• Hene

Missfall v 12

Min kompis har precis fått ett missfall i vecka 12. hon fick tablett för att stöta ut det..
    nu undrar hon när mensen kommer efter detta? är det ngn som varit med om samma sak och blivit gravid utan mens emellan..
    Tacksam för flera svar och info om detta som hänt..

• Svar på tråden Missfall v 12
  • 3 hjärtan

fick också precis missfall i början av v 12. läkaren sa till mig att man kunde blöda från och till i upp till 3 veckor, men mensen ska komma igång runt 5-6 veckor efter missfallet.. sen bör man vänta minst en menstruation innan man försöker bli gravid igen. det var vad dom sa till oss i allafall.

• Hene

sa dom ngt om ägglossningen för till min vän sa de att hon kunde prova direkt med att bli gravid igen..

• Lalan

Läkare rekommenderar oftast (borde iaf..) att vänta en menstruation eftersom det statistiskt sätt minskar risken för ännu ett missfall.. Att försöka direkt och öka risken för ännu ett missfall..det vill man verkligen inte!

• Hene

Är det samma med MA?
    Tack för svaren sitter i telefonen med henne nu

• Lalan

Ja, det gäller båda former av missfall. Jag hade ma i v. 13 och då fick jag den infon av en läkare.

• Lalan

Varsågod, det var så lite.

Hälsa och beklaga förresten

• 3 hjärtan

jag hade en ofostrig graviditet, och var inne under två olika tillfällen, plus ett återbesök idag, där sa den ena en månad, den andra att vi skulle vänta några menstruationer, dessutom vara väldigt noga med preventivmedel ett tag eftersom man tydligen blir ganska lätt gravid direkt efter ett missfall, och kroppen måste hinna återhämta sig lite. den tredje läkaren sa att det går inte att säga att man ska vänta 1 eller flera månader.. men att man absolut ska vänta så att man haft en "normal" menstruation innan.

Svar på tråden Missfall v 12