• Maria Seg

Slutar andas när han gråter häftigt av rädsla eller ilska!

Finns det fler sådana barn`? Första gången det hände var han ca 10-11 mån och trillade ner från storebrors säng som är låg då det är en bäddsoffa. Jag fick skaka han eftersom han när han grät aldrig kom till den punkten när skriket kommer ut om ni förstår....Nästa gång var fören vecka sedan någon vecka efter 1 årsdagen, då ville han in i min systers rum men dörren var stängd. Den gången var han arg. Och så nu....vi är hundvakt och hunden är lite osäker och vill ställa sig in och är avundsjuk dessutom. Så han satt i mit knä och så kom sonen och då skällde hunden honom rätt i ansiktet alldelles intill hans kind. Medans jag svinarg på hunden går med honom några metet ut i hallen och lägger han på sin bädd, sitter sonen och efter ett skrik håller han andan som vanligt!! 2-3 ggr blev han helt slak och med stirrande blick som de andra gångerna men han skrek kort imellan dessa.Jag blev verkligen rädd denna gång eftersom han gjorde om det!! Fick hålla han upp och ner och skaka eftersom han dessutom har slemmig hosta nu som jag är rädd kanske ställer till det extra!

Vad gör man åt detta utöver att alltid trösta med en gång? När gå det över OCH VAD gör man om han verkligen slutar andas?????

• Svar på tråden Slutar andas när han gråter häftigt av rädsla eller ilska!
  • after eight

Slutar han verkligen att andas? Eller gråter han utan skrik och ljud? För när Isabel slår sig ordentligt kan hon ibland gråta så mycket att det tar 5-10 sekunder innan hon får ur sig ett ljud, men man ser på henne att hon gråter hysteriskt, om du förstår vad jag menar. Sedan, efter de inledande tysta sekunderna kommer äntligen det hysteriska skriket.

Jobbar på syskon till ♥Isabel♥
  • IrenerI

Nu vet ju inte jag vad din son har.
    Men när min lillebror fick riktigt gråtattaker. Alltså inget litet smågnäll utan "hysteriskt" grinande så svimmade han tillslut. Han grinade i ett par sek sen tuppade han av.
    Så man fick alltid vara bered när han började gråta att kuta dit så fort som möjligt och ta i mot han så han inte slog sig.
    men vad jag minns så fick vi bara vänta på att de skulel växa bort och så småningom gjorde de det.

Men prata med nån läkare? Nån bör ju kanske ha hört talas om nått liknande iallafall..

• Maria Seg

Usch! Ska prata med bvc! Vi hade en läkartid o onsdags men den fick han missa pga feber.Ja han slutar andas för han blir helt slapp och stirrar så himla obehagligt bara rätt ut! Men före det är han som din dotter att det tar ett par se för gråten att komma ut men det är när det tar längretid än så som det inte kommer ngt!

• innana

Det finns många barn som skriker så de svimmar faktiskt. Det är ofarligt även om det ser läskigt ut- så fort de slappnar av så börjar de andas igen automatiskt. De kan inte sluta andas när de svimmar, det går igång av sig själv!
    Många större barn håller andan också tills de svimmar när de är arga eller ledsna, förmodligen för att de märker att man blir så orolig av det...

• Me 86

min son har gjort så ett par gånger.... fast bara när han gjort riktigt illa sig.
    Fast jag har aldrig tänkt på att jag skulle "skaka" på honom... har bara hållt han till han börjar skrika, men jag känner igen det du beskriver

• terkan

Precis som innana skrevså är det ganska vanligt. O som sagt de skutar inte andas då andningmekanismen sköter sig själv så börjar han snart igen... Tror att det kommer att växa bort.

• gammeltacka

Det låter som affektkramper som oftast inte visar sig som direkta kramper utan att barnet tuppar av vid plötslig ilska, rädsla eller gråt. Det är helt ofarligt men ser otäckt ut. Dom slutar inte att andas. När barnet faller ihop så lyft upp i famnen och håll om, försök att vara lugn för att han skall känna sig i trygga händer när han kommer till sans igen.

• giraffi

låter som affektkramp som en hel del barn har. kan brytas av att man blåser barnet i ansikten, då brukar det lossna, eller ruska lätt i barnet.
    behöver inte alls vara farligt, fast det känns ju så, ser så läskigt ut. men man kan ju oxå prata m läkaren på bvc om man e mer orolig, o om det mot förmodan skulle vara något annat.

• gammeltacka

Som andra sagt så växer det bort.

• Maria Seg

Han e född 17 dagar för tidigt kan det ha ngn påverkan? Förstår ju att han behöver tryggheten men nu först vågar jag krama honom istället för att ruska lite. Men ska testa blåsa lite innan det händer så att säga.

• gammeltacka

Tror inte att det kan ha någon betydelse att han är född ett par dagar för tidigt. V38-42 är ju helt normalt att födas. Att blåsa innan det händer kan nog vara svårt eftersom det händer så plötsligt Glad

• ME 71

Har också hört att man ska blåsa barnet i ansiktet då det "slutar" andas. Alltså INTE före andningsuppehållet, de börjar andas direkt då man blåser på dem.

Hoppas det fungerar

• Erik

Jag brukar blåsa sonen i ansiktet. Då kommer gråten igång.

• Beatrize74
    ME 71 skrev 2006-11-24 15:45:59 följande:
    Har också hört att man ska blåsa barnet i ansiktet då det "slutar" andas. Alltså INTE före andningsuppehållet, de börjar andas direkt då man blåser på dem. Hoppas det fungerar
    Tänkte precis skriva detsamma!
  • MiReDe

När dottern slår sig så att hon börjar grina hysteriskt så slutar hon att andas, brukar också blåsa henne i ansiktet, då kommer skriket. Har hört att man ska göra så, men vart jag hört det vet jag inte. Men för oss funkar det.

Svar på tråden Slutar andas när han gråter häftigt av rädsla eller ilska!