• m a m m a

Vi har blivit påkörda, ska det gå så här??

för två veckor sen körde en gubbe på oss, han var ouppmärksam och kollade inte fram. han erkände på plats att det var hans fel och skrev på
    vi skickade våran del (skadeanmällnings blankett) till våran försäkring och han skulle göra det till sitt

våran bil blev självklart skadad och den måste vara på verkstad i 8 arbets dagar
    nu säger våran försäkringsbolag att de ännu inte har utrett det hela vems fel det var, och att vi ska lämna bilen på verkstad och stå själva för kostnaderna och sen om ett par månader har de eventuellt utrett händelsen och om det är hans fel så får vi pengar tillbaka, självrisken. och det är inte säkert
    vi får ta hyrbil och betala 25% av kostnaden och bilen skulle kosta 9000:- i två veckor

varför ska vi behöva lägga ut pengar som vi inte ens helt säkert får tillbaka, när vi har blivit påkörda?

även om de godkänner att det var hans fel så måste vi ÄNDÅ lägga ut pengar på hyrbilen som kommer bli över två tusen kronor.

varför ska man ha försäkring när man själv måste betala ändå?
    våran bil är helt ny, ca 3 mån gammal... vi har helförsäkring!

någon som har blivit påkörd, hur har det lösts för er??

• Svar på tråden Vi har blivit påkörda, ska det gå så här??
  • jonnysbrud

En kille orsakade så vi voltade på motorvägen och hamnade i diket. Vår bil (min älskade ögonsten) blev total kraschad och fick köras till skroten. Vi hade ögonvittnet men ändå fick vi ingenting från försäkringskassan. Dom hörde aldrig av sig till vittnena och tyckte det var vårat fel att vi voltade på motorvägen. Vi hade också hel försäkring men vi fick inte ett skit.
    tänkte mest säga lycka till och hoppas att det löses sig.

• Flissi

Men om ni har helförsäkring ska ni bara betala självrisken! Ni har väl inte en självrisk på 9000kr??
    Tycker det låter konstigt att det ska ta flera månader att utreda?? Har jag nästan aldrig hört om det är en normal "krock" (man utreder/tittar alltid på  vems felet är oavsett om det ser självklart ut)
    25% av hyrbilen tror jag alltid man får stå för själv oavsett vem som är vållande. Men är inte säker på det!
     Alltså med din frågeställning hade jga ringt min skadereglerare direkt! Har du & motparten samma bolag? Annars kan ni ju ringa hans bolag också & fråga vad de säger.

(är det olika bolag "kräver" ju den andre in sina kostnader från den vållandes bolag)

Blev kanske lite rörigt men tycker nog du ska ringa direkt!

Skadade bilar är inge kul...vi har vår på verksta nu & summan för oss blir över 30000! (ny motor, går ej på försäkringen)

• längtarefterbarn

Flissi
    Självrisk på 9000 är inte konstigt om de har. Tex TryggHansa och Aktsam erbjuder det alternativet. Månadspremien blir ju lägre ju högre självrisk du väljer.

• Flissi

hm..just det..tänkte inte på det, det har ju de flesta bolag! men skulle själv aldrig välja/rekommendera det! (om man nu inte har en bilmek till sambo/make/maka)

• längtarefterbarn

*ler*
    Nej det skulle inte jag heller, men det är ju en annan sak.

• m a m m a

nej nej, självrisken är på 3000:-
    hyrbilen skulle kosta att ha i två veckor 9000:- och sen betala 25% på det

skrev lite slarvigt

• m a m m a

jonnysbrud

nää fy vad hemskt!
    tur att ni blev oskadda... har ni överklagat?

min man har ringt försäkringsbolaget tre ggr och ingen verkar göra något

• Zenobia

Kruxet som det kan vara är att ni behöver ett vittne till olyckan och det får inte vara nån som är inblandad eller närstående.

Vi vart påkörda bakifrån ibörjan av året och det vart lite strull där med, eftersom vi inte hade ett vittne.

Men det var inte våran bil utan företagets som vart påkörd. Så vi ahde tyvärr inte mycke kontakt med försäkringsbolagen. Men det vart den som körde på oss som fick stå för kostnaderna. Även att vi hade en hyrbil under dom veckorna bilen var på lagning. Eller dennes försäkringsbolag då.

Men har han kört in i er bakifrån så kan det inte vara mer än hans fel. Så det vore helt fel annars om ni får stå för kostnaderna.
    Det är inte så att han håller på och fufflar nu då och inte har försäkring osv.

• m a m m a

han körde på oss på sidan

vi körde rakt och han kom från högra sidan, han kollade inte rakt utan körde bara på oss.

• France

kanske gubbens försäkringsbolag inte vill betala, om han kom frân höger sâ hade ni kanske väjningsplikt sâ dom hoppas pâ att det är erat fel.

Svar på tråden Vi har blivit påkörda, ska det gå så här??