Kan man äta vitpepparkorn om man är gravid?
Nån som vet om man kan äta hela vitpepparkorn när man är gravid?
Tänker så klart på i samband med vinterkräksjukan...
Nån som vet om man kan äta hela vitpepparkorn när man är gravid?
Tänker så klart på i samband med vinterkräksjukan...
Klart du kan, varför skulle du inte kunna det?
Klart du kan äta det! Men känner du dig osäker, kolla på livsmedelsverkets hemsida, www.slv.se, sök på gravid!
Sen är väl frågan om några vitpepparkorn kan stoppa vinterkräksjukan, som knappt stoppas med vaccin...?
tinna:
Jag tänkte på om det kanske skulle störa graviditeten eller så.
Eftersom ett pepparkorn är ju starkt bara det, vad är då inte flera? Vet ju iofs att de löses upp först i magen, men... *liiite nojjig bara...*
Ja, *skrattar* du har så rätt Lilla K!
Tyvärr så har jag en ohygglig kräkfobi, så jag tar till alla knep jag bara kan...
Idag är två personer hemma från jobbet med magsjuka *LIVRÄDD*! Jag vill verkligen inte ha magsjuka nu! Är rädd om bäsen också ju
!
Ebbiz v.28
Att nåt är starkt skadar inte lill*n, men man kanske kan få halsbränna. Dock är ju faktiskt vitpeppar en ganska mild krydda - hade varit skillnad om det varit cayennepeppar!
annca:
*skrattar* ja, så sant... Undrar hur nojjig man kommer vara under graviditeten...
Brumsan: Räkna med att jag kommer vara den första att fnissa åt dig när du startar nästa tråd "Jag har ätit för mycket vitpeppar, hur bli jag av med halsbrännan?" *ler*
Och du, det är väldigt olika hur nojig man är, vissa är rädda för allt (typ vitpeppar ), andra tar det mesta med ro. Mitt råd är att vara uppmärksam, ifrågasätta och kontrollera med livsmedelsverket, då kommer du klara dig galant, och livet kommer vara ganska normalt under din graviditet, i alla all matmässigt!
Lilla K:
*Asgarv* ... ätit för mycket vitpeppar... ...halsbränna...
Tanken bara slog mig ang vitpepparn... Har nämligen inte hört nåt om det och graviditet, så man måste ju fråga...
Har man inte hört nåt så kan man nog räkna med att det är OK. Jag nojjar nästan ingenting, jag håller mig till livsmedelsverkets rekommendationer (nästan iaf, kanske råkar fuska lite med laxen i jul) och räknar med att det går bra. Mår inte särskilt bra av att oroa mig hela tiden heller, det är bättre att ta det med ro.
Jag har klarat mig två år från vinterkräksjukan .. de har gått på det äldre boende jag jobbar.. tips! Tvätta händerna ofta.. använd inte jobbets toalett.. försök hålla dig tills du kommer hem..om du mot förmodan lånar toaletten tvätta av toaskärmen med tvål och torka med papper.. spola efter att du stängt toa locket så inte bacillerna virvlar upp ur toan.. ta inte kakor eller frukt från samma fat som andra.. ta med fika hemifrån i stället.. på mitt jobb tog flera personer vitpeppar korn från samma kryddburk med fingrarna.. alla fick kräksjuka.. Sitt inte intill stora folkgrupper på jobbet.. klia dig inte i ansiktet.. baciller kan komma in i ögonen och vandra in i kroppen.. kräksjukan är inte luftburen utan partikelburen.. Ha inte samma kläder hemma som på jobbet.. byt om när du kommit hem och duscha och tvätta håret.. Allt detta gjorde jag båda åren kräksjukan gick.. och jag har klarat mig.. men de brukar retas med mig.. för mina försiktighetsåtgärder..
alveline: hahaha, det var lite extra kul att det var just vitpeppar de tog av!
Hallå!
Vill bara inflika en liten sak! Tänk på att alla magsjukor som går inte är "vinterkräksjukan". Det finns gott om olika orsaker till magsjukor, man behöver inte vara extra rädd för att drabbas på vintern, dock kan man smittas lite lättare om det verkligen är "vinterkräksjuka"
A och O = Tvätta händerna, ofta!
Bra Alveline!!! Precis vad jag brukar göra....