• Sötnos

Vin till tacopaj

Vi har 4 röda viner hemma, men jag vet inte vilken vi ska ta! Hjälp mig att välja mellan:

Sangiovese - står att det ska passa till husmanskost, pasta, kyckling
    Alamos Malbec 2002 - läser på internet att det passar till grillat kött, är matvänlig, har eldig stil, lång o djup smak, torr, fyllig smak
    Fra Gureau - verkar vara nytt. Viner från det området kännetecknas dock av varm frukt o mycket kraft, just detta ska tydligen vara fylligt o starkt..

Sedan har vi även en J.P chenet merlot-cabernet, men det dricker vi nästan jämt o skulle nu vilja prova nåt av de andra!

• Svar på tråden Vin till tacopaj
  • penapöna

Tycker vin nr 2 verkar bäst till tacopaj. Det finns något vin som passar jättebra till sådan mat, kommer ju inte ihåg vad den heter men de på systemet bör ju veta.

• Tess76

Jag hade också valt Fra Gureau. Är ingen vinkännare, så fråga mig inte varför. Tycker det verkar bra till tacosmaken.

• Sötnos

Tack för era förslag! Nån annan som kan säga nåt om detta?? Har ingen aning om vad som passar till tacopaj ju...

• Sötnos

Nån som kan säga vad ni skulle ha tagit av dessa??!!

• Sötnos

Jag ger mig inte förrän åtminstone två har föreslagit samma vin, så att jag har nåt att gå efter!!!!

• Liime

eftersom tacopajen r lite stark och har en del kryddor i sig redan så tycker jag att det passar med ett lättare röd vin. Estola rekomenderas till just tacopaj på en receptsajt, annars brukar vi dricka san valentin, sunrise, el cojo. Tror att de stavas så här. Hoppas att ni hittar ett som smakar bra till tacopajen.

• Xerxez

Öl är bäst om man skall vara ärlig

Skall du absolut ha rött vin bör druvan kunna matcha styrkan i maten och inte vara allt för sött.

Sangiovese är alldeles för mesigt (enligt min smak).

Jag skulle satsat på Syrah eller kanske Grenache.

Svar på tråden Vin till tacopaj