• Just A Girl

Brunsås/gräddsås

Har ni några bra recpet på brunsås och gräddsås.

Gjorde pannbiff idag och såsen blev inte helt perfekt, så nu letar jag efter det perfekta receptet

• Svar på tråden Brunsås/gräddsås
  • Just A Girl

buffar lite, någon måste väll ha ett bra recpet

• Sofie1979

Jag brukar använda skyn som blir efter det jag steker, sen grädde, soja, salt, peppar.

• mrskensington

Jag gör som Sofie1979. Dricker man vin till maten så kan man hälla i en skvätt i såsen också. Buljongtärning/pulver eller fond är också gott om man tycker såsen smakar för lite.

• Sofie1979
    mrskensington skrev 2006-11-22 17:38:37 följande:
    Jag gör som Sofie1979. Dricker man vin till maten så kan man hälla i en skvätt i såsen också. Buljongtärning/pulver eller fond är också gott om man tycker såsen smakar för lite.
    Brukar reda av den oxå
  • Snigel84

jag använder skyn från stekningen.. när jag stekt färdigt så häller jag i lite vatten + buljong i stekpannan. Jag gör en bottenredning.. späder sen med skyn, har i mjölk o salt o peppar... ev ngn mer krydda, typ grillkrydda..
    Eller så har jag i mjölk o kryddor i stekpannan istället o reder av sen... Det brukar bli bra.. MEN jag smakar innan jag har i salt, ibland räcker det med buljong o saltet från stekningen...
    Är gott till köttbullar.
    Lycka till

• Snigel84

gör en bottenredning i en kastrull ska det stå..

• melonpuss

När jag stekt färdigt så vispar jag ur pannan och häller tillbaka skyn och tillsätter vatten. Låter det koka upp och häller i mjöl eller maizena sen har jag i en eller två buljongtärningar beroende på hur mycket sås jag gör. Sist häller jag i lite soja.

Svar på tråden Brunsås/gräddsås