• Bebis

Couscous, smaksättning??

Har aldrig ätit det så jag funderar lite på vad man smaksätter det med?
    Funkar buljongtärningar bra eller ska jag satsa på något annat?
    O äts det varmt eller kallt?
    Är som sagt helt ny på det här så jag e tacksam för alla tips o ideer.

• Svar på tråden Couscous, smaksättning??
  • Ishtar

Ät varmt med tex rotgrönsaker i buljong och grillad kyckling. Eller vanliga ärtor eller nått. Men helst något såsigt.
    Det klassiska är att man äter lammgryta till, tror att de gör det i Tunisien. Så prova med nått grytliknande.

jag och en kompis fick just kyckling och rotgrönsaker i buljong till på en liten restarang i Paris. Vi åt upp rubbet ocgh var tvungna att be om mer eftersom det var så gott. Då skrattade de åt oss...:)

• Bebis

Så jag borde helst ha nån sås till? Har kyckling o currysås hemma kan det funka?

• Ishtar

Det kan det göra.
    Ja sås är nog ett måste. Kan bli lite torrt annars.

• tinna

Kyckling och currysås borde absolut funka. Jag brukar steka kyckling och slå på Uncle Bens sötsura sås och ha till couscous.

• embra

Fick lära mig av tv4´s morgonkock för tillfället - att man inte kokar couscous i vanligt vatten utan i buljong med kryddor, annars är det ju ganska smaklöst...

• mopo

Jag brukar steka lök, vitlök, paprika, zuccini i olivolja i en kastrull. På med couscous och vatten. Sedan får det stå och dra i smakerna från grönsakerna. Kryddar med lite salt, cayenne och mynta. Brukar servera det tillsammans med tex kyckling och kall yoghurt-sås (lite vitlök och ev lite mynta där också). Couscousen kan vara kall eller varm. Enkelt!

• Nimue

Saffran är jättegott att ha i couscousen, speciellt till kycklingrätter

Svar på tråden Couscous, smaksättning??