• Pyan

Snabb hjälp ang. pepparkaksdeg önskas!!

Ska baka pepparkakor med egen deg för första gången. Fick ett recept av svärmor, men det stod inte hur man gjorde och eftersom jag inte ville verka helt okunnig frågade jag inte utan kollade på några andra recept och hittade ett där man skulle smälta margarin, socker och sirap och sen blanda i mjöl. När jag hade haft i rätt mängd mjöl var den fortfarande jättelös... så då frågade jag svärmor och det skulle såklart ha varit hårt margarin och ha inte i för mycket mjöl sa hon eftersom de lätt blev torra.

Hur gör jag?? Kan jag fortsätta ha i mer mjöl? Hur ska konsistensen vara, ska den vara helt klibbfri?

Eller ska jag kasta allt och börja om??

• Svar på tråden Snabb hjälp ang. pepparkaksdeg önskas!!
  • Jennie Brunflo

Låt det vara !!!!!!!

Du har inte alls gjort fel!

Pepparkaksdeg blir ofta lös (om man gör som du gjorde), många rinner tom.
    Då häller man degen i en bunke och ställer i kylen och bakar dagen efter.

Det blir supergod och superbra deg på det viset!

• JJbebe

Jag har ett recept på fantastiskt goda pepparkakor där degen(smeten) är väldigt lös, men det ska den vara för den ska stå i kyl över natten. Dessutom måste man arbeta snabbt med den eftersom den lätt bli lös igen, så jag brukar kavla ett par vändor och sen lägga in i bunken i kylen igen och skära loss en ny bit som jag kavlar ett par bändor lägger in i kylen osv. Hoppas att det var lite hjälp på vägen. :)

• Jennie Brunflo

Kan ju tillägga att det finns pepparkaksdeg man kokar, som man har smält margarin, som man har hårt margarin, som man har olja, som man har bakpulver, som man har bikarbonat, som man har flytade margarin i....osv osv osv osv.
    Så det finns massor med olika recept.

Att pepparkaksdegen rinner eller är lös, det är jättevanligt för OFTAST ska man låta den vila till minst dagen efter.
    Man kan vänta flera dagar med att baka också.

• Pyan

Tack så mycket!

Då provar jag att låta den ligga i kylen och bakar på lördag.
    Vem vet, på mitt sätt kanske pepparkakorna tom blir bättre än svärmors!

Svar på tråden Snabb hjälp ang. pepparkaksdeg önskas!!