• MalinI

Gorgonzolasås recept???

Är det någon som kan hjälpa mig. Har gorgonzola hemma och fläskfile..
    Hur gör man sån där god sås med gorgonzolan som man får på restaurang?
    Blev så sugen nämligen. Annars kanske man kan fylla fläskfilen med gorgonzoaln...
    Men jag blev sugen på nåt såsigt

• Svar på tråden Gorgonzolasås recept???
  • saggitarius

gorgonzola är världens enklaste ingrediens i såsen.. nästan vilken vit sås som helst(kanske inte syrliga såser) o så osten i o det blir lika underbart varje gång! Det går helt enkelt inte att misslyckas om såsen har rätt konsistens!

Räcker t.o.m om man bara kokar upp osten i grädde o med lite redning o salt!!

• MalinI

Okej.. Så simpelt Trodde det skulle vara komplicerat
    Det ska jag testa i kväll..

Tack så mycket

• saggitarius

Kanske ska säga att om du vill ha krämig sås, så kan du vispa upp lite grädde så den är halvfärdig o hälla i pytte lite varm färdig sås i den så att grädden inte får en chock av värmen, o så röra ner det i såsen!

• ÄngelBängel

Köp en Kelda ostsås och smält ner "lagom mycket" ost, smaka av så det inte blir för starkt. Jättesmarrigt till stekt fläskfilé, pasta och lite färsk basilika.
    /Ängelbängel som förutom detta recept avskyr gorgonzola

• Mamma Anna

annars kan du ta en burk creme fraiche och värma, när det börjar "smälta" tar du i gorgonzolan och rör ihop, mmmmm

• MalinI

Tack tjejer
    Gjorde en vanlig vit grundsås. Hade i ost och salta och peprade. Supergott blev det. Strimlade fläskfilen och kokade pasta till.. Mums

• saggitarius

Mmm.. låter som att jag borde ha ätit hemma hos er!!

• elvatolv

Brukar också bara värma creme fraiche och gorgonzola. Blir supergott!

Förresten, är detta ok att äta när man är gravid? Javisst ja, den hettas ju upp så då är det väl det?

• elvatolv

Brukar också bara värma creme fraiche och gorgonzola. Blir supergott!

Förresten, är detta ok att äta när man är gravid? Javisst ja, den hettas ju upp så då är det väl det?

• saggitarius

Aida.. självklart!! om det når kokpunkt får man äta det!! (nästan kokpunkt iaf...)

• elvatolv

Vad bra! Detta är nämligen min älsklingssås!

• Mallin

Jag brukar alltid smälta ner osten i matlagningsgrädde!
    Mmmmmm...så gott!

Svar på tråden Gorgonzolasås recept???