• Monessa

Nån som vet hur man gör hemmagjorda gräddbullar???

När jag var liten så gjorde min mamma ibland hemgjorda gräddbullar. Man gjorde på en djup plåt ungefär som kärleksmums och skar sedan ut dem i rutor när de var klara. Nu har receptet kommit bort. Nån som vet hur man gör dessa? Snälla skriv, för jag är jättesugen på dom!

• Svar på tråden Nån som vet hur man gör hemmagjorda gräddbullar???
  • Mamma Ia

Här kommer ett recept !!!

Kokosmums ca 20 st

4½ dl strösocker
    3/4 dl florsocker
    1 äggvita
    1½ dl kallt vatten
    1½ msk gelatinpulver
    1½ dl kokhett vatten

Garnering:

4-5 dl kokosflingor
    1 msk kakao

- Blanda strösockret, florsockret, äggvitan och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt detta i sockerblandningen.
    - Vispa alltsammans med elvisp ca 30 min till en pösig smet.
    - Blanda samman kokosflingor och kakaopulver. Häll lite av det i botten av en långpanna på ca 20*30 cm.
    - Häll i smeten. Strö över ett lager kokosblandning.
    - Låt smeten stå kallt tills den stelnat. Skär den i bitar, ca 4*5 cm stora. Doppa snittytorna i resten av kokosblandningen tills bitarna är täckta runt om. Lägg mumsbitarna på galler eller på bakplåtspapper. Förvara dem svalt.

Hoppas det ska smaka, blev faktiskt väldigt sugen själv !

• Monessa

Åh, tack. Vad glad jag blev! Äntligen kan jag göra gräddbullar igen!!

• Kary

Ska man verkligen vispa i 30 min med elvisp? Låter väldigt länge...

• Nova81

En liten fråga; är det sånna här vita som är som mumsmums innuti ungefär? Jag blev så sugen på sånna igår o har inge recept o min mamma e bortrest..

• Monessa

mmm, snask, smask, smaskens...

• Nova81
    Mums då vet jag vad jag ska göra i eftermiddag Hade ju tänkt fråga er här idag om någon har recept o så finns det mitt framför ögonen på mig. Kan det bli bättre?
  • Mamma Ia

Kary!
    Ja, man ska vispa i 30 minuter. Därför brukar jag göra smeten i en assistent, så kan smeten stå och vispa sig själv i 30 minuter. Hoppas det ska smaka !

• Englavingar

Nu har jag bakat dessa kokosmums....de blev jätte bra!!!!

Svar på tråden Nån som vet hur man gör hemmagjorda gräddbullar???