• JennyJenka

vet någon??

hur mkt det kostar att lägga nytt tak? Beror det på hur stort det är, eller så? Vi har hittat ett hus nämligen, men taket e inte bytt på 40år och tror inte säljarna kommer byta...så jag vill veta hur mkt ca det kan gå på? Nån som vet? Huset är på ca 140kvadrat. Vet ni hur man gör taket själv? Ny papp behövs det med samt nytt tak. Det är enkupigt tegel nu, kostar det mer med 2kupigt? Hoppas nån kan svara!
    Kram

• Svar på tråden vet någon??
  • wasani

var det inte nåt om takomläggning på äntligen hemma? hmm tror han sa mellan 1000-2000kr per kvadrat meter...gå in på deras hemsida o kolla...men det är inte billigt att lägga om tak...om man klarar av det själv blir det ju billigare, men det är ju inte såå vanligt att man har takomläggning i grundkunskaperna

• Venusmannen

Vi lade på nytt tak nu i somras. Vårt hus är på drygt 100 m2.
    Materialkostnad (råspont, papp, läkt, pannor, vindskivor, plåt och regnsystem) cirka 50 000 kr.
    Och många arbetstimmar...

• JennyJenka

Venusmannen: 50 000:- låter ju inte så farligt!
    Hur lång tid tog det att göra taket då?
    Hade ni försäkring det gick på?

Läste på äntligen hemmas hemsida att man ska räkna med ca 1-2000:-/ tegelplatta. Så då skulle vi va uppe i ca 210 000:- ju. Så 50 000 låter ju som en dröm.

Gjorde ni jobbet själva?

• JennyJenka

rokka gill:
    Hur sjutton fick hon d så billigt?

• Venusmannen

Ja, vi gjorde allt jobb själva.
    Det var betydligt mer tidskrävande än vi någonsin trott.
    Cirka 10 intensiva sommardagar (10-12 tim) för fem personer för själva taket, ytterligare några lördagar för regnvattensystem och justeringar.

Det finns normalt inga försäkringar som täcker tak. Det är bara vid extrema väderhändelser som det kan bli aktuellt. Vi bytte av åldersskäl (38 år).

Två tips!
    Låna en riktigt byggnadsställning. Sparar mycket tid.
    Ha stora presenningar i beredskap. Åskan kan slå till på några minuter.

• JennyJenka

Venusmannen:
    tack för tipsen. Men om man gör jobbet själv...behöver man inga förkunskaper? Vi vet typ nada om sånt. Finns det bruksanvisning? *ASG**ASG*
    Nej men kan man få info nånstans om hur man går tillväga? Vet du nåt om hur mkt d kostar om någon gör arbetet?

Ja, det här taket ska visst va 40år så d e väl på tiden att ordna det. Vi vet inte om vi ska ha huset än...vi har sagt att om dom nuvarande ägarna gör jobbet så får dom huset sålt för det pris dom ville ha annars måste dom sänka det kraftigt! Så vi får se vad som händer.

• Venusmannen

Jag skulle nog inte ge mig på och byta tak utan lite förkunskaper hos någon deltagare. Jag hade läst på så mycket fakta som möjligt före, och sedan hade vi både farsan och svärfar som har bytt tak tidigare till hjälp.

Det finns ju bruksanvisningar/arbetshandledningar från respektive tillverkare som man bör följa, men sedan behövs ju också en allmän kunskap för att få ihop de olika delmomenten.

Hur mycket det kostar att få det gjort av någon annan skiljer nog ganska mycket. För ett komplett tak på 100 m2 boyta (vilket ger cirka 150 m2 takyta vid nomalt 1-plans) har jag hört priser på allt från drygt 100 000 kr till bortåt 300 000 kr.

• Bondbruden

Bara för att huset är 40 år så behöver man inte byta tak! Om inte taket är dåligt ska man inte byta det! Kolla skicket på taket först.

• JennyJenka

Bondbruden:
    Nej, det är sant. Men enligt besiktningen så verkar det läckt in lite i vinden. Samt så föreslog dom byte eftersom dom tyckte det behövdes fast dom inte kunnat besikta taket pga det var snö då.

Venusmannen:
    Ja, läste det nånstans att man ska nog räkna med ca 210 000:-
    Vi får väl se hur det blir, men tycker d e bra att kolla upp d ändå...så man vet.

• Venusmannen

Jag byter ju hellre tak i förebyggande syfte än att en morgon vakna vid att det droppar från innertaket, med massor av dyngsur isolering på vinden..

Det blir en massa extraarbete och kostnader för ny isolering, nytt innertak..

• Git

Vi (läs: min sambo..) håller på att byta tak på våran kåk. Plåttak som ser ut som pannor. Det kommer att gå på ca 50-60 000 när det är klart, men fy f*n vad jobb!!! Vi har fått byta viss del av bräderna och bytt delar av takstolarna. Just nu har vi papp och läkt klart på 3/4 delar av taket och kan inte göra så mycket mer nu när vintern kommer... Får helt enkelt stå så ... Vi har inte haft någon hjälp av andra och har lagt ner i stort sett hela sommaren.

Tänk er noga för om ni har hjälp att få innan ni ger er på det!!! Våran hjälp som var lovad drog sej ur i sista sekunden..

Men det är en rejäl kick när man ser hur bra det blir!!!!

• JennyJenka

Tjodjuret:
    är det billigare med plåt? Än tegel alltså...vilka är fördelarna med plåt? Jag vet ju typ inget om sånt här så det vore kul att få höra av andra vilka fördelar det ena har som det andra ej har...

• Git

Vet inte om det är billigare, men det är inte så tungt. Vi hade eternitplattor tidigare och det är inte säkert att våra takstolar hade klarat tyngden med pannor. Vad jag har hört i alla fall.

• Venusmannen

Nackdelar med plåttak i förhållande till tegel/betongpannor:
    - Ljudet när det regnar
    - Kortare livslängd
    - Krav på underhåll
    - Utseendet enligt vissa

Fördelar:
    - Väger mindre
    - Snabbare att lägga

• JennyJenka

ok, så med andra ord är det bättre med tegel om man inte vill behöva byta oftare samt underhålla det.

Tack för svaren!

Svar på tråden vet någon??