över förrens vi ger henne hostmedicin, men det räcker, behövde bara ge kortison första gången på akuten...
    Låter lite tråkigt med dina svärföäldrar...man får ju hoppas att det inte är så att de hittar på!!

• Fia7

..alltså bara för att slippa vara barnvakt, menar jag!

• Suskiv

Har två kruppbarn och nej, det är inte krupp som var i fallet med länken.

Ett typiskt kruppfall för oss brukar börja med att barnet är lite småhostigt på dagen. Inget mer. Några timmar in på natten vaknar barnet med skällande hosta, väsande inandning och svårt att få luft.
    Det riktigta anfallet dva andningsnöden släpper ganska snabbt med luftrörsvidgande medicin och fuktig luft. Den rosslande andningen och den skällande hostan finns kvar i några dagar. Man kan få flera anfall per natt ellet ett par nätter irad. Barnet behöver behandlas med luftrörsvidgande och slemlösande medicin under tiden. Våra barn har bricanyl och Lepheton mot krupp. De har även petapred (kortison) utskrivet för säkerhets skull. De kotrtidbehandlas med Lepheton och långtidsbehandlas med bricanyl tills den rosslande andningen är helt borta. Kan i svåra fall ta över en vecka.

Numera är vi så duktiga på att känna ingen försyntomen att vi kopplar in luftfuktaren redan innan anfallet kommer och på det sättet slipper vi de flesta anfall helt.

• maddson

Jag har krupp vilket även min fyarårige son och tolvåriga dotter har. Vi märker av medtagenhet dygnet innan det bryter ut, fyraåringen och jag som har diabetes märker att sockret stiger oerhört dygnet innan vi vaknar med skällhostan. Hesheten kommer av täppan i halsen och kan kännas mycket obehagligt.

Vi har Lepheton och Desentol, Lepheton minskar svullnaden och Desentol är mer långverkande mot inflammationen som blir i rören. Innan jag förstod att jag hade krupp (efter ambulansresa och inläggning på Huddinge) tog jag astmamedicin såsom bricanyl vid symtom men det hade precis ingen effekt men nu när vi vet och har Lepheton går det över nästan med en gång, ibland får vi fortsätta ta i några dgr till innan det är över helt.

Ingen fara alltså, man kan inte kvävas även om det känns så. Ha alltid kruppmedicin hemma så känner man sig helt trygg när det bara dyker upp.

Hälsn. snart fembarnsmor med diabetes, krupp och muskelsjukdom och sjukvårdsutbildad.

• Pippilina

LUFTFUKTARE!!!
    Toppen mot krupphosta!

Svar på tråden Falsk krupp?! Hjälp från er som har erfarenhet!!