• Anonym

Vill få mer skinn på näsan! Hur blir man lite tuffare?

Lägger detta under rel.problem för det är ett problem med mig själv...

Känner att jag är lite mesig av mig och gör inte riktigt som jag skulle vilja ibland. Anpassar mig ltie för mycket och ställer upp för andra så att de ska må bra istället.

T ex har jag nu pojkvän men styr mitt liv rätt mycket efter honom och åker till honom mer än han kommer till mig osv. Har väl gjort "fel" redan från början genom att visa att jag går med på vissa saker. Samma med städning hemma (hos honom!), jag städar och plockar för att jag dels vill men för att han inte ska tycka illa om mig osv. Helt dumt jag vet.

Skulle vilja resa lite men vågar nog inte åka ensam.
    Skulle vilja mycket, men stoppar mig ibland.

Känns ibland som att världen är för alla andra. Inte för mig.
    Tar inte för mig så mycket.

Hur får man mer skinn på näsan och vågar säga vad man tycker? Speciellt i ett förhållande?

O hur vågar jag ta steget och t ex resa ensam?

• Svar på tråden Vill få mer skinn på näsan! Hur blir man lite tuffare?
  • Aaliyah

Mitt standardsvar; gå i kognitiv terapi! Där kan man undersöka sina rädslor och träna på det man tycker är svårt.

• Muckarn

Kolla in bruce willis i Die hard... härma =)
    Kolla på Bruce Springsteen.. härma efter
    Vik inte ner dig kolla folk i ögonen...

• phil

Börja med att säga nej till småsaker. Då blir det lättare att säga nej till andra saker sen.

För övrigt tycker jag att Aaliyah har en bra poäng.

• Envis som en mulåsna

Självförtroende! självförtroende! självförtroende!

Vet att det är lätt att säga o jag är inte heller ngn gör säker människa o det du beskriver om städning o din sambo....been there, seen it, done it, doing it!!!

O jag försöker oxå ändra på vissa saker.

Att våga säga nej, säga ifrån o prioritera sig själv är ngt som tar övning. Man måste ta små steg. Börja med ngt "simpelt", ex. gör ngt för dig själv, säg ifrån till sambon att nä nu måste han gå ner o hämta upp tvätten eller lägga in en ny maskin.

vissa män är sådana, här säger jag "Älskling hämtar du tvätten så är du snäll"...Visst blir svaret då, de måste ha klara derektiv ibland .

När jag frågar min sambo om han tror att tvätten tvättar sig själv, stryker sig själv, viker isg själv o hoppar in i byrån/garderoben av sig själv; så säger han ja men jag tycker inte det är roligt med tvätt!

Så det har jag oxå börjat med nu när han frågar ngt sådant.

Gör det du känner att du måste göra för att du skall må bra o skit i resten, visar det sig sedan att han itne har ngr rena tröjor eller t-shirts eller vad det må vara; let so be it!

Oh kom titta dig själv i spegeln o tro att du kan o peppa dig själv till att våga!!!

SJÄLVFÖRTROENDE! SJÄLVFÖRTROENDE! SJÄLVFÖRTROENDE!

Mamma till stålpojken 6 månader och 0 veckor
  • Zandrita73

Nu vet jag inte vad du har för bakgrund etc, men det är något som man får jobba på ordentligt....steg för steg....gör det där läskiga...åk på resan som du inte tror du törs åka på...utmana dej själv....jag har genom åren skaffat mej skinn på näsan genom att skita i vad andra säger och gjort heltokiga saker som jag har enorm glädje av idag...

I relation till andra...våga säga nej...se dtt eget värde...chocka!

Kram

• Muckarn

Eller gör som jag väx upp i ett skit område!
    antigen får man skinn på näsan eller så går man under.

• Lajsa76

Att få hjälp att bygga upp sin självklänsla.. att lära sig älska sig själv.. att våga stå för vem man.. att göra saker som får en att växa som individ.. att umgås med människor som berikar ens vardag.
    Håller med första inlägget.. gå i kbt= kognetivbetendeterapi.
    Förhoppnigsvis så hittar du ett tillvägagångsätt som passar dig iaf..  lycka till

Stolt och tacksam mamma till Isak och Arvid.
  • lewis

Första steget är att tänka tanken, så du är halvvägs där!

Ta små steg. Gör yttepyttesaker som du kanske annars inte skulle göra, eller kräva, eller låta bli att göra.

För mig funkade den hårda skolan, men det var inget jag valde. Jag hamnade på ett fruktansvärt skitjobb, med krävande chefer men meningslösa arbetsuppgifter, och insåg till slut att det inte var mig det var fel på. Efter det har jag vågat mer och mer.

Det viktigaste är att öva dig på att tänka att DU är viktigast i ditt liv. Du får ta plats!

• Anonym (Lättare?)

Är det lättare för tjejer med skinn på näsan att hitta vänner och killar?

Svar på tråden Vill få mer skinn på näsan! Hur blir man lite tuffare?