• Anonym

Begravningshjälp

Min svärmor har gått bort och vi har nu problem att få ihop pengar till hennes begravning. Har kollat igenom deras papper och de har inga försäkringar som täcker och efter att bouppteckningen är klar så kommer det inte att finnas ett öre.

Vet någon vart man kan söka begravningshjälp förutom hos kommunen ??

• Svar på tråden Begravningshjälp
  • Anonym

men hon hade väl ett jobb ?? eller ? Hur dog hon ? Socialen hjälper till med sånt annars

• Fru Indosaurie

först börjar jag med att beklaga sorgen.

Kan man ens söka begravningshjälp?
    Får man inte en viss summa av kommunen och sen får man hålla sig inom den ramen?

ska bli intressant att se om någon har några svar

• Anonym

Ett tips är även att kolla runt bland begravningsbyråerna, det skiljer många tusen på vissa ställen!

• Marija75

mitt tips är att göra så mycet som möjligt själv ( jag vet att det är jobbigt , men i den mån man orkar )
    Påklädning tex - transport till kyrkan , graven ,
    När min son dog - gjorde vi allt själva . Känns skönt nu när man vet att man var den som gjorde det så fint som möjligt inför min sons sista resa

Beklagar också er förlust

• Anonym (varit där)

Beklagar er förlust.

Beroende på vilken kommun man bor i så kan man få olika, men man kan ansöka om ekonomiskt bistånd till begravning enl. 4 kap § 1 i Socilatjänstlagen.

Om tillgångarna understiger kostnaden för begravning kan dödsboet ansöka om begravningshjälp.
    Biståndet är som sagt olika beroende på kommun men innefattar oftast begravning, gravsten samt enklare förtäring. Inga övriga kostnader kan täckas av bistånd.

Har ni kollat med alla försäkringsbolagen?
    Har ni bett begravningsbyrån om hjälp ang. detta?

• Anonym

Finns det inga tillgångar alls i dödsboet behöver man ej göra en bouppteckning, man vänder sig till kommunen och ser om man kan få göra en dödsboanmälan. Det fungerar väl så att de gör en utredning av dödsboet då för att se om man har rätt till hjälp. Jag tror man kan få 2,5 basbelopp eller likn. i begravningshjälp i så fall. Det är lite olika beroende på vart man bor.
    Men eftersom du frågar efter något förutom kommunen så kanske ni redan har provat den utvägen?

Man kan göra en ganska enkel men väldigt fin cermoni med enkla medel.
    En enkel spånkista som man täcker med bårtäcke t ex. Ni kan ju lägga enbart en stor vacker ros ovan på om man vill ha blommor ovanpå.
    Där jag bor så marknadför sig en av begravningsbyråerna med "Ett värdigt farväl från 4200kr" eller däromkring. Kommer ej ihåg den exakta summan.
    Kontakta en begravningsbyrå för lite rådgivning eller Kyrkogårdsförvaltningen t ex. 

• Anonym

min mamma dog i slutet av juni i år och vi sökte då via kommunen begravningshjälp och fick 14000 resterande delade vi syskon på .

• Anonym

Tack för alls svar!

Ska kolla upp era förslag sedan försöka med lite fonder så ska vi nog få ihop det.

• Zasett

Men är det inte det som man betalar skatt för??

Man kan ju gå ur svenska kyrkan, men man måste alltid betala begraviningsavgift...?
    eller är jag helt fel ute???

• Åsa

Zasett: Citerar från Kammarkollegiet: "Begravningsavgiften ska täcka kostnaderna för begravningsverksamheten, dvs. alla de olika åtgärder som har direkt samband med förvaltningen av de allmänna begravningsplatserna. Däri ingår att anordna och hålla tillräckligt antal gravplatser, att ta emot stoft för förvaring och visning, att sköta gravsättning och kremering samt kunna tillhandahålla en lämplig lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler. "

• LenaLi

Åsa har alldelens rätt. Det man "måste" köpa är en kista, resten kan man ordna själv. Blommor kan man slopa och använda ett Bårtäcke, ett vackert tyg, som läggs på kistan istället för blommor, ska vara gratis i svärmors församling. Dödsannons, minnesstund och annat som kostar mycket pengar är inte nödvändigt. Begravningsgudstjänst, gravplats och transporter ingår i begravningsavgiften.

Om du är osäker ring till kyrkogårdsförvaltningen eller pastorsexpeditionen i den församling där din svärmor bodde så borde du få hjälp eller brochyr att läsa. Annars finns det en bok att läsa, som en Charlotte någonting, har skrivit, den finns säkert att låna på biblioteket.

Vi skötte själva min svärfars förberedelser inför begravningsgudstjänsten och det kändes bara bra.

• Birgitta2

Får beklaga sorgen. Det är alltid jättesvårt, och när man blir orolig över det ekonomiska blir det ju inte lättare.

Du behöver inte söka fonder! Finns inga tillgångar i boet görs dödsboanmälan till kommunen. De ser också till att begravningen bekostas. Det blir en kista, med blommor, präst, musik och kapell.

Tala med begravningsbyrån! De kan sånt här på sina fem fingrar! Ni behöver inte vara oroliga. Det här kommer ordna sig till en fin stämningsfull begravning i alla fall.

Zasett: Om man är medlem i Svenska Kyrkan behöver man inte betala hyra för präst, kapell etc. Men har man, som jag, gått ur svenska kyrkan, så kommer det blir 8000 kr dyrare för att stoppa mig i jorden.

• LenaLi

Birgitta 2: där har du faktiskt fel. Du kan inte hyra in en präst till en begravningsgudstjänst, är den döde inte med i Svenska kyrkan ska begravningen inte ske i kyrkans ordning med hänsyn till den dödes ställningstagande att inte vara med i Svenska kyrkan. Undantagsfall finns och det är enbart kyrkoherden i församlingen som kan besluta om detta.

Sen finns det borgeliga begravningar och lokaler till en sådan begravning ingår också i begravningsavgiften. Vi man ha en officiant som sköter ceremonin kanske man måste betala den personen om man inte sköter ceremonin själv, eller någon man känner som inte tar betalt.

• Birgitta2

Märkligt att du säger det Lenali. Jag lät begrava min farbror i januari. Han var INTE med i Svenska Kyrkan. Vi hade begravningsgudstjänsten i kapellet på kyrkogården, prästen var officiant (som vi fick betala då inte kyrkopengen betalats naturligtvis), vi fick även betala "hyra" av kapellet. Vi hade även mottagning i församlingshemmet. Så det är möjligt att du har rätt, men det har jag också. 8000 kr extra kostade alltihop. Hans fru begravdes 8 månader senare, hon var med i SK, fick exakt samma begravning, samma officiant, och hela baletten var samma men vi slapp betala de extraavgifter som vi fick betala för farbror.

Så de så

• LenaLi

Birgitta2: jättekonstigt? Varför vill man ha en begravninsgudstjänst när personen som är död inte är med i Svenska kyrkan? Den personen har ju gjort ett ställningstagande att inte tillhöra en kristen församling.

Kanske fanns särskilda skäl som kyrkoherden beslutade om. Men ni skulle i alla fall inte ha betalat för kapellet, däremot för präst, vaktmäsare och musiker. Mottagning i församlingshemmet ska naturligtvis betalas som för alla andra oavsett om tillhörighet eller inte.

Ja det ser tydligen olika ut i olika församlingar.

• Birgitta2

Min farbror hade blivit ovän med en kyrklig person och gick helt sonika ur SK i ren ilska, han var sån . Men skrev tidigare, innan han gick ur, i ett papper som lämnades på begravningsbyrån som skulle anlitas hur han ville ha begravningen. Men han var 82 när han gick ur och 85 när han avled. ... det är nog inte lätt att blir gammal. Man kan inte tänka på allt. Och för oss efterlevande är det inte lätt att veta hur han EGENTLIGEN ville ha det i slutändan.

Svar på tråden Begravningshjälp