• Glass

Är det dumt att svälja kärnor?

Jag brukar glatt svälja melonkärnor och vindruvskärnor och det har aldrig varit några problem.
    Clementinekärnor har jag hittills spottat ut, men nu funderar jag på varför. Det borde väl vara ok att svälja dem också?

• Svar på tråden Är det dumt att svälja kärnor?
  • Isabellesmamma

jag fick alltid höra att om man gjorde det skulle det till slut växa ut saker ur näsan på en Förvånad det är sant vet du väl??

Nää..jag vet inte varför de skulle va farligt egentligen..De är ju jobbigt att spotta ut dom iallafall...

• Glass

haha, jag har tänkt på det där med ett eget clementineträd i näsan och jag ser inga nackdelar med det

• 3 hjärtan

jag gör samma sak.. sväljer alltså melonkärnor och vindruvskärnor.. men inte clementin eller apelsonkärnor.. rätt konstigt faktiskt.. =)

• Danbala

De kärnorna brukar väl vara lite skrovligare? Inte lika lättsvalda?

(Och roliga att pilla ner i krukor. När jag var liten hade alla våra stackars krukväxter små apelsinplantor som närmaste granne... )

[...fnord...]
  • Glass

Jag är rebellisk nu och tänker börja med det...
    Ser ni mig inte mer här inne så vet ni att det inte är bra att svälja dem

• Sunflower

När jag var liten brukade min mamma säga att nedsväljda kärnor och avbitna naglar hamnade i blindtarmen Kanske därför som jag fick operera bort den? Har ingen aning om det är sant

• Julienne

Nu vet jag inte just med citrus men sväljer man vindruvekärnor har man lätt att få njursten. Aoch...

• Glass

-jag lömde bort tråden.
    Tänke bara berätta att jag har överlevs clementinekärnssväljningarna

• Hexx

Det är helt riktigt att vindruvskärnor kan fastna i blindtarmen.
    Därför bör man inte äta dem.

• Glass
    Hexx skrev 2006-12-06 20:08:14 följande:
    Det är helt riktigt att vindruvskärnor kan fastna i blindtarmen.Därför bör man inte äta dem.
    Är du helt säker på det?
     Har du någon källa?
  • Vicryl
    Hexx skrev 2006-12-06 20:08:14 följande:
    Det är helt riktigt att vindruvskärnor kan fastna i blindtarmen.Därför bör man inte äta dem.
    Myt.
    Allt kan hända, därför är jag lugn.
  • Hexx

Nej, ingen källa, men refererar till min lärare när jag pluggade till uska.
    INGEN myt. Vad får du det ifrån Vicryl?

• Vicryl

De Hex:

Jag är operationssköterska och jobbar med en kirurg som faktiskt har gjort en studie på vad som är de vanligaste bakomliggande orsakerna till appendicit. Inte i ett enda fall kunde han påvisa att en kärna låg bakom inflammationen, och han hävdar med bestämdhet att det bara är en gammal myt. Vi har mycket som passerar i tarmarna som är av samma storlek och hårdhet som vindruvskärnor, och i så fall skulle alla de fragmenten också vara en riskfaktorer för appendicit. Tomatkärnor, till exempel, passerar hela genom mag-tarmkanalen utan att brytas ned av vår magsaft. Linfrön, fullkornsprodukter och annat går ju också genom tarmkanalen opåverkat.

I min utbildning till op.syrra så hade vi också en föreläsare (också kirurg) som nämnde att teorierna att kärnor av olika slag ligger bakom blindtarmsinflammationer är ogrundade.

Allt kan hända, därför är jag lugn.
  • siamesen

Min far slar ett slag för myt. Hän är läkare btw och har lärt ut blinstarmsoperationer i sina dagar.

• mysmamman2

jag har alltid svalt alla kärnor och har aldrig blivit sjuk eller att det växt nått i min mage

har alltid svalt tuggmmi, varenda ett som jag tuggat och har aldrig blivit dålig heller...
    folk e rolig de där med att "tarmarna" klibbar ihop.. hahaha

Svar på tråden Är det dumt att svälja kärnor?