Känns huset rätt? Magkänslan är A och O för att jag överhuvudtaget ska bry mig om att kolla resten.
Sen är det som de andra sagt. LUKTA! Titta på tak och i skåp/garderober så det inte är fuktfläckar.
Funkar planlösningen? Om inte, hur mycket skulle det ev kosta att göra om det som du vil ha det/är det värt det?
Känn efter om det drar nånstans?
Kolla efter saker som är dyra att åtgärda. Tex, hur ser taket ut? Är fönstren nya eller gamla? Vilket skick är badrum och kök? Vitvaror?
Tapeter och golv är skitsaker, det kostar inte mkt att ändra på.
Känns det fuktigt i badrummet så är det en varningssignal, imma på fönster osv betyder ju dålig ventilation. Kolla såna saker. FRÅGA MÄKLAREN! Mäklaren arbetar inte för säljaren, utan för både köpare och säljare och är skyldig att upplysa om de fel som är kända.
Kollat området förutsätter jag att man har gjort innan man ens bokar in sig på en visning. Meningslöst att kolla på hus i ett område man inte vill bo i. Men kolla runt i trädgården. Ser det blött ut? var har du solen? Kolla så inte huset ligger lägre än omkringliggande mark, då rinner allt vatten mot huset...
Fråga om avlopp (är det 3-kammarbrunn, infiltration), driftskostnader, omdet är eget vatten så kolla om vattenprov gjorts annars gör ni det!
Övriga mer ingående saker tycker jag man kan kolla på en andra visning. eller när man vunnit en budgivning. Anlita en besiktningsman och skriv i kontraktet att ni har rätt att häva köpet.