• Snibben

Blod i bajset?

När jag bytte blöja på min son idag så såg jag att det var lite blod, som en liten slemklump i blöjan, nästan inget bajs så man såg tydligt att det var blod. Tänker inte rusa upp o åka till akuten direkt, för han mår bra annars, pigg o glad, inte nån annan sjukdom eller så. Inatt har han bajsat ca3-4 gånger, men det är "normalt" bajs oxå, inte diarre eller hård i magen. Men ser jag mer blod under dan så ringer jag såklart sjukvårdsupplysningen eller åker in.

Jag börjar nämligen inbilla mig att han har fått i sig nåt litet, kanske vasst som river i tarmarna. Tänk om det t.ex. var nåt fel på barnmaten (burkarna). Glas kan ju komma i där från tillverkarna utan att man ser det..

Men jag undrar om fler har varit med om liknande? Hur gick det?

• Svar på tråden Blod i bajset?
  • Lilla Prussiluskan

Min Lilleman bajsar alltid lite blod om hn bajsar ofta tex om han bajsar 3-4 gånger på ett dygn så kommer det lite blod. Fått förklarat att det kan bli irriterat i tarmen. Så länge det inte är mycket blod och bebisen verkar pigg och kry så ska det inte vara något problen.

• Snibben

Ja det är ju kanske för att det är irriterat när han bajsat så mycket under kort tid.. Hoppas att det inte är allvarligare

• Solano

När vi trodde att det kom blod när våran dotter bajsade (det kom från maten kom vi fram till senare ) så sa de på vc att någon enstaka gång så kan det göra så utan att det är någon fara alls!

För er så låter det ju som att tarmen är irreterad eftersom det är lite slemmigt!
    Hör av dig dig till vc imorgon så att det finns i hans journaler i varje fall så att det finns där ifall du skulle bli nojjig nångång och vill att de kollar upp honom. Då finns det att det hänt förut så slipper du höra att du ska avvakta då!

• Lilla Prussiluskan

Bajsar han blod när han inte bajsar mycket??

Lilleman är 10 månader och har säkert bajast blod en 10 gånger. Var till akuten de 4 första gångerna och där sa man att tarmen blev irriterad. Anledningen att han bajsade så mycket var att han inte tålde komjölk och fick diarre. Nu skippar vi komjölk och han har vanlig avföring.

• Snibben

Nej det är första gången det har kommit blod i bajset, var dock inte alls mycket. men det är klart man blir orolig. får se hur han är under e.m. o om det kommer mer. men han äter ju vanlig mat under dan (han är snart 8 månader) så tidigt imorse/inatt så bytte jag bajsblöja 4 gånger, men det var ju bara nån klump åt gången.

• Stjärnstopp

Nu kommer jag inte ihåg hur det är, men antingen om det är mörkt blod eller färskt blod, något av det ska man söka vård för genast.
    Men som sagt, vet ej vilket....

• Solano

Det är om det kommer mörkt blod man ska söka hjälp! Då kan det komma från organ sominte mår så bra eller så kan det komma från de övre delarna av tarmarna eller själva matsäcken sa de till mig!
    Men så länge barnen är pigga och äter så ska det inte vvara någon fara!

men ring till rådgivningen och hör vad de säger!

• norpan75

kolla med en gång.... har varit inne på östra med våran dotter för "invagination" kolla i barnläkarboken om just den sjukdommen så ser du om du ser symptomen är det det så måste ni in med en gång...

• Snibben

men har inte "invagination" nåt med tjejers könsorgan o göra? Låter så pga ordet. O jag har en son, så det är det nog inte.

• norpan75

nej har inte med kön att göra.. drabbar faktiskt flest pojkar.. vill inte oroa dig. men jag hade kollat upp det.

• lollipop25

det är att tarmen går in över varandra som en stumpa typ och är väldigt farligt.

• Snibben

jaha, men det lät som det var ett tjejproblem för jag tänkte på vagina i invagination, om ni förstår.
    Det har inte varit mer blod sen den gången, enda gången. så jag tror att det bara var irriterat i tarmarna.

• Pernuffsan

Invagination är en form av tarmvred som betyder en del av tarmslyngan invagineras - dras in- i nedan eller ovanliggande tarmslynga. Vanligaste orsaken till färskt blod i avföringen hos små barn är sprickor i äntarmen orsakade av irritation av avföring eller puder. Hade tarmen perforerats av något vasst blir buken brädhård direkt, går inte att missa. -peretonit

Pernuffsans ssk sambo

Svar på tråden Blod i bajset?