• turpeter

Smålandsvillan prisvärt?

Vi funderar på att bygga nytt och fasstnat för lite olika hustyper. En av dem vi gillar lite mer är det klassiska utseendet Smålandsvillan har. Har någon byggt nått av deras hus och är det så prisvärt som dem säger efter alla tillägg? Gick det smidigt att själv inreda andra våningen etc?

Tips, tankar och idéer välkommnas.

• Svar på tråden Smålandsvillan prisvärt?
  • Mellismamma

Ett par kompisar till oss funderar att bygga småkandsvillan, men tyckte en grej var dumt och det var grävningen för frund och det omkring skulle kosta 220 000 kr.

Vi som nu bor i ett älvsbyhus ingick det i priset...

Så jämför gärna m älvsbyhus, det är ett mkt prisvärt alternativ!

Lycka till!

• turpeter

Tittade lite på älvsbyhus hemsida. Helt klart ett alternativ till smålandsvillan där man inreder andra våning själv. Dock verkar dom inte sålt många hus här i våra trakter (Borås), men ska kolla upp lite närmre. Tack!

• Carisma95

TS:
    Vi byggde med Hjältevadshus, men personligen hade jag hellre valt Älvsbyhus än Smålandsvillan.
    De verkar billiga vid första anblicken, men jämför man sen vad man faktiskt måste välja till (t.ex. trappa till övervåningen, som för övrigt är standard på både ä-hus och Hj-hus) så skenar det lätt iväg!

Mitt bästa tips; visst de har billiga hus, MEN jämför priserna efter att ni har kollat att ni får samma standard som på andra (kanske lite dyrare) hus!!

• Carisma95

TS:
    Vi byggde med Hjältevadshus, men personligen hade jag hellre valt Älvsbyhus än Smålandsvillan.
    De verkar billiga vid första anblicken, men jämför man sen vad man faktiskt måste välja till (t.ex. trappa till övervåningen, som för övrigt är standard på både ä-hus och Hj-hus) så skenar det lätt iväg!

Mitt bästa tips; visst de har billiga hus, MEN jämför priserna efter att ni har kollat att ni får samma standard som på andra (kanske lite dyrare) hus!!

• R Franklin

Byggt smålandsvillan, kalkylerna stämde väldigt bra. Vad markarbetet kostar beror helt på hur tomten ser ut. Lera, sprängning mm får det så klart att dra iväg. Har inte inrett övervåningen än så om det är lätt eller svårt kan jag inte uttala mig om men speciellt svårt verkar det inte då allt är förberett.

• Tildalina

Vi ska bygga en smålandsvillan, väntar just nu på bygglov.
    Men i vår kalkyl har de redan räknat med allt markarbete och det skulle bli ca 300 000 utöver huspriset. KAn det komma ytterliga utgifter menar du?
    R Franklin: Du skriver att kalkylerna stämde bra, blev det ungefär den månadskostnad försäljaren hade räknat med? Har hört att man ibland får en mycket högre månadskostnad sen när banken tagit över liksom.. Hur blev det för er?

• Carisma95

Tildalina:
    Vad innebär "allt markarbete"? Gräv/schackt, grund, grävning för avlopp, tele m.m. ?

Allt vårt (ovanstående) gick på ca 300.000 men det är nog väldigt lokalt beroende på entreprenad. Samt att vi bara kunde gräva rakt upp och ner. Inget fylle, eller sprängning. Behöver man det räcker 300.000 inte så långt...

• R Franklin

Tildalina: Nja, månadskostaden styr man så pass över själv beroende på hur mkt vatten och el man gör av med osv så det är svårt att säga vad den kommer att hamna på. Men total kalkylen på hela bygget med hus, markarbeten, tomt, altan, marksten, garage, markis och en massa andra saker stämde väldigt bra i slutänden för oss.

• längtarefterbarn

Jag har inte byggt nåt hus, men vi har kollat runt på alla möjliga hustillverkare.
    Mitt spontana intryck om man jämför smålandsvillan med Älvsbyhus är att det är 2 billiga hus båda 2 och det märks. Kvalitetsmässigt är de jämförbara (bedömt efter ett antal visningshus, inget djupare)

Jag tycker dock att Smålandsvillan har bättre planlösningar, men mindre rum. Deras hus känns verkligen små och trånga. Speciellt det nya Västervik känns oerhört trångt.

Köken i Älvsbyhus största hus har helt vansinniga placeringar av kyl/frys tex. Och i ena hörnet hamnar ett skåp in mot väggen med bänkskiva över, hur ska man komma åt det skåpet?

det som är tillval i älvsbyhus är standard i Smålandsvillan.

Man kan göra små ändringar i älvsbyhus, men Smålandsvillan är stenhårda med at inte göra ändringar.

Grunden ingår i Älvsbyhus men det är torpargrund som de haft mycket problem med.

• mamma till många

vi planerar själva att bygga älsvsbyhus och har kollat upp det där med torpargrunden...och allt tyder på att de har den bästa grunden med toppkvalite på..det ingår även en fläkt som placaras under grunden, som mäter fukthalten..superbra

• längtarefterbarn

mamma till många

Låter ju bra! Naturligtvis är det inte fel på grunden i sig, då skulle de inte få bygga husen överhuvudtaget. det hade blivit anmält för länge sedan, men jag har hört mycket om problem med fukt i deras grund.
    Men torpargrund är ju inget nytt begrepp så det borde gå att ordna.

• mamma till många

vi har förresten kollat med de flesta hustillverkare och alla (då inte bara älvsbyhus, utan andra tillverkare säger så också) säger att älvsbyhus priser fixar ingen annan att hålla, för där ingår precis allt i priset. kvaliten är också hög på deras hus. det är dock som du säger att extra tillbehör kostar väldigt mycket. De har sagt till oss att de har valt att ha det så eftersom deras standardhus med standardutrustning är så billiga och helt inflyttningsklara, och även grunden ingår.

• mamma till många

får jag bara fråga dig mellismamma som bor i älvsbyhus..vilket typ av hus har ni? vi har beställt en höner och ska inreda övervåningen själva till sovrum till våra fyra killar. Är ni nöjda med ert hus?

• mamma till många

ja precis..längtar efterbarn..så är det ju. Det är nog det som är åtgärdat nu skulle jag tro, det där med fukten, för det var ganska nytt det där med fläktar i grunden..

• tovelito

mejla mejis hon bor i ett smålandsvillan det är min granne. De håller på att renovera övervåningen nu. Själv bor ja i ett sjödahlshus och vi är super duper nöjda

• Mellismamma

mammat ill många: vi har BJARKE, den mindre modellen 1,5 plans. Ja vi är jättenöjda, tyckte det verkligen är prisvrt. Mycket hus för pengrna!

Lycka till!

• Carisma95

Längtarefterbarn:
    "det som är tillval i älvsbyhus är standard i Smålandsvillan."

Som.....?

• längtarefterbarn

carisma95
    Inget, jag menade tvärtom!! *trött i huvet*
    det som är standard i älvsbyhus är tillval i smålandsvillan.
    Tex innertrappa

• turpeter

Tack för alla svar, jag ska titta närmare och jämnföra hustyperna.

Svar på tråden Smålandsvillan prisvärt?