• lilla mej

ta bort oljetank??

Vi har ett gamalt hus, och i rummet där bastun står finns även en jääätestor oljetank. Vi har tänkt byta ut olja till annat. Så vi behöver då inte olljetanken. Vi har tänkt renovera basturummet och göra det till stort badrum. Men hur funkar det kan man a bort en oljetank? Är det speciella krav på sånt?

Nån som vet?

• Svar på tråden ta bort oljetank??
  • Yosa

vi tog bort oljetanken för 1,5år sedan då vi köpte detta hus.....Oftast är ju oljetanken väldigt stor så för att få ut den måste den "sågas" isär på något vis. DET SKA NI NTE GÖRA SJÄLVA!!! det måste en auktoriserad göra efetrsom det kan finas viss olja kvar och då är det inte sååå kul med gnistor och brand....En firma tömmer och sanerar tanken innan de tar bort den. Vi anlitade en firma. Typ en (vill inte göra reklam) badrums och vvs firma.

• teja

Man kan ta bort oljetanken men måste plugga påfyllningshålet  och ta bort kontakten,så inte oljebilen kan fylla på av misstag.

• lilla mej

mmm misstänkte att det var mer jobb än man tror....det kostar massa pengar med kan jag tänka mig...

• kjempejente

Man använder en tigersåg och det kan man visst göra själv men man ska vara försiktig och se till att tanken verkligen är tömd.

• Yosa

ja det stämmer...man måste mura igen påfyllningshålet (utanför huset på väggen) så ingen råkar fylla på mer olja....

• Sussela

Det är alltid lite olja kvar på botten i tanken, så man häller i torr cement så stelnar oljan och sen sågar itur den med en tigersåg.

• lilla mej

men va kan dom bara komma och fylla på utan att man beställer?? vi bor ju inte i huset just nu.....

• Yosa

Lilla mej:...näe de kommer ju naturligtvis inte om du inte beställt...MEN de kan gå till fel hus av misstag...inte sååå kul med några kubik med olja i hela källaren......

• lilla mej

ok jo klart när den väl är borta får man se till att plugga igen alla hål.... men annars kan dom väl få fylla på min tank, så länge dom inte skickar notan till mig

• cuteswegirl

va ju ett reportage på tv om en som fått hela sin källare fylld av olja medans dom va bortresta.... tankbilen skulle fylla på grannens men tagit fel hus.... så som sagt PLUGGA IGEN HÅLET ORDENTLIGT så de inte blir några otrevliga överraskningar

• lilla mej

oj.... det va inget tevlig att komma hem till kan jag gissa. 3700kr var ju inte så farligt om det betyder att de gör allt jobb och forslar bort skiten med...

• Göteborgstjej

vi tog bort vår förra veckan, 3 killar från en firma kom och tog bort rubbet. 3200 gav vi, klart värt varenda krona, verkar vara BÖKIGT att göra det själv...

• lilla mej

Göteborgstjej
    det låter bra, det var ju inte så farligt dyrt heller.
    vad är det för slags firma man ringer

• Göteborgstjej

vi ringde på en annons i tidningen där annonseade de att de sysslade med oljetankdemontering. Kanske finns i din tidning också?

En saneringsfirma kanske det heter annars?

Svar på tråden ta bort oljetank??