• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • Eldo

Mulena
    Åh, vad jag önskar att de hade något liknande här. D's beteende är vårt största problem. Framförallt hans utåtaggerande beteende. Jag är sååå trött på det och blir så ledsen då jag tänkter på att han kanske är lika dan när han är 10, 15, 25....
    Vi har bara fått gå en föräldrautbildning som vänder sig till föräldrar vars barn nyligen hade fått diagnos och den kursen kändes helt fel i och med att vi var över 15 föräldrarpar mot normalt 5-6 föräldrapar. Det fanns inget tid för personliga frågor alls.

• mulena

Eldo
    jobbar ni något med hans beteende, med hjälp av psykologer/pedagoger?

• Eldo

Mulena
    Nej, vi gör inte det. Jag har tjatat länge på både psykologen och specialpedagogen att vi vill träna efter beteende terapi, men de anser att han inte är tillräckligt gammal (?????). Har hört om många andra som har betydligt yngre barn som jobbar efter det. D är ju fyra år nu, även om han inte är det riktigt mentalt. Men, vi har nyligen kört i gång en nätverksbaserad intensivträning som jag hoppas ska leda till något.

• mulena

Eldo

vad irriterande. Alla säger ju att man ska börja så tidigt som möjligt. Det finns ju alltid nått man kan träna.
    Vi är också trötta på att vänta på träningen, även om vi fått mycket hjälp, men allt tar sån tid och vi har varit tvungna att tjata och trycka på hela tiden.

tex. pecs träningen, skulle inte kommit igång ifall vi inte hotat med att vi själva skulle ta tag i den, om vi inte skulle få stöd från dem.
    då fick de bråttom, för de vill ju att allt ska gå rätt till.

men vi har inte haft någon annan träning än lite pecs på förskolan, nu har vi börjat träna pecs hemma lite på eftermiddagarna. så jag ser framemot kursen i beteende, även om själva träningen med sonen inte kommer igång på riktigt förrän till hösten, då ska vi börja IBT.

Har du hittat den nätbaserade träningen själv?

• Eldo

Mulena

Just nu håller vår habilitering ihop med två andra habiliteringar i något som heter Nätbaserad intensivträning (NIT)och som riktar sig till barn med utvecklingsstörning. Det är något de egentligen brukar ha till barn med fysiska handikapp, men så testade de för barn med autism (typiskt nog innan D fick sin diagnos) och nu testar de för första gången för barn med utvecklingsstörning. Den första halvan har väl inte varit som någon av oss deltagare har förväntat oss, men vi tror att sista halvan kan bli bra (efter att vi har frömfört våra synpunkter).

Det är 7 barn + föräldrar + dagisassistenter/resurser + habiliteringspersonal som träffas en gång i veckan för att alla jobba mot samma mål. Dvs...varje barn har sitt eget mål som alla som har med just det barnet att göra jobbar med. Samtidigt så får vi föreläsningar och pratar kring hur det är att ha ett barn med utvecklingsstörning.

Är också väldigt trött på all väntat. Vi får oftast höra att vi ska vänta och avvakta. Kanske blir det bättre. Jaha, och om det inte blir det så har vi slängt bort massa tid. Det skadar ju inte att "träna" något som ändå kommer. Varför då vänta?

Ha en trevlig helg!

• tomcar1

Hej !
    Undrar om era barn kissar/bajsar på sig jättemycket ? Min bonusdotter har hållt på i ca 1 år nu och kissat ner sig flera ggr/dag. Går väl an när de är mindre, men hon blir 17 år i år och det är inga små mängder som kommer !
    Hon är inte rädd för toaletten, som en del autistiska barn kan vara. Min man och jag tror att det är lathet helt enkelt, för ibland går hon självmant, men oftast får vi tjata och se till att hon går på toa. Hon går på toa och bajsar iallafall, som tur är.
    Mvh tomcar1

• mulena

tomcar1

min pojke är bara tre år och har fortfarande blöja, men han gör inga tecken på att vilja sluta med blöjan, så jag vet inte när han blir mogen för toaträning.

Hur länge brukar autistiska barn ha blöja?

• tomcar1

Hej Mulena !
    Vet faktiskt inte hur länge de brukar ha blöja,frågade min man hur länge bonusdottern hade blöja, men han kommer inte ihåg. Vi har tänkt på detta med blöja till henne, men är rädd för att det blir en ond cirkel istället.
    Mvh tomcar1

• Delyssima

Ny här! Ramlar in här med... Min son är remiterad till
    urtredning för störning inom autism samt adhd.

Tomcar1>>>> Min son går på toa och har ingen nattblöja heller. Tränades ca 1 år för att slippa blöja dagtid och nattetid har det blivit få olyckor. Men han under året han tränades för att bli blöjfri så hände det mycket olyckor.
    Tips som jag kan ge är att man gör det till rutin att gå på toa när man stiger upp på morgonen - ef frukost etc. Dvs före eller ef aktivitet. Min son har inlagt på dagis och hemma på sitt bilschema att han ska gå på toa samt att han säger till när han bli nödig.
    Din bonusdotter behöver påminas tydligen mycket och har ni testat att prata med hab eller barnmott om detta?

• Dundermamman

Lite om mina erfarenheter vad det gäller kiss och bajs ...

Min son blev helt torr i 6-7 års åldern. Vi hade även tidigare lagt in toa-besök på schemat ca. varannan timme men då kände vi att vi hade tiden/orken som krävdes för att göra Ragnar blöjfri + att Ragnar själv var mogen för det!
    Vi helt sonika gjorde oss av med blöjorna både dag och natt, aldrig mer åkte en blöja på! Han fick heltäckande, tvättbara plastade madrasskydd genom distriktssköterskan, men det var mycket sällan som de t var vått i sängen! Efter ca. 1 vecka litade vi till 100% att han var torr dagtid och det tog väl kanske 1 månad så upphörde även de fåtal misslyckandena nattetid!
    Under avväjningstiden hade Ragnar toabesök var 20:e minut på sitt schema.
    Värre var det med bajseriet, då Ragnar alltid haft trög mage. Sedan han var 3 år har han haft olika medel mot sin mage. Mellan 3-6 år drack han fortfarande fullkornsvälling och fick laktulos blandat med vällingen. När han slutade med välling gick det inte att få i honom något flytande så hab-läkaren skrev ut microlax som skulle ges varannan dag, men det byttes mot klyx eftersom microlax inte ska ges under längre peroioder.
    Klyx hade han sedan varannan dag tills han en dag plötsligt vägrade att låta sig få det! Det var förra hösten!
    Då kände jag att det var dags att han lärde sig krysta och kontrollera sin tarm själv. Jag satt på en pall mittemot honom på toaletten i 10 minutersperioder, varje timme dagtid och uppmanade honom att krysta. Efter några dagar lyckades han och efter ca. 2 veckors tid lossade allt och han fick kontrollen. Därefter han han kunnat bajsa så gott som dagligen utan bekymmer! Han tröga mage förvann i ett nafs

Svar på tråden nya autism-tråden