Brunsås/gräddsås
Har ni några bra recpet på brunsås och gräddsås.
Gjorde pannbiff idag och såsen blev inte helt perfekt, så nu letar jag efter det perfekta receptet
Har ni några bra recpet på brunsås och gräddsås.
Gjorde pannbiff idag och såsen blev inte helt perfekt, så nu letar jag efter det perfekta receptet
buffar lite, någon måste väll ha ett bra recpet
Jag brukar använda skyn som blir efter det jag steker, sen grädde, soja, salt, peppar.
fler tips
Jag gör som Sofie1979. Dricker man vin till maten så kan man hälla i en skvätt i såsen också. Buljongtärning/pulver eller fond är också gott om man tycker såsen smakar för lite.
jag använder skyn från stekningen.. när jag stekt färdigt så häller jag i lite vatten + buljong i stekpannan. Jag gör en bottenredning.. späder sen med skyn, har i mjölk o salt o peppar... ev ngn mer krydda, typ grillkrydda..
Eller så har jag i mjölk o kryddor i stekpannan istället o reder av sen... Det brukar bli bra.. MEN jag smakar innan jag har i salt, ibland räcker det med buljong o saltet från stekningen...
Är gott till köttbullar.
Lycka till
gör en bottenredning i en kastrull ska det stå..
När jag stekt färdigt så vispar jag ur pannan och häller tillbaka skyn och tillsätter vatten. Låter det koka upp och häller i mjöl eller maizena sen har jag i en eller två buljongtärningar beroende på hur mycket sås jag gör. Sist häller jag i lite soja.
ha i mörk oxbuljong,jätte gott