• lilla snuttan

Ska på husvisning imorgon, vad ska man titta efter?

första visningen för min del, eller ja, om man bortser från en lägenhet då
    Nu är det en villa/radhus som vi ska titta på. Jag är som sagt novis på det här och behöver hjälp med att veta vad man bör fråga om och titta efter.
    vad säger ni?

• Svar på tråden Ska på husvisning imorgon, vad ska man titta efter?
  • Lola Jämtland

Doften! Hur luktar det överallt? Luktar det bullar så är risken stor att de försöker dölja mögel o annat "gojs".

Finns det vind? Hur ser taken ut där?
    Källare? Hur är väggarna?

Skit i om tapeter o golv är fula. Sånt går att fixa!

Planlösningen. Passar den er? Framtida behov, barn o sånt. Får ni plats?

//Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • familjen K

Magkänslan när du kommer in i huset och området huset ligger i är viktig för att man ska kunna trivas (oftast känns det bra eller dåligt redan från början). Kolla även på vad du skulle vilja ändra eller som måste fixas så ni kan räkna med det i de totala kostnaderna.

Om ni fattar tycke och vill köpa/lägga bud, ta dit besiktningsman.

• LeWi

Fick ett råd en gång ang hus...
    Det finns tre saker som är viktiga:
    Läget, läget och läget - Allt annat går att ändra!
    Det handlar bara om pengar

Fast det kan ju vara bra att triva med planlösning och antal rum etc så man inte behöver göra om allt så fort man flyttat in.
    Lycka till!

• lilla snuttan

Lola Jämtland
    När det luktar bullar hade jag trott att det var för att få en mysig hemkänsla, inte att det kunde vara för att dölja mögel :D

När det gäller vinden skrev du om taket, vad menar du att man ska titta efter? Jag vet att de inrett vinden till ett lekrum i dagsläget.

Vad gör en besiktningsman egentligen? Har man någon "garanti" om man hittar fel på huset efter köp om man haft dit en besiktningsman?

• KickStart

LillaSnuttan.
    En besiktningsman tittar på hur huset är konstruerat. De tittar efter skador, mögel etc och kan också ge tips på vad som kan orsaka framtida problem.
    Ni ska absolut göra en besiktning!
    Utan den brukar man inte komma speciellt långt om det senare visar sig att huset är behäftat med diverse fel.

Vi har nyligen köpt ett nytt hus och valde att besiktiga det. Tyvärr så kollade vi inte trekammarbrunnen rejält. Vilket har lett till lite tråkigheter. Brunnen var spräckt och tar in dagvatten som ett såll och det har lett till att infiltrationen kajkat ur totalt. Vi fick problem redan efter en vecka men tyvärr så vägrar säljaren att betala detta och eftersom att vi inte kollade brunnen bättre så är det vi som får stå för kalaset.

• Eldna

Fönster och dörrfoder. Är det isolerat ordentlgit? Uppvärmning? Driftkostnader? Fasadens skick? Stuprör och hängrännor? Tak? Är ventilation och skorsten inspkterad? Buller från närmiljön. Tomtens läge och insyn. Dränering! Källaren, skick/lukt/fukt? Elinstallationer? VVS? Vitvaror i kök och badrum och tvätt?

Ojoj.. finns massor att titta efter och kolla upp!

Vill du ha en säkerhet att backa ur köpet eller få ersättning om du besiktar huset efter kontraktsskrivning och upptäcker något så måste det stå med i kontraktet! Enklast är att besikta huset INNAN kontraktsskrivning!

• Eldna

En besiktningman kollar INTE mögel! Förutom om han får syn på något synligt eller känner en doft! Då rekommenderar han vidare utredning! Besiktningsmannen kollar byggkonstruktionen, synliga brister och gör en riskanalys kan man säga. Besiktningmannen kollar INTE el, vvs eller utrymmen utanför bostadsutrymmet (om ni inte kommer överens om något annat).

Kom på en viktig sak till! Finns någon tank nergrävd så se till att den är besiktad!

• snillis

Alltså.
    Självklart skall man anlita en besiktningsman om man är spekulant på ett hus.Den kostnaden (runt 8000) har man igen tusenfalt om något skulle vara fel på huset. De lämnar ju garantier.

Så när man är på en första visning behöver man inte titta på sådana grejer som fukt, dränering etc. eftersom gemene man ändå inte är kompetent nog att veta vad man skall titta efter.

Så kolla på planlösning, insyn i trädgård, driftskostnader, tillgång till barnomsorg, renoveringsbehov (en del badrum kan vara så gamla så att golvbrunnar etc inte är godkända hos försäkringsbolagen tex och då måste man renovera omgående för händer det något så täcker inte försäkringen det).

De dyta posterna att renovera är badrum och kök.

Kolla också hur gamla vitvarorna är för står ni med en gammal maskinpark så måste ni kanske punga ut med pengar till ny kyl/frys/spis/ tvättmaskin. Och det är ju ganska dyra grejer!

Försök att undvika att titta på tapeter och sånt för sånt är ju både lätt och billigt att fixa till.

• Lola Jämtland
    lilla snuttan skrev 2006-11-21 12:49:37 följande:
    Lola Jämtland När det luktar bullar hade jag trott att det var för att få en mysig hemkänsla, inte att det kunde vara för att dölja mögel :DNär det gäller vinden skrev du om taket, vad menar du att man ska titta efter? Jag vet att de inrett vinden till ett lekrum i dagsläget.Vad gör en besiktningsman egentligen? Har man någon "garanti" om man hittar fel på huset efter köp om man haft dit en besiktningsman?
    Fuktfläckar tex. O om det finns, finns det då någon förklaring till dessa.
  • LeWi

Besikningsman tar ni inte in förrän ni vunnit en ev budgivning!
    Annars är det ju bortslösade pengar

• lilla snuttan

Oj, vad mycket det är att titta efter! En dum fråga kanske men bör man skriva upp allt och bocka av så man själv vet att man inte missar att kolla det man tänkt på? Hur brukar folk göra?

• Lola Jämtland
    lilla snuttan skrev 2006-11-21 13:08:24 följande:
    Oj, vad mycket det är att titta efter! En dum fråga kanske men bör man skriva upp allt och bocka av så man själv vet att man inte missar att kolla det man tänkt på? Hur brukar folk göra?
    Gå på flera visningar av samma objekt annars!
    Begär att få titta flera ggr om det bara är en öppen visning. Man lägger märke till fler o fler saker då.
  • Eldna

Jag hade en liten "fusklapp" med mig på de visningar vi var på.. Men glömde ändå hälften av grejjerna.. Var vi intresserade så bad vi om ytterligare visning helt enkelt. ALDRIG att jag köpt ett hus på EN visning!
    Klart att man inte titta på mer svåråtkomliga saker på första visningen, då är det mest intrycket och hur man gillar planlösning, läge, ljusinsläpp osv som gäller. Men det kan vara bra att ha det i åtanke! Att fråga om det finns papper och intyg på saker och ting kan också vara bra på första visningen, även om man inte får se papprena just då.

Kom ihåg att även om säljern gjort en besiktning så bör ni stå för en egen besiktning också!

• längtarefterbarn

Känns huset rätt? Magkänslan är A och O för att jag överhuvudtaget ska bry mig om att kolla resten.

Sen är det som de andra sagt. LUKTA! Titta på tak och i skåp/garderober så det inte är fuktfläckar.
    Funkar planlösningen? Om inte, hur mycket skulle det ev kosta att göra om det som du vil ha det/är det värt det?
    Känn efter om det drar nånstans?
    Kolla efter saker som är dyra att åtgärda. Tex, hur ser taket ut? Är fönstren nya eller gamla? Vilket skick är badrum och kök? Vitvaror?

Tapeter och golv är skitsaker, det kostar inte mkt att ändra på.
    Känns det fuktigt i badrummet så är det en varningssignal, imma på fönster osv betyder ju dålig ventilation. Kolla såna saker. FRÅGA MÄKLAREN! Mäklaren arbetar inte för säljaren, utan för både köpare och säljare och är skyldig att upplysa om de fel som är kända.

Kollat området förutsätter jag att man har gjort innan man ens bokar in sig på en visning. Meningslöst att kolla på hus i ett område man inte vill bo i. Men kolla runt i trädgården. Ser det blött ut? var har du solen? Kolla så inte huset ligger lägre än omkringliggande mark, då rinner allt vatten mot huset...

Fråga om avlopp (är det 3-kammarbrunn, infiltration), driftskostnader, omdet är eget vatten så kolla om vattenprov gjorts annars gör ni det!

Övriga mer ingående saker tycker jag man kan kolla på en andra visning. eller när man vunnit en budgivning. Anlita en besiktningsman och skriv i kontraktet att ni har rätt att häva köpet.

• corona

Vi var och kollade på ett hus härom månaden...
    I hela huset stod värmeljus med citrodoft.
    I hallen luktade det som att man hade sprayat med "lukta gott" typ sådana man kan använda på toaletten.
    Och visst, hela huset vatr fuktskadat, ända nedifrån källaren upp till taket...
    Källaren var det enda stället som inte var fullt av doftljus och där luktade det mögel.
    Kanske var det någon som gick på det...(förhoppningsvis inte).

Kolla:
    taket, är det nytt, behöver det bytas?
    vinden? hur ser taket ut där? övrigt?
    fukt i resten av huset? i källaren? behöver det dräneras? tapeter som lossnar? färg som flagar? fukt i förråd? i garderober?
    vilken uppvärmning ör det? hur gammal?
    läge? vill ni bo så? för nära vägen? för långt till bussen? kompisavstånd för barnen?
    storlek? för litet? vill vi ha fler barn? orkar vi med en hel gård?
    vitvaror? nya? gammla? kommer vi behöva byta snart? har vi råd med det?
    känns badrummet fräscht? varning om det känns fuktigt?
    större saker att åtgärda? "mjuka", ruttnande golv, hängande tak, trasig balkong?
    hur ser skorstenen ut?

Strunt i tapeter och färg, det går att fixa ganska så lätt.

Svar på tråden Ska på husvisning imorgon, vad ska man titta efter?