• Anonym (nervös)

hur går ett bedömningssamtal till??

Har nu fått tid för ett bedömningssamtal hos sjuksköterska på psyk-avdelningen, sökte hjälp för att jag mår dåligt inombords och psykiskt.

Så jag undrar om nån har varit på ett sånt samtal och hur går det till? Puh är så nervös... ångrar att jag inte tog reda på mer om hur det går till och så...

• Svar på tråden hur går ett bedömningssamtal till??
  • Höstlängtan

Jag har inte varit på ett sånt samtal själv men är ssk. Skulle tro att ni träffas och pratar lite bara. Om vem du är, hur du mår, var du står i livet etc. Utav det samtalet så grundar man sedan bedömning för vidare vård och så. Du behöver i alla fall inte va orolig. Tycker det va klokt av dig att ta itu med ditt problem och söka hjälp. Det är första steget mot att må bättre igan.

• Anonym (nervös)

Tack för ditt svar Höstlängtan. Ja det är väl en del i mitt problem att jag är nervös. Det jag tänker är att de kanske inte tycker jag har nåt problem egentligen och undrar varför jag ens sökte... jag vet att det är fel rent förnuftsmässigt men... så jag tänkte om nån har varit på ett sånt samtal så man är lite mentalt förberedd om man säger så...

• nilam87

hej!
    jag har vart på ett sånt samtal för några måndader sen jnär jag börja återigen på psyk. Då var det jag och en psykolog och även en mentalskötare som hade ett samtal. De frågade mig en massa frågor och så och jag svarade på dem. Sén så prata de om mig en liten stund och kom fram till en behandligsplan för mig. Det är bara att du säger så mycket som möjligt till dem för att de ska kunna göra en så pass bra bedömmning som möjligt. Nu går jag hos psykolog, parsamtal och även hos en psyk läkare så jag känner att jag iaf har fått en start till ett bättre liv, men nu sen tre veckor tillbaka är jag helt sjukskriven på grund av´akut stressreaktion...och det känns ännu bättre att bara få vara hemma för jag orkar liksom inget längre, hör gärna av dig om du undrar över nåt mer. Lycka till kram malin

• Anonym

Jag har åxå varit på ett sånt samtal i juni nu i år.
    träffade en psykolog då å jag fick berätta om mina "problem" å fylla i ett häfte med 100 frågor i,efter det mötet bedömde hon att jag skulle få psykologhjälp(igen) men denna ggr en KBTpsykolog.
    Frågade mej om jag kunde tänka mej att resa till stockholm 1ggr/v. för att träffa en psykolog...vi har ca 19 mil dit...njae!
    Sen ringde hon upp mej å frågade om det var OK om jag fick en KBTpsykolog UNDER utbildning,enda skillnaden var att vi skulle spela in alla samtal för att psykologen sen ska "redovisa" sin lärare-men det gör inte mej ngt att dom 2 pratar å diskuterar om me.Antar väl att min psykolog frågar sin lärare om råd ang. mej,men det gör heller mej ingenting.
    Det har funkat väldigt bra hittills.

Var inte orollig,berätta bara som det är!
    Kram.

Svar på tråden hur går ett bedömningssamtal till??