• tjötas

Någon som köpt hus nyligen eller har koll på sånt - kan ni hjälpa mig med lite frågor?!

Är i husköpartagen och undrar några saker.

Huset vi ska köpa är "varudeklarerat" och besiktigat av Anticimex försäkringar. Bör man göra en egen besiktning (dvs anlita egen besiktningsman) eller kan man lita på den besiktning som är gjord?

Jag har hört nåt om nån försäkring man kan köpa när man köper hus ifall man skulle hitta några problem (dolda fel?) som behöver åtgärdas, så att man inte står med hela kostnaden själv. Vad är detta och är det nödvändigt?

Är det något du önskar att du vetat eller gjort annorlunda när du köpte hus som du vill ge mig som råd?!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som köpt hus nyligen eller har koll på sånt - kan ni hjälpa mig med lite frågor?!
  • Vilhelmina

Jag tycker ni ska göra en egen besiktning, och vara med själva. Det kan vara ett bra sätt att lära känna sitt hus, och dess svagheter.

Dolda-fel försäkringen är något som säljaren i sådana fall tecknar eftersom hon är ansvarig för dolda fel i huset, dvs. fel som ni själva inte skulle haft en chans att hitta av er själva, eller med hjälp av besiktningsman.

Vi har två gånger låtit besiktiga nyköpta hus. Inget av husen har haft några fel enligt besiktningsmännen, men svagheter som vi kunnat rätta till (klistra mattan runt golvbrunnen t.ex). Andra gången upptäcktes fuktig tröskel i badrummet en vecka efter att vi tillträtt huset (ej flyttat in). Besiktningsmannen fick komma dit igen (på hans bekostnad) för att se om det var något som han borde ha upptäckt. Det var det inte. Som tur var gällde fortfarande säljarens hemförsäkring (övergång normalt 1 månad, fast man tecknat egen) så det var den som tog hand om försäkringsärendet vid badrumsrenoveringen (eftersom vi passade på att hotta upp badrummet blev det ändå ganska dyrt för oss...).Säljaren hade en dolda fel försäkring men den behövde vi aldrig kontakta.

• Puss och Kram

Någon får rätta mig om jag har fel, men försäkringen du pratar om att skydda sig mot ev dolda fel är väl till för säljaren. Att den kan försäkra sig mot dolda fel som de annars måste stå för. Det är ju aldrig köparen som ska står för den typen av fel...

Jag skulle rekomendera att själv göra en besiktning på huset oavsätt, Min sambo gick även med under hela besiktningen av vårt hus för att han skulle få all viktig info. Nu är han själv snickare så det kanske var en speciell situation.
    Reglerna för få igenom dolda fel för en köpare är väldigt hårda. Det krävas att ni på inga villkors vis kunnat förutse felet i förväg för att det ska träda in. Se köplagen och jordabalken...

Begär att få se ritningar på huset i förväg också ifall det kan upptäckas något där som inte stämmer... Man kan få overdelig hjälp av gamla ägare ifall ändringar har gjorts som inte finns med på papper.

Lycka till med husköpet!

• missteddy

jag har inte köpt ett hus än men var på ett möte som banken hade om köpa hus och där sa både mäklarna och antezimex att man ska göra en egen besikning pga annars täcker ingen försäkring.

den dålda fel försäkringen är väl en försäkring som säljaren har eller så minns jag fel.

• Venusmannen

Trots att en besiktning är gjord måste ni ju ändå mycket noggrannt gå igenom varenda vrå av huset. Ta med flera huskunniga till hjälp och stöd om ni känner er osäkra.

Jag tycker inte att det finns anledning till fler besiktningar än den Anticimex tydligen gjort, såvida det inte finns några speciella synpunkter eller tveksamheter i protokollet.

Försäkringen för dolda fel är säljarens. I många fall, som exempelvis Anticimex upplägg, så brukar en säljarförsäkring ingå tillsammans med besiktningen. Allt detta skall bekostas av säljaren.

Något som ofta missas är inbyggda installationer, såsom elsystemet och rör till vatten och värme. I vilket skick är det? Är något bytt? Är det i behov av närstående stambyten?

• tjötas

Men det konstiga är att ANticimex försäkringar har gjort en försäkringsbesiktning
    "denna försäkringsbesiktning är mer omfattande än en sk Överlåtelsebesiktning"

Det ingår en försäkring av nåt slag
    " i försäkringen varudeklarerat bli köparen av fastigheten försäkringshavare. Det innebär att en köpare som upptäcker en skada som kan omfattas av försäkringen vänder sig direkt till Anticimex försäkringar med sina anspråk"

• tjötas

Venusmannen: skrev samtidigt som dig, sådant är upplägget i alla fall.

Det står i protokollet att vissa delar av fastigheten inte omfattas av besiktningen. Det är bla el- ventilations- värme-, vatten- och sanitetsinstallationer.

Vi får fråga de vi tar med oss (föräldrar) vad de tror om detta. Stambyte vet jag inte ens vad det är, hur ofta måste sånt bytas? Och andra installationer och elsystem och grejer? Huset byggdes 1982.

• Venusmannen

Min erfarenhet av Anticimex är att de gärna vill försöka "pracka på" dig med en massa extraförsäkringar och tillägg för allt möjligt. Med skyhöga premier. När vi köpte så ingick ett års gratis "prova-på" försäkring mot hussvamp t.ex. Så gå igenom villkoren noga. Be mäklaren om råd om ni är osäkra. Han/hon skall vara neutral och ta tillvara både säljarens och köparens intresse. Även ett seriöst försäkringsbolag kan svara på vilka tillägssförsäkringar man bör ha och inte.

Det är vanligt att det du skriver, bl.a. el- ventilations- värme-, vatten- och sanitetsinstallationer inte ingår i besiktningen. Än större anledning för er själva att undersöka och fråga.

Stambyte benämner man större utbyten av rörstammar som finns inbyggda i väggar och golv. Gör man ofta i samband med större renoveringar av kök och badrum t.ex. Kostar ofta en slant.
    Är huset byggt 1982 bör ju dessa saker fortfarande vara i bra kondition. Men planerar ni att exempelvis göra en större rnovering av badrumet, och rören är inbyggda och inte utbytta, så överväg att göra det.

• Filippinan

Mitt bästa råd är att skriva in i köpekontraktet att köpet får hävas efter en besiktning, oavsett vad invändningen är. Alltså: det ska inte bli en tvist om hur "allvarligt felet är" som framkommer under besiktningen - utan ni får häva om NI anser att det är tillräckligt allvarligt.

The more you ignore me, the closer I get
  • 1mamma

När vi tännker på att köpa hus så ska vi inte besikta det.
    Vi har titta på så mycket hus och läst så många besiktnings brev
    och alla säger samma sak, Visst min sambo är kunnig och jag ser väl en del,

Men visst kan man lägga ut 8000 kr på en besiktning och få veta att det saknas fönsterbläck,att det inte är omdranerat mm,
    men jag ser om det saknar fönsterbläck och dom man köper av vet om det är dranerat eller inte. är det inte se så får man ju göra det.

Min erfarenhet av besiktningar att de talar om vad man själv kan se och när de har sagt det så gäller ändå inga försäkringar,

Så tänker vi.

• Venusmannen

Och jag är av raka motsatsen till tjos,
    Jag skulle aldrig köpa ett hus som inte är besiktigat.
    Inte ens lämna ett bud på det.

Men besiktningen skall vara utförd av ett proffs.

• 1mamma

varför ge pengar till någon som talar om vad man själv kan se?
    har en kompis, säljaren sa att det var 3 glas i huset, mäklaren skrev det i papprena. besiktningsmannen sa inget om det alls. men nu i efterhand är det bara 2 glas i hela huset.

besiktningsmannen har med det att göra.

En annan kopmis som hade dit Anticimex får i dag riva hela sitt hus för inget golv i huset sitter fast som det ska, golvet lutade och gungade när man gick på det och Anticimex säger att det är helt ok, beror på huset ålder.

Golvet är helt felbyggt sitter inte fast någon stans och är helt fel från de byggde huset.
    Anticimex helt fri från det hela,

Så varför ge massa pengar när man ändå inte har någon nytta,
    De säger bara vad som kan hända och då frisäger sig från allt.

• Venusmannen

tjos,
    Jag läser vad du skriver, men skulle ändå vilja påstå att det du beskriver är undantag. De flesta som arbetar med besiktningar har en hög kunskap och kompetens gällande hus och dess konstruktioner. Och de har försäkringar för sina tjänster.

Har man inte ägt ett hus tidigare så kan det vara väldigt svårt att kunna se alla detaljer som en utbildad besiktningsman kan. Men som tidigare sagts, det fritar ju inte köparens egen plikt att besiktiga.

• Filantra

Betania: Vi håller också på att köpa etthus som är varudeklarerat. Om du vill ta dit ytterligare en besiktningsman är ditt eget val, tror dock inte att han vid en överlåtelsebesiktning tar upp fler saker än vad ni redan har sett i det protokoll ni har nu. Men det som inte är besiktigat, tex ventilation, el etc bör ni kolla upp. Tänk på att man som köpare omfattas av en undersökningsplikt som innebär att ni aldrig kan få ersättning för en skada som ni borde kunnat se vid en ordentlig genomgång.

Varudeklarerat eller liknande besiktning är en väldigt bra hjälp om man inte vill köpa grisen i säcken. Tex så får ni ju då en koll av eventuell fukt i grundkonstruktionen, tex syllarna, som ni aldrig själva hade kunnat mäta.

• Soffepropp

Vi tänkte precis som tjos när vi köpte vårt hus. Ju mer man gick igenom anticimex regler och förordningar desto mindre tog de ansvar för dvs nästan ingenting.

En kompis köpte hus som var godkänt av anticimex ua men när hösten/vintern kom så va huset fullt av mögel. Reprationer för 300.000 och anticimex fråntog sej allt ansvar.

Vad betalar man för?

Svar på tråden Någon som köpt hus nyligen eller har koll på sånt - kan ni hjälpa mig med lite frågor?!