• Pokemon

Ska få spiral - vilken ska jag välja?

Jag står i valet och kvalet. Ska man ta kopparspiral eller hormanspiral?

Jag ser för och nackdelar med båda. Eftersom jag inte mådde så bra av mini-piller är jag lite tveksam till hormonspiral, även om det ska motsvara ett minipiller var tredje dag. Hormonspiralen är säkrare men kostar 1000 kr. Den har fördelen att man ofta får mindre blödningar och färre biverkningar.

Kopparspiralen är gratis men ger ofta kraftigare och längre blödningar. Den kan också ge andra biverkningar. Fördelen är väl att jag får behålla min mens.

Vad ska jag välja???

Vad tycker ni, vilka erfarenheter har ni tjejer som har eller har haft spiral?

• Svar på tråden Ska få spiral - vilken ska jag välja?
  • Eldna

När jag funderade på att byta p-medel valde jag kopparspiral. Nu satte jag aldrig in den i alla fall så jag har ingen erfarenhet, men valet föll på kopparn för att jag helst ville slippa undan att trixa med hormonerna på kemisk väg...

• Sofie75

Jag mådde inte bra av hormoner och tycker det känns konstigt ifall man inte har sin mens som vanligt, så jag valde kopparspiral.
    Nackdelen är väl att man blöder mer än vanligt, men det är ju övergående och inget man mår dåligt av.

• DaCiss

Om jag ska välja i framtiden (vilket jag säkert komemr få göra) så tar jag nog kopparspiralen. Enda nackdelen skulle väl vara att man blöder någon dag extra men jag hoppas på att det inte blir så många dagar alltsomallt och att det inte blir för mycket mensvärk. Jag tycker inte om tanken på att tillsätta kroppen hormoner och få mensen att försvinna i flera år. Det kan väl bara inte vara bra för kroppen? Sen så har min kropp sagt till flera gånger att den inte tål extra hormoner i kroppen. En gång fick jag blodproppar i lungan och tänkte stryka med och en annan gång fick jag migränanfall efter migränanfall så hormoner är bara inte något för mig!

• Pokemon

Ni verkar resonera som jag.
    När jag tog minipiller försvann min mens helt, jag har redan väldigt lite blödningar och under kort tid, så ett piller räckte för att jag skulle mista mensen. Det kändes ju gött att slippa mens men så småningom insåg jag att jag gick runt och undrade om jag var gravid. Knasigt, men man vill ju vara säker när man tar piller. så det blev en del clearblue under dom åren...

eftersom jag inte fått min mens än så är jag ju extra nervös, vill ju inte ha bebbe just nu, har fullt upp redan med en 6 månaders...

Kram och hoppas på fler inlägg

• Nyfiken gul

jag har kopparspiral o jag är bara fullständigt nöjd..

Jag har lite lätt molande värk vid ägglossning o flytningar utöver det normala?? njaaa.. inte vad jag kan komma på....

Min mens är bara 3 dagar lång, en dag med tampong o sen behöver jag bara trosskydd..
    Med p-piller hade jag mens exakt 8 dagar...

• gumman 1

Rekommenderar Levonova (hormonspiral)! Har ej prövat den själv men den är absolut säkrast i preventivmedelssyfte mellan kopparspiral och hormonspiral. Skall själv välja den när jag har fått min bebis. Symtomen som man kan få av hormoner är betydligt mindra när man har en spiral pga hormonerna bara verkar lokalt i livmodern. Sedan innehåller inte Levonovan något östrogen och det minskar då risken med komplikationer som blodproppar mm. Kopparspiralen har tendens att göra att man blöder mera och tycker man att det är jobbigt så skall man undvika den.

Priset är ju högt för Levonova gemfört med kopparspiralen men å andra sidan så kan du har hormonspiralen i 5 år och slå ut 1000:- på 5 år så blir det 200:-/år, alltså mindre än vad man får betala för p-piller.

Lycka till
    Carina

• NancyDrew

Vill slå ett slag för hormonspiral. Använde den under fem år och hade inte en enda biverkning!

• KaBe

Jag har kopparspiral och är jättenöjd! Blödde lite mer och hade lite ont det första två menstuationerna men nu känns det som vanligt ungefär. Det var ganska obehaglit att sätta in den men det var det värt.
    /Karolina

• Miim

Även jag vill slå ett slag för hormonspiralen - har funkat super för mig under fem år. Ser absolut inget negativt i att slippa ha mens!
    Tänk på att kostnaden (1000 kr) sparar man fort in på bindor och tamponger... Just att man slapp tänka på vare sig preventivmedlet eller mens var helt underbart tycker jag. Två veckor efter jag tagit ut min spiral kom mensen igång och jag tycker att jag mår sämre med de minipiller jag har just nu.

• pl77

hormonspiral är kanon!!!
    Inga biverkningar alls, ingen mens alls!!!!
    Du sparar lätt in de 1000:- på tamponger och bindor på fem år

Hoppas att du blir nöjd med ditt val

• DaCiss

Jag måste väl då komma in och säga att levonovan inte alls fungerade för mig. Det funkade till en början och visst, mensen försvann också. Jag blev snarare mer skrämd utav den tanken måste jag säga än lättad. För som jag sa tidigare, det kan abra inte vara bra för kroppen att lura den så där, att ta bort en naturlig biologisk process på kemisk väg i 5 års tid! Min personliga åsikt om ämnet är att de om 10-20 år kommer komma fram till vilka hemska biverknignar våra hormonella p-medel lett till.

Annars ja, levonovan funkade i början men efter 5-6 månader fick jag svampinfektion efter svampinfektion och livmodern blev bara mer och mer öm. Jag mådde illa dagligen och kunda knappt äta nått. I flera veckor gick jag på starka mediciner tills gynekologen menade att det bästa var att ta ut spiralen. Den satt perfekt, den sattes in perfekt och allt hade varit bra. Livmodern sa bara till att den inte ville ha den där verkade det som. Så alla passar det inte för.

• DaCiss

Summan av kardemumman är då att jag själv inte vågar fiffla med naturens gång alltför mycket. Jag är rädd för vilka konsekvenser det möjligen kan få/ha.

• Pokemon

Oj, nu blir det ännu svårare att välja... hoppas man inte går å blir gravid under tiden

Tack för era inlägg, jag fortsätter att fundera!

• DaCiss

Pokemon: haha Det skulle ju "lösa" dina problem för en tid frammåt i alla fall

• Pokemon

Japp, man blir ju lite sugen. trodde jag var gravid häromdagen, nog blev en liten del av mig lite besviken när det var negativt... men mannen vill vänta och jag skulle nog inte orka om jag tänker efter.

Kram

• Bera

jag har kopparspiral o tycker den funkar utmärkt, okej lite extra ont i nån dag längre men mens, men man överlever :) lycka till me valet! kram

Svar på tråden Ska få spiral - vilken ska jag välja?