Inlägg från: Mumu |Visa alla inlägg
  • Mumu

Barnprogram, förr!

Nix, den hette Per, Ida och Minimum! Mycket informativ och spännande för en sjuttiotalsunge! Filip frågar var en annan "snuskig" bok för barn.

Men nu var det ju tv-program! Är det BARA jag (född -74) som minns Ballongen spricker? Med människorna i dockhuset? Och den jättestora fågeln? Det var lite kuslig stämning får jag för mig...

Och sedan fanns det ett annat program också, som nästan ingen minns. Det var tecknat, lite orientaliskt, med apor och blommor och bergsmiljö, och jättevacker musik. Apkungen kanske det hette?

• Mumu

Åh, Betty Boop!

Vad glad jag blir! Jag har två kompisar som kommer ihåg programmet, men de minns inte fågeln, bara dockhuset. Så några år nu har jag funderat på om jag lider av allvarlig inbillningssjuka! Så skönt att nån annan minns det! Och ja, det var jätteläskigt, men ändå älskade man det!

• Mumu

För att inte tala om de stora familjeunderhållningsprogrammen som gick på helgerna! Som faktiskt HELA familjen tittade på. Razzel, Kryzz och inte att förglömma: Oss skojare emellan! Med Ingvar Oldsberg som kom inåkandes på en karusell och vuxna människor i stora plastblöjor som åkte rutchkana. Helt sjukt egentligen!

• Mumu

Zaga!

Ballongen spricker! Med den stora gula fågeln... Kollar du igenom hela tråden har jag skrivit om det tidigare, det är få som minns det.

• Mumu

Betty Boop! Vem glömmer Barnen i Ulenbusch? Vedervärdigt program. Just det där var ju lite typiskt för sena sjuttiotalet och tidiga åttiotalet, att nån pratade över de riktiga rösterna. Det var ju gärna samma röst till alla karaktärer också. Jag kan riktigt höra de tyska barnrösterna, och så tantens över!

• Mumu

Landet Narnia har gått hur många gånger som helst de senaste åren, men i en tråkig, dålig spelfilmsvariant. Vi vill ju ha den tecknade versionen som gick på jullovet när vi var små! Den var i två delar, och de brukade gå två eftermiddagar på varandra. Helt underbart, jag skulle så gärna vilja se det igen. Tyvärr har jag läst nånstans att tv inte har sändningstillstånd för den längre.

Minns ni På kurs med Kurt, då? Med den runda, röda båten som en kille så gärna ville köpa. Och så Kurt som höll kurser som han tvingade killen att gå, han skulle få köpa båten om han gick. Men varje gång han hade gått Kurts värdelösa kurs höjde Kurt priset på båten, och så var han tvungen att gå en ny kurs igen!

• Mumu

Lilla Blå!

Elefanten som lekte med pappas kulspetspenna i badkaret, och så gick den sönder, så han blev blåfärgad! Det var en jättesöt sång i introt, som förklarade varför han blivit blå. Jag minns bara slutet "... och bläcket blått rann ut i vattnet vått, så blev du liiiilla blåååå..."

Soya, det stämmer, spelfilmsvarianten var i flera delar. Men jag saknar just den version jag växte upp med...

• Mumu

werner! Sagostunden hette väl den med de tecknade figurerna som åkte iväg på mattan. Och så var det jättegnisslig musik, NAnana, NAnana, nanananana...

Boktipset vill jag minnas som Stefan Mählby (?) som satt i den där regnbågsfärgade soffan och pratade om, och läste ur, en barnbok.

Farbror Frippes skafferi var helt underbart. Med en film i varje burk!

Svar på tråden Barnprogram, förr!