• FiaLisa75

Hur gör ni med bonusbarn över jul?

Jag har en son född -95 sedan ett tidigare förhållande.
    Han bor hos mig, har alltid gjort det, och är hos sin pappa varannan helg, eller ska vara där varannan helg hanske det heter - det är inte så ofta det blir så.....
    Sedan -97 lever jag i ett nytt förhållande. Vi har köpt en gård ute på landet i en annan kommun, ca 4 mil från pappan. Vi har även fått ett egen barn, född -04.
    Hans pappa lever också i ett nytt förhållande och där finns det två barn, som är deras gemensamma. Födda -01 och -99 (eller nåt sånt)....
    Vi har alltid gjort så att pojken har varit halva dagen var på julafton. Ena året är han hos oss på eftermiddagen och andra året hos sin pappa på eftermiddagen.
    Nu börjar jag tycka att det blir lite mycket åkande på en sån familjedag som ändå julafton är.
    Gjorde därför ett förslag redan förra julen på att han kan vara varannan julafton (hela dagen) hos oss och varannan hos sin pappa. Då får ju den familjen där han inte ska vara på julafton fira jul med honom antingen innan eller efter själva julafton.
    Hans pappa sa då blankt nej. Gick inte ens att diskutera saken.
    La fram samma förslag i år.
    Då sa hans pappa att han är så pass stor att han får välja själv, vilket jag tyckte lät mycket bra. Men han sa också att han berättat för sonen hur ledsna hans småsyskon blir om han inte kommer på julafton.
    Visst kommer jag också att vara lite ledsen dom åren han inte är här på julafton, men det är ju ingenting jag säger åt honom eller använder som argument för att hålla honom hemma......
    Hur har ni lagt upp det i era familjer och hur fungerar det?
    Känner att jag/vi måste hitta ett sätt som passar oss alla och som fungerar....

• Svar på tråden Hur gör ni med bonusbarn över jul?
  • Miss Q

Vi har alltid varannan jul.
    Om vi har julafton så har hans mamma dagen innan och efter och tvärtom.
    Det funkar bra för våra familjer eftersom vi båda två har 3dagars jular

**Mamma till 2**
  • Sebs bonusmamma

Det læt inte alls bra det dær att pappan har sagt till sonen hur ledsna hans småsyskon blir om han inte kommer. Nu kommer han garanterat att få dåligt samvete om vem han ska vara med. En kompis till mig har alltid haft massa problem runt jul før hennes mamma tyckte det var SÅ jobbigt att hon skulle åka till pappan.
    Vi har det så att vi har varannan jul, det ær førsta julen vi ska vara tillsammans och jag tror att det kommer gå bra. Sebs ær bara 4 år och har "hattat" mellan mamma och pappa i øver 2 år nu, jag hoppas bara att han inte kommer få dåligt samvete nær det kommer till julaftnar, fødelsedagar och liknande.

Lycka till!

• Sebs bonusmamma

Det læt inte alls bra det dær att pappan har sagt till sonen hur ledsna hans småsyskon blir om han inte kommer. Nu kommer han garanterat att få dåligt samvete om vem han ska vara med. En kompis till mig har alltid haft massa problem runt jul før hennes mamma tyckte det var SÅ jobbigt att hon skulle åka till pappan.
    Vi har det så att vi har varannan jul, det ær førsta julen vi ska vara tillsammans och jag tror att det kommer gå bra. Sebs ær bara 4 år och har "hattat" mellan mamma och pappa i øver 2 år nu, jag hoppas bara att han inte kommer få dåligt samvete nær det kommer till julaftnar, fødelsedagar och liknande.

Lycka till!

• FiaLisa75

Sebs bonusmamma - nej, jag tycker inte heller om att använder dom som argument för att få ha honom där över jul. Jag vet precis hur sonen kommer att reagera, han vill vara alla till lags och han kommer definitivt att få dåligt samvete om han inte åker dit.

MissQ - så den förälder som inte har barnet på julafton har det både den 23:e och den 25:e? Fattade jag rätt?

• Rix

Här har vi varannan jul, skulle inte gå att dela då det är nästan 10 år emellan oss.

• Majken

Min dotter sover hos sin pappa natten till julafton och tillbringar halva dagen där och sen kommer hon hem och är med oss på em/kvällen.

Detta för att HON vill ha det så, sen att det blir ett "avbrott" för att hämta hem henne eller för hennes pappa som ibland får skjutsa hem henne är ju smällar man får ta när man valt att leva på skilda håll tycker jag.
    Det viktiga är ju att BARNET känner att den inte behöver "välja" sida

Love my M-girls
  • FiaLisa75

Miss Q - det var ju en bra lösning! Lite mycket åkande fram och tillbaks bara, men det kan jag ta, bara jag slipper ut på självaste julafton - det enda fördelen då är att det går ganska fort, för man är nästan själv på vägarna

• FiaLisa75

Majken - har ni så varje år eller byter ni så att hon är hos sin pappa på em/kvällen?

• MiIou

Här finns inga bonusbarn men jag själv och mina två syskon är det. Vi löste så att vi var hos pappa på morgonen och åkte till mamma på eftermiddan, men mina föräldrar har alltid bott i samma stad så det var inga problem. Sen när vi blev äldre så tröttnade man ju på att åka fram och tillbaka så då var vi hos mamma på julafton och pappa på juldagen. Mamma kom alltid först eftersom hon var ensamstående så vi barn kände ju att hon inte fick vara ensam på jul, pappa hade ju en fru och hon två egna barn så dom var ju inte ensamma. Barn tänker ju så...

Taskigt av din fd att spela på grabbens samvete, kanske inte var medvetet gjort men ändå, vuxna ska kunna tänka längre än så. Jag tycker det bästa vore om ni kunde köra vartannat år att han är hos pappa på julafton och dig på juldagen och tvärt om. Då skulle nog din son också känna sig mer till freds eftersom det då blir en "rättvis" fördelning av jularna.

Svar på tråden Hur gör ni med bonusbarn över jul?