• MarieSoSueMe

bolån - hjälp med råd!

Här får man ju alltid så kloka svar om allt mellan himmel och jord. Undrar nu om man kan få hjälp/råd med det här:

funderar starkt på att köpa ett renoveringsobjekt (hus) för 800 tkr. om jag låter renovera det så finns potential för att det kan stiga väldigt kraftigt i värde.
    men jag måste ha pengar att renovera för. kan man belåna huset för mer än marknadsvärdet om det är till renovering som höjer husets värde? vill ju ha förmånligast möjliga lån!!

nån som är insatt och kan råda mig om detta? jag vill ju inte gärna köpa ett renoveringsobjekt som jag sedan inte har råd att renovera!

• Svar på tråden bolån - hjälp med råd!
  • Sussie77

Är inte så jätte insatt i det där eftersom vi inte behövde rusta upp vårat hus. Men jag är nästan helt säker på att det går att låna mer än vad huset är värt, men prata först med banken så ni vet helt säkert.

• MarieSoSueMe

tack sussie! nån mer?

• Zasett

Jag har lite frågor som du kan tänka på...

Ska du bo ensam?
    Vad har du för ekonomiska marginaler?
    Hur värmer du upp huset?
    Är det eget vatten?
    Är det egen brunn?
    Är det längre resväg? (högre bensinkostnad)

Hur mycket kostar huset idag?
    hur mycket hade du tänkt att låna för att renovera?
    Hur mycket kostar husen runt omkring???

Vi fick lån på 525000:- fast vårat hus var värderat till 375000:- för banken ansåg att värdet kommer att stiga... Så det går, men det som överstiger husvärdet, blir topplån, som inte går att låsa.
    Sedan finns det ju blancolån, men där har du också räntan som inte är så rolig att ha och göra med...

Det är dyrt att bo i hus, det kommer alltid oförutsedda utgifter... (bara att tänka på)

lycka till... *ler*

• MarieSoSueMe

hej zasett, tusen tack för svar, jag är dock inte nybörjare när det gäller ekonomiska kalkyler så alla frågor du tar upp har jag redan tagit med i min beräkning (jodå, är stadd vid kassa och har ägt fastigheter förut).

huset kostar som sagt 800 tkr och är JÄTTErisigt men kan stiga enormt i värde pga det mycket attraktiva läget - om man bara orkar renovera. topplån alltså, det var det jag undrade (nej, vill ej ta lån utan säkerhet). tack för tipset!

• Linnea H

Kom ihåg att låta värdera om det när du har renoverat för då kan banken gå med på att öka andelen bottenlån. Då kanske du kan lösa bort hela eller delar av topplånet.

• nina80

Vi köpte en lägenhet som var renoveringsobjekt. Vi tog bostadslån till värdet av köpeskillningen och sedan lånade vi extra med ett "blancolån" till renoveringen.  När vi var klara med renoveringen värderade vi lägenheten och bakade ihop alla lån till lägenhetslånet. "blancolån" finns till olika räntor beroende på bank och det vi tog var istort sätt samma som topplånet.

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
Svar på tråden bolån - hjälp med råd!