Är det normalt att känna sug efter alkohol?
Ni som inte har något missbruksproblem, hur känner ni inför alkohol? Jag oroar mig eftersom jag ibland känner ett starkt sug efter alkohol, ungefär ett sånt där sug man kan känna efter godis eller sötsaker, ett nästan oemotståndligt sug. Är det så det "ska" vara eller är det en indikation på begynnande missbruk? Jag dricker väldigt olika, ibland kan jag vara utan alkohol i ett halvår utan problem, då jag dricker alkohol så dricker jag en till två helger i månaden, och inte mer än en vinflaska per helg..ibland en vinflaska delat på två dagar, ibland en hel flaska på en kväll, alltså en maxkonsumtion på två vinflaskor per månad är det mesta jag dricker. Jag har inte speciellt hög tolerans utan känner av alkohol ganska direkt. Detta är det "normala" de senaste åren men jag har haft avvikande perioder..
Har tidigare i ungdomen använt alkohol för att fly från problem, drack första gången då jag var 13 år, och det var den bästa känsla jag någonsin haft. Jag var då mobbad och drack mig berusad för att slippa känna ångesten. Fortsatte så ett tag men sen blev drickandet en festgrej, inget annat. Har dock vid några enstaka tillfällen i vuxen ålder använt alkohol som "problemlösare", det handlar om klara fall som då jag tagit ett glas för att kunna somna (har hänt vid kanske tre tillfällen) till mindre självklara fall då jag druckit mycket utan att inse att det varit för att fly, förrän efteråt. Ofta har jag vid de tillfällena druckit mycket en period tills jag slutligen druckit för mycket en kväll, mått jättedåligt och sedan gjort långa uppehåll. De gånger detta har hänt så har mitt liv varit svårt, t.ex. har någon anhörig gått bort, jag har separerat från sambon osv.
Men dessa gånger då jag försökt gömma problemen med alkohol är undantag, det är inget drickande jag håller på med hela tiden, som jag skrev ovan så dricker jag inte särskilt mycket alkohol, och under vissa perioder dricker jag inget alls. Dock så har jag en rädsla för alkoholen, jag är rädd för suget jag då och då känner, jag har den bestämda tanken att jag aldrig skulle köpa hem en bag-in-box eftersom jag är rädd att jag då skulle gå och smådricka. Jag litar inte på mig själv och alkohol helt enkelt. Har jag problem eller kan jag få?? Nånstans så känns det som om nåt är fel i min relation till alkohol...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-22 22:31:11:
Ska tillägga, att då jag känner suget, så dricker jag INTE utan avhåller mig.