• Tessmess

Brunch-recept?

Hej!

Har ni tips på enkla och goda rätter man kan ha till brunch? Har fått i uppgift att göra tre rätter och är väldigt tacksam för alla tips jag kan få. Får lite prestationsångest då de andra tjejerna har väldigt höga krav... :-/

• Svar på tråden Brunch-recept?
  • PussOchKram

Gör scones! Supergott och enkelt.. Å någon god marmelad till dem. Eller stora lite matiga muffins, med t.ex. blåbär i. Eller skinka och ost! Du kan också göra ett gäng plättar eller pannkakor. Å smoothies.. Mixa några frukter och bär med yoghurt och juice till lagom konsistens. Jättegott! Fruktsallad med honung och yoghurt är också fräscht..

Eller BLT-sandwiches.. Supergott och enkelt! Bre majonäs på en vanlig skiva formfranska. Lägg på salladsblad, någon skiva tomat och några skivor stekt, kall bacon. Lägg ytterligare en skiva bröd med majonnäs ovanpå. Skär på diagonalen - färdigt!

Några tips.. =)

• Tessmess

Massor med toppenidéer =)Jag gillar alltihop, men det får helt klart bli muffins med bär och BLT's. Smothies och fruktsallad fixar en annan av tjejerna så det får vi också!
    Tack så mycket!! =)

Tror du det kan funka med någon vegetarisk paj till?

• PussOchKram

Absolut.. Blir säkert jättegott! Till brunch vill man ju helst inte äta för "tungt" å då blir säkert vegetarisk paj kanon!

Hoppas ni får en mysig brunch i alla fall! Inte utan att jag känner mig lite avundsjuk nu.. =)

• OZgirl

Jag har nånstans ett recept på en supergod paj med ricottaost och broccoli och grejer, vill du att jag letar reda på receptet?

För mycket av det goda är bara bra!
  • Tessmess

OZgirl - ja tack, gärna. Det låter gott!

• OZgirl

Jag har fått detta av en annan medlem här - kanongott!  

Ricotta paj
    225grader nedre falsen i ugnen 45min
    3dl mjöl
    125gr smör
    3msk kallt vatten
    fyllning
    250gr Ricotta
    3 ägg
    2,5dl mjölk
    2pkt stekt bacon
    broccolibuketter
    2dl riven prästost (läggs ovanpå)
    kryddning: svartpeppar, vitlök, (salt behövs ej)
    garnera med tomatskivor
    För mycket av det goda är bara bra!
  • Tessmess

Mmm det såg gott ut... Jag hade funderat på en liknande paj med ricotta, timjan och tomat men den här såg godare ut med lite mer smaker. Man tackar!

Svar på tråden Brunch-recept?