familjepedagog
Finns det någon som arbetar som familjepedagog och vet vilken utbildning som krävs. Har sökt ganska mycket men hittar ingenstans vilken utbildning familjepedagogerna har.
Finns det någon som arbetar som familjepedagog och vet vilken utbildning som krävs. Har sökt ganska mycket men hittar ingenstans vilken utbildning familjepedagogerna har.
FINNS det en sådan utbildning?? Nyfiken!!
Jag tror inte att det är en särskild utbildning just till familjepedagog men de som arbetar som det har ju någon utbildning. Jag gissar att några kan vara socionomer men är inte säker.
Min syrra jobbar som familjepedagog, "hemma-hosare" och kontaktperson mm mm. Hennes roll kan tex. vara att finnas i en familj flera gånger i veckan för att stödja i föräldrarollen och vara en förebild. Eller hon kan vara i en familj en gång/ vecka för att stötta vid en speciell aktivitet eller bara för att mamman och barnet ska komma utanför väggarna och lära sig vad det kan finnas för aktiviteter för dem.
Ofta är hon också med vid övervakat umgänge, alltså barn som bor i familjehem och där mamma/pappa inte får ha umgänge med barnet utan att det är en kontaktperson med.
Syrran är lågstadielärare i botten, vidareutbildad till talpedagog och speciallärare och har en massa års erfarenhet av egna och andras barn!!!
Någon form av pedagogisk utbildning krävs nog, men att man är rätt typ av person är nog A och O !!!
Cindra
Oj, låter spännande. Jag försöker hitta olika möjligheter eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska läsa. Har arbetat flera år i vården och började sedan läsa på ett program inriktat mot arbetslivet och personalfrågor. Men jag vill arbeta med människor och allra helst med familjer. Jag vet att bästa vägen hade varit socionom, men nu har jag läst ett år beteendevetenskapliga ämnen och en termin arbetsvetenskap så det känns lite tungt att börja om helt. Jag har även svårt att pendla till socionomutbildningen pga familjesituationen.
Jag funderar på att helt hoppa av programmet som är riktat mot personalfrågor och istället läsa till beteendevetare och inrikta på frågor som rör familj, ohälsa och missbruk.
Tack för ditt svar