• Lindhis

Nya arbetstidslagen...

Någon som vet mer hur den kommer att se ut när det gäller dygns vila 11 timmar ,åste det var på ett dygn som räknas från 00-24 eller kan det va ett längre pass men att man är ledig 11 timmar innan och 11 timmar efter??
    Hur många timmar kommer man max att få jobba i stöten?
    Hur många timmars nattarbete i sträck?

Vår arb.givare kan inte svara och kommunal verkar ha mycket så de får min inte tag i....

Vi får inte veta förrän efter den 6 hur det påverkar oss men jag skulle gärna vilja veta om någon vet något så man i tanken kan fundera hur man ska kunna lösa ett av nytt schema.

• Svar på tråden Nya arbetstidslagen...
  • Heidi1

dygnet räknas från 00,00-24,00
    under dygnet ska man ha 11 timmar vila.om man jobbar natt tex 21-07.så blir det 14 timmar vila.man får jobba 8 timmar per dygn.21-00 o 24-07. så natten behöver inte ändras.hoppas att du förstår

• Mozarts Nachtmusik

man ska ha en fast brytpunkt på dygnet. men den behöver inte vara 24,00

men den måste vara samma hela schemaraden igenom ( kan dock variera på ett helt schema så länge person A har samma brytpunkt schemat igenom, dvs alla behöver inte ha samma brytpunkt)

jag jobbar kommunalt och våran kommun har tolkat det så här :

ex med sovande jour
    bryt kl 04.00
    personen kan börja jobba kl 15 på dag ett, jobba kvällen , sova jour på jobbet och jobba dag till och med kl 17 på dag två.

den har då ledigt dag ett 04,00-15,00 och dag två 17,00-04,00
    ( bryt o4)

snurrade jag till det för dej?

• Lindhis
    Mozarts Nachtmusik skrev 2006-11-25 12:24:06 följande:
    man ska ha en fast brytpunkt på dygnet. men den behöver inte vara 24,00men den måste vara samma hela schemaraden igenom ( kan dock variera på ett helt schema så länge person A har samma brytpunkt schemat igenom, dvs alla behöver inte ha samma brytpunkt)jag jobbar kommunalt och våran kommun har tolkat det så här :ex med sovande jourbryt kl 04.00 personen kan börja jobba kl 15 på dag ett, jobba kvällen , sova jour på jobbet och jobba dag till och med kl 17 på dag två.den har då ledigt dag ett 04,00-15,00 och dag två 17,00-04,00( bryt o4)snurrade jag till det för dej?
    Blev lite snurrigt

men om jag ger våra tider hur skulle ni tolka det då...

jag jobbar antingen 8-24 eller 8-8 med sovjour mellan 00-04.
  • Mozarts Nachtmusik

så du börjar 8 på fm skift och 8-8 är ett dygn eller 20-08?

• Lindhis
    Citrina skrev 2006-11-25 12:19:59 följande:
    dygnet räknas från 00,00-24,00under dygnet ska man ha 11 timmar vila.om man jobbar natt tex 21-07.så blir det 14 timmar vila.man får jobba 8 timmar per dygn.21-00 o 24-07. så natten behöver inte ändras.hoppas att du förstår
    men om du jobbar 21-07 så kan du med andra ord inte jobba följande natt också eftersom du redan förbrukat 7 av dina 8 timmar du får jobba per dygn ochdet innbär ju at du inte kan gå på kl 21 igen  fast du haft 11 timmars vila eller räknas det inte då att du jobbar fler timmar på samma dygn?
  • Lindhis
    Mozarts Nachtmusik skrev 2006-11-25 12:27:27 följande:
    så du börjar 8 på fm skift och 8-8 är ett dygn eller 20-08?
    Ett dygn
     8 på ena morgonen till 8 nästa morgon
  • Lindhis

Börjar alltid 8 på morgonen så jag jobbar ju 16 eller 24 timmar

• Lindhis

känns om denna nya lag bara kommer göra allt sämre

• Mozarts Nachtmusik

då borde ni ha bryt 11 timmar innan 8 .. dvs 21 på kvällen..
    då får du börja jobba kl 08 dag ett. ( då räknar du dag ett från 21,00 kvällen innan till 21,00 kvällen efter) ledig 21,00-08 på dag ett.

dag två ( räknas från kl 21 på kvällen du gått på passet även om du gick på kl 08 på morgonen) så kan du jobba till kl 12 på dagen för då har du ledigt 11 timmar tills kl blir 21 på dygn 2

du kan alltså jobba 26 timmar

• Mozarts Nachtmusik

ja den ställer till en del.
    jag jobbar med att bla lägga scheman så detta har varit min vardag det sista året

Svar på tråden Nya arbetstidslagen...