Inlägg från: Sarah Wikström |Visa alla inlägg
  • Sarah Wikström

Dysmeli

Hej hej! Är rätt så ny här inne på FL. & när ja kikar omkring så hittar ja detta forum. Intressant. Är 22 år & född me dysmeli. Är elle kanske säga har varit aktiv inom föreningen sen jag va nått år gammal. Så hela familjen har ju varit aktiva. Har själv vart ledare för ungdomarna på våra familjeläger & föräldrar har varit lägergeneraler ett antal gånger. Kul & träffa andra me dysmeli =) God fortsättning på nya året =)

• Sarah Wikström

De finns ju 2 olika sorters dysmeli. Den transverseela & den långidudinella. Är inte säker på stavningen. Men ja har för mig att den långidudinella är ärftlig. Men den e inte så vanlig. Ja har nästan bara sett barn & vuxna me den transversella skadan. Men ja ska inte säga helt säkert. Men skadar ju inte att kolla upp. De är nått som händer i den 12 veckan ungefär tror dom. De e ju då, händer, fötter, fingrar & tår utvecklas.

• Sarah Wikström

Ja okey. Mamman menar då säkert nervosedyn & den kan hon inte ha ätit. Elle de beror ju på hur gammal din kille är. Men den förbjöds för massor av årsen. De e mer än 30 årsen den förbjöds. Den fanns inte ens då min mamma vänta min äldsta syster & hon är 36 år. De måste va den medicinen. "Biverkningen" av den medicinen blev liknande skador på fostret som hos dysmelister. Men oftasts mer omfattande. Dysmeli kan du kanske bara sakna nåra fingrar. De som blivit skadade pga nervosedyn sakna oftast mkt mkt mer. Så som båda amrar & ben tex. Det var därför medicinen förbjöds för att de blev såna skador på fostret. Men fråga va de va hon åt isf, för nervosedyn kan ja inte tänka mig att de va. Ja ahr iaf aldrig hört om nån medicin som skadar fostret på samma sätt. Däremot tror dom ju att dysmeli har med en infektion att göra. Som gör att uteveckligen "stannar" kan man säga. Men de e nog mer spekulationer. Inget man vet tror ja inte.

• Sarah Wikström

Ne de kan det inte göra. Elle ja ska ju inte svära på de. Men medicinen är förbjuden iaf. & då utgår ja ifrån att ingen kan få tag på den. Så det är dysmeli han har tror ja. & då ska de inte va ärftligt om han har den transversella skadan vilket e den vanligaste formen av dysmeli.

• Sarah Wikström

Elliver.

Jo de e ju lättare & lära dom vid protes när de e små. Är själv dysmelist, men har inte så stor erfarenhet av protes, då ja aldrig behövt använda de. Är ni aktiva inom föreningen?

• Sarah Wikström

Ja dysmeliläger är riktigt skoj & nyttigt. Hela min familj har varit aktiv i nästan 20 år. Har varit på alla läger sen jag var nått år gammal tills för några årsen. Men funderar på att åka i sommar med min sambo & barn.

Svar på tråden Dysmeli