• Al 75

pumpa efter alkohol???

hej!
    pumpar ni efter ni druckit alkohol? har hört att "mjölken är nykter när man själv är det". men mjölken som produceras med alkohol i blodet, försvinner alkoholen ur den sen? någon som säkert vet?
    tänker unna mej lite fest och "moralkakor" undanbedes...
    /al

• Svar på tråden pumpa efter alkohol???
  • ninen och J

ja, den forsvinner sa pumpa ar helt onodigt.

sen ar det sa att blodet, och mjolken innehaller valdigt sma halter alkohol, som fruktjuice ungefar aven om du har druckigt ganska mycket. inga konstigheter, bara enkel matematik.

jag dricker aldrig mycket, men garna ett glas vin da och da nar jag ammar.

• Suskiv

Du behöver inte pumpa, alkoholen försvinner ur mjölken samtidigt som den förvinner ur blodet.

• lia76

Du kan juh pumpa om du tänkt amma barnet inom några timmar.
    Och om du pumpar ut mjölk som innehåller alkohol så nyktrar den till sej ändå när den är i flaskan.
    Men sen lästa jag någonstans här på FL att mjölken inte tar upp alkoholen.
    Så att man kunde dricka med gott samvete.
    Vet inte hur mycket sanning det är i det
    Här kan du läsa lite:
    www.amningshjalpen.se/radgivning/alkohol.htm

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten flicka
  • Marlene

lia76: Det där tror jag inte ett dugg på, mjölken måste ju renas på nått sätt alkoholen försvinner ju inte bara upp i tomma intet.

Mjölken får samma promille halt som blodet!

• SeTa

Du behöver inte pumpa ur, för att kunna amma! Det är gammla råd!

• lia76

marlene: Enligt amsningshjälpen är det så att mjölken som är utpumpad nyktrar till sej oxå

"Den mängd alkohol som finns i den urpumpade mjölken försvinner men snart kommer det in alkohol från ditt blod i den nybildade mjölken. Men när du är nykter är alltså mjölken nykter..... däremot vet man inte om alkoholens nedbrytningsprodukter finns kvar under längre tid"

• Marlene

lia76: Ok, jag ska fråga hur det ligger till

• Jun

Du kan ju pumpa innan så hon har mat medans du nyktrar till men pumpa ur den alkoholhaltiga mjölken är onödigt vad jag vet, mjölken ska nyktra till när du gör det -fast då ska mjölken vara kvar i brösten alkoholen i utpumpad mjölk vet jag inget om men det kanske finns rester kvar iaf även fast det sägs försvinna med tiden... kanske smakar avslaget

• annbom

Du kan dricka ett par glas vin och amma sedan. Mjölken har samma promillehalt som ditt blod och efter två glas vin är det ofarligt. Även om du skulle dricka så du deckade skulle du inte ha mer än 2 promille, dvs mindre än i lättmjök som har 22,5 promille dvs 2,25 procent.

• lia76

Ett inlägg på en hemsida jag hittade:

"Men när man ammar är det ju bara bröstmjölken som barnet får i sig från sin mamma. Bröstmjölken får samma promillehalt som blodet, och att dricka någonting med promillen av alkohol skapar ingen berusning och även ett barns lever klarar av att bryta ner så små mängder alkohol innan det kommer ut i blodet. Alltså borde bröstmjölk även om den är alkoholhaltig vara tämligen ofarlig.

Idag togs ämnet upp på Kalla Fakta som gjorde en del tester av båda bröstmjölk och några andra drycker. En kvinna fick dricka ett glas rödvin och efter en kvart fylla ett provrör med bröstmjölk. Därefter drack hon ett glas till och fyllde nästa provrör. Proverna, tillsammans med seven up light, fil och jos, togs till nåt labb för analys. Det visade sig att bröstmjölken efter ett glas vin innehåller 0.3 promille alkohol och efter två glas 0.5 promille. läsken innehöll 0.6 promille, medan jos och fil inte innehåller något alls. Alltså - om det är farligt för barnet att mamman dricker ett till två glas rödvin och sen ammar är det minst lika farligt för barnet att dricka läsk. Och som de flesta vet kan man inte dricka sig berusad på läsk eller ens lättöl som innehåller skyhögt mycket mer alkohol!"

Finns att läsa här: www.barnsidan.se/cldoc/1390.htm
Svar på tråden pumpa efter alkohol???