Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Barnprogram, förr!

Aah, Apkungen såg vi en snutt av på högskolan i höstas. Mycket mer psykedelisk än man mindes..

"Gubbarna som flög runt i kroppen" - ja det var en favorit. Serien hette väl "Det var en gång.." och fanns i tre versioner:
    Stenåldern (eller nå´t liknande)
    Kroppen - en cell-sam historia
    Rymden
    Den sista var absolut den bästa! Minns ni ondinagrna från Cassiopeia, vars rymdskepp hade vad vi tolkade som ett upp-och-nedvänt moderat-M som märke?

Annars hyrde vi mest film. Ingen som minns Candy Candy, Sandy Bell, Silver Fang och Starzinger?

• Lady Namárië

Strutsens sambo! Jag fick första Sandybell-filmen på dvd i julklapp av kompisar förra året! Mest på skämt, tror jag, men GISSA om jag har tittat på den! Hade nästan glömt Blomsterprinsen och fröken Kitty...

Vi hade inte så lyxiga TV-kanaler, utan hyrde filmerna istället. He-Man (såååå mycket bättre än det nytecknade som femman sänder nu, inte sant?), Shera, Blackstar, Bravestar, Starzinger...

Någon som kommer ihåg Thundercats, förresten? Någon sorts katt-hominider som flydde från sin planet i ett rymdskepp och hamnade på ett ställe som regerades av den ondskefulle mumien Mum-Ra. De hette bland annat Pantero, Lion-O och Cheetara. Lilleborsan uttalade det "Fandercats"..

• Lady Namárië

Ooooh, Rai!! Fantastisk TV på den tiden man inte reagerade på att människor och T-Rexar delade habitat.. Vad 17 hette dinosaurien? Det enda jag kommer på är Akakaboto, men det är väl björnen i Silver Fang-filmerna (som för övrigt just givits ut i super dvd-box med japanskt tal och svensk text! Gissa vart mina sparpengar är på väg? )

Jag minns inte vilse i pannkakan alls, men jag bölade jämt när det var Lillstrumpa på TV. Deras röster fick håret att resa sig på armarna.

Någon som minns en tv-film(?) som hette "Burkpojken"? Om en barnlös kvinna som hittade en liten, liten pojke i en målarfärgburk, och när han kom i kontakt med luften växte han till "normalstorlek. Minns inget mer, men jag gillade den skarpt.

Vet ni förresten om att dr. Krall går (gick?) på SVT:s barnkanal? "Små sjuka hästar, råttor och kaniiiiiiiiner..."

• Lady Namárië

Magister flykt, är det den med "Tvillingarna Jansson (?) säger att hon ljuger"? Som är tecknad i samma stil som Kalles klätterträd?

Hihi, jag brukar nynna på Lilla blå-melodin ibland, och på Trasdockornas också. "Att va lika som bär va e de å haaaaa?"

Spelfimls-Narnia finns på dvd också. Funderar på att köpa dem, trots att jag verkligen, verkligen ogillade kanintands-Lucy..

Svar på tråden Barnprogram, förr!