• tossin

Dysmeli

Hejsan alla dysmelister. Såg att vår tråd är avstängd så jag startar en ny tråd. Våran lilleman skall nu i december börja prova ut en myoelektrisk protes det ska bli spännande att se hur det går. Han är nämligen VÄLDIGT envis och har temperament.

• Svar på tråden Dysmeli
  • tossin

Har nog för mig att det inte är ärftligt. Har din kille hand dysmeli? Frågar bara för nyfikenhetens skull

• tossin

Jag har fått den uppfattningen att det är i livmodern det händer något under den riktigt första tiden, att den ena fostersäcken går sönder. Jag har aldrig hört om att det skulle finnas två dysmelister i en familj. Men om han är orolig måste det ju gå att kolla upp.

• tossin

När vi va på bb så tala läkaren om något syndrom som kan hör ihop med dysmeli men minns inte vad det va.

• tossin

Vår killes stumpar har nog alltid varit kalla då han haft protes på. Ibland mera. Var nog värre i början.

• tossin

Men Lilla My är det inte så att det går att byta "handske" på handen? Vår kille har ju myoelektrisk protes nu men jag tycker nog att det är som om han skulle va för liten. Han förstår inte hur han ska göra, prata med en annan mamma som har en pojke som är 1 år äldre och för honom går det riktigt bra

• tossin

Vi bor i Finland. Vår pojk är 2 ½ år. Han har ingen sådan där silikongrej den ser faktiskt riktigt skön ut. Men vår pojke kanske får samma protesmakare som lilla my har så kanske våra proteser ändras då

• tossin

Hejsan vår kille är tyvärr inte alls så intresserad. Vi har en fysioterapeut som kommer två gånger i veckan men det är främst för benet. Jag har bett om att få gå till en ergoterapeut nu några gånger så att vi kommer igång. Det känns som att våran kille inte är riktigt mogen ännu för myoelektriska, jag vet inte riktigt?

• tossin

Jo benprotesen fungerar jätte bra. Men det kan ju hända att det är på grund av den som han inte är så intresserad av en protes till?! Men vi kämpar på.

• tossin

Nej han fick benprotesen då han var ca. 9 månader och handen då han va 2 år.

• tossin

De tyckte att det skulle bli för mycket med två proteser på en gång. Vi fick idag reda på att vi ska få ergoterpi hjälp inom en snar framtid så det är bara att vänta på det

• tossin

jag måste säga att jag vet faktiskt inte riktigt vad en ergoterapeut gör men en sådan ska vi iallafall till och hon ska hjälpa oss med handprotesen.

Svar på tråden Dysmeli