• NannaY
    Äldre 20 Nov 11:23
    5121 visningar
    10 svar
    10
    5121

    Egen lera för hand-& fotavtryck?

    Hej,
    är det nån som har "recept" på lera man kan göra själv till hand- & fotavtryck? Eller vet nån bra lera man kan köpa (bara leran). Jag köpte en ram med plats för foto och avtryck där det ingick lera. Men det var för lite lera tycker jag och avtrycken blev inte bra. Skulle vilja slippa köpa hela paketet med ram och allt igen...

  • Svar på tråden Egen lera för hand-& fotavtryck?
  • Twicte­d
    Äldre 21 Nov 18:10
    #1

    du kan göra trolldeg och sen hälla i gips


  • Cia o krabat­en
    Äldre 21 Nov 18:12
    #2

    Gör som Twicted säger att du gör en platta av trolldeg där du kan trycka ner handen/foten. Sedan tar su en "orm" av deg och gör som en kant runt så fyller du det bara med gips sen. Blir ju den form och storlek som du själv gör!

  • Äldre 22 Nov 00:21
    #3

    De säljer "set" för att göra gipsavgutningar av händer och fötter på Lidl billigt nästa vecka har jag sett i reklamen.

  • Tildas­52
    Äldre 22 Nov 17:59
    #4

    lägg trolldegen i en glasslåda eller liknande och tryck i handen sen fyller du på med gips så tjock du vill att plattan bakom ska vara

  • Kristi­naE
    Äldre 22 Nov 18:03
    #5

    Det är väl något liknande cernit lera som följde med, om jag fattade rätt vad det var du hade. Den leran är ju ganska dyr, men kan du inte typ höra i någon affär vad dem har att rekommendera. Vet inte om du kanske har en panduro eller så nära dig.

  • Snigel­84
    Äldre 22 Nov 18:04
    #6

    vi gjorde avtryck på öppna förskolan. Vi tog trolldeg som vi kavlade ut cm-tjockt ungefär. Tog en kakform, ett stort hjärta, och tryckte ner i degen, gjorde avtryck med hand o fot, lät degen torka och fyllde sen på med gips. Det blev jättefint. men ta en kakform med ganska höga kanter.

  • Snigel­84
    Äldre 22 Nov 18:04
    #7

    trolldegen har jag inte recept på nu, men nån annan kanske har?

  • Äldre 23 Nov 10:17
    #8

    *puffar* vill också ha receptet på trolldeg

  • Tildas­52
    Äldre 23 Nov 10:20
    #9

    Trolldeg!
    Blanda 1 dl salt med 1 dl vetemjöl i en skål.
    Häll i 1-1,5 dl ljummet vatten lite i taget och blanda allt till en mjuk deg.
    Knåda degen i 5 minuter tills den är slät.
    Låt gärna degen ligga i kylskåpet över en natt, men svep noga in degen i plastfolie..

    hittade detta på en annan sida har inte testat själv

  • Wed 13 May 2020 22:03
    #10

    Åh vad jag blir sugen på att göra bebisavtryck på lillen nu!! Fast den store glömde vi göra avtryck på. Kanske blir orättvist.Men man vill ju ha ett minne som vara ju.

Svar på tråden Egen lera för hand-& fotavtryck?