• Anonym (alkohol)

Är det normalt att känna sug efter alkohol?

Ni som inte har något missbruksproblem, hur känner ni inför alkohol? Jag oroar mig eftersom jag ibland känner ett starkt sug efter alkohol, ungefär ett sånt där sug man kan känna efter godis eller sötsaker, ett nästan oemotståndligt sug. Är det så det "ska" vara eller är det en indikation på begynnande missbruk? Jag dricker väldigt olika, ibland kan jag vara utan alkohol i ett halvår utan problem, då jag dricker alkohol så dricker jag en till två helger i månaden, och inte mer än en vinflaska per helg..ibland en vinflaska delat på två dagar, ibland en hel flaska på en kväll, alltså en maxkonsumtion på två vinflaskor per månad är det mesta jag dricker.  Jag har inte speciellt hög tolerans utan känner av alkohol ganska direkt. Detta är det "normala" de senaste åren men jag har haft avvikande perioder..

Har tidigare i ungdomen använt alkohol för att fly från problem, drack första gången då jag var 13 år, och det var den bästa känsla jag någonsin haft. Jag var då mobbad och drack mig berusad för att slippa känna ångesten. Fortsatte så ett tag men sen blev drickandet en festgrej, inget annat. Har dock vid några enstaka tillfällen i vuxen ålder använt alkohol som "problemlösare", det handlar om klara fall som då jag tagit ett glas för att kunna somna (har hänt vid kanske tre tillfällen) till mindre självklara fall då jag druckit mycket utan att inse att det varit för att fly, förrän efteråt. Ofta har jag vid de tillfällena druckit mycket en period tills jag slutligen druckit för mycket en kväll, mått jättedåligt och sedan gjort långa uppehåll. De gånger detta har hänt så har mitt liv varit svårt, t.ex. har någon anhörig gått bort, jag har separerat från sambon osv.

Men dessa gånger då jag försökt gömma problemen med alkohol är undantag, det är inget drickande jag håller på med hela tiden, som jag skrev ovan så dricker jag inte särskilt mycket alkohol, och under vissa perioder dricker jag inget alls. Dock så har jag en rädsla för alkoholen, jag är rädd för suget jag då och då känner, jag har den bestämda tanken att jag aldrig skulle köpa hem en bag-in-box eftersom jag är rädd att jag då skulle gå och smådricka. Jag litar inte på mig själv och alkohol helt enkelt. Har jag problem eller kan jag få?? Nånstans så känns det som om nåt är fel i min relation till alkohol...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-22 22:31:11:
    Ska tillägga, att då jag känner suget, så dricker jag INTE utan avhåller mig.

• Svar på tråden Är det normalt att känna sug efter alkohol?
  • getingmidja

För mig är det inte normalt att känna sug efter alkohol, men det är min personliga åsikt.

• camber

Jag är av den fasta åsikten att vi alla föds med olika förmåga att hantera allehanda "berusningsmedel", kalla det droger om ni vill. Men andra ord som en olika hög tröskel för "drogen" att ta sig över. Sen tillkommer självklart vad livet utsätter en för för prövningar..
    Min pappa har varit alkoholist i 25 år, och det har varit naturligt för mig att hela tiden hålla i åtanke att det även kan drabba mig (om det nu är genetiskt betingat - det vet vi ju inte). Jag har en liten teori; när man "har" missbruk i släkten (förslagsvis ngn av föräldrarna) tycker jag att man som barn har en tendens till att lättare falla in i allt missbruk. Jag tycker mig se att det är lättare att fastna i exempelvis rökning, andra droger, sexmissbruk, shoppingmissbruk, spelmissbruk osv osv. Om det här nu beror på att man levt/lever nära ett missbruk och har "lärt sig" efter det, eller om det ligger i generna kan man ju fundera på.

Jag ska inte bli långrandig, så åter till din fråga. Din alkoholkonsumtion ser i mina ögon inte onaturlig ut på något sätt. Jag håller inte med getingmidja om att det inte är naturligt att känna ett "sug" efter alkohol, för det tycker jag att man kan göra. Frågan är då bara vad det är man längtar efter? Att få dränka sina sorger? Att det smakar gott? Att få fly verkligheten? Att bli lite mer modig på krogen? Lite krasst skulle jag vilja påstå att har man såna här funderingar kring alkohol vet man med sig att man borde akta sig. Tyvärr är det ju så att att alkoholism kan se så otroligt olika ut från person till person. Min far drack tex enbart folköl i många herrans år, vilket i vårt samhälle kanske inte ses som ett "alkoholist-krökande". Men det var det.

Hoppas du kommer underfund med din relation till alkohol. *kram*

• Anonym (alkohol)

camber

Suget kommer mest då jag mår dåligt på något sätt, är stressad, suget känns fysiskt nästan, som att jag MÅSTE dricka, det behöver inte vara mycket, känns det som, men hela kroppen skriker liksom "drick!" Men jag gör det inte, just nu iaf, eftersom jag vet att det inte är bra, den känslan har jag, det känns inte som en bra anledning att dricka. Istället försöker jag motionera, måla, träffa någon kompis, allt för att få tankarna på annat håll. Vid dessa tillfällen brukar jag även röka, även om jag inte är dagligrökare utan röker till fest, och då livet är jobbigt, ungefär samma relation där som till alkoholen. Har iofs tidigare rökt dagligen men slutade då jag blev gravid. Är det alltid farligt att dricka för att varva ner, för att stressa av? Jag är nog lite "paranoid" eftersom jag har många runt om mig som hamnat i alkohol- och drogmissbruk..

• Anonym

Har använt mycket alkohol i många år när jag mått dåligt, kan ibland få ett enormt sug.
    Särskilt efter att många i min familj gått bort så har jag väl dränkt sorgerna för att fly verkligheten och insikten att de är borta.

Har Bipolär sjukdom så när suger kommer vet jag att det är dags för en depressiv period.

Dricker dock inte när barnet är hemma, och när jag blir sådär sugen annars tvingar jag mig själv att dricka folköl, annars kan det sluta hur som helst vilket det gjorde förr.

Vaknar fortfarande med stor ångest efter jag druckit än idag, även fast jag vet att jag "skött" mig och inget speciellt hänt.

Går ho en kurator och pratar om det, är ju inget man pratar med andra om,särskilt inte när man har barn, då det ofta missuppfattas.

Än så länge har det gått bra att bara hålla sig till de där 2,8 orna...

• m0ggan

När jag hört din historia så skulle jag som nyss läst missbrukskursen på en behandlingsassistent utbildning säga att du bör överlägga med dig själv om du vill ha alkoholen i ditt liv. Man säger att de som kommer ihåg första gången dom drack och dessutom upplevde detta som något mycke bra har en benägenhet att få alkoholproblem. Och hur ofta och hur mycka man dricker är egentligen inte vesentligt, det som är av vikt är varför man dricker... och hur mycka man tänker och planerar runt alkoholen. Så varför inte välja ett lugnt liv utan alkohol så slipper du bekymra dig och slipper riskera att det går fel.

lycka till!

• Anonym (alkohol)
    m0ggan skrev 2006-11-23 23:03:53 följande:
    När jag hört din historia så skulle jag som nyss läst missbrukskursen på en behandlingsassistent utbildning säga att du bör överlägga med dig själv om du vill ha alkoholen i ditt liv. Man säger att de som kommer ihåg första gången dom drack och dessutom upplevde detta som något mycke bra har en benägenhet att få alkoholproblem. Och hur ofta och hur mycka man dricker är egentligen inte vesentligt, det som är av vikt är varför man dricker... och hur mycka man tänker och planerar runt alkoholen. Så varför inte välja ett lugnt liv utan alkohol så slipper du bekymra dig och slipper riskera att det går fel. lycka till!
    Usch, ditt svar gör mig mer orolig, för jag kan faktiskt inte tänka mig ett liv utan alkohol just nu. Bara tanken på att aldrig mer dricka känns orealistisk..
  • Anonym (anhörig)

Kan bara instämma med mOggan. Vilken är anledningen till att man dricker. Jag tycker du bör se upp. Det är så lätt att hitta en anledning till att dricka. Kanske fira att man har semester, för att man har en motgång, för att man varit duktig. Det finns många anledningar. Min man sitter just nu och dricker för att han fått veta att han inte fick en fast anställning på ett jobb. Han sitter och tycker synd om sig själv. Till vilken nytta? Det blir ju inte bättre för att han dricker.

Jag tycker du ska se upp. Jag tror inte att alla nykterister har ett tråkigt liv för att de inte dricker. Man kan roa sig ändå och även äta god mat utan vin till. Det finns ju alkoholfria alternativ om det är smaken man är ute efter.

• m0ggan

Nyckterister har definitivt inte tråkigt, de håller jag me om! Slipper baksmälla och ångest över saker man sagt eller gjort som kanske inte skulle gjort som nyckter. och jag lova att fester och dans de blir de utan alkohol också, tom hellt urflippade sådanna!!! gäller bara att hitta lite likasinnade.

lycka till och hoppas du tar dessa råd till dig!

• camber

Trådstartaren:

Om suget kommer vid stress eller annan "obehaglig belastning" gör du nog klokt i att hålla dig borta från alkohol. Men jag tror på dig! Det är inte många med missbrukarproblem/tendenser som är så insiktsfulla som du. Du vet att det är dåligt för dig, och gör helt rätt i att "ignorera" suget genom att träffa vänner, måla eller motionera.

*kram* och lycka till

Svar på tråden Är det normalt att känna sug efter alkohol?