• Lupinen69

Engelsk Springer Spaniel

Hello! Någon här inne som har ESS och kan berätta om rasen? Går i hundtankar och har fastnat lite för ESS, den vanliga typen, inte jaktspaniel dvs.

Både sambon och jag är hundvana sedan tidigare, har både tränat olika grenar och ställt ut. På olika håll har vi haft boxer, schäfer och jack russel. Tillsammans hade vi kapplöpningsgreyhound några månader i våras (tog hand om en illa skött omplaceringstik och såg till att få upp henne i allmänhyfs, kondition och muskler innan vi testade henne på banan och sålde henne vidare till en kappisentusiast, hos vilken tiken numera både har tagit sina licenser och även börjat tävla med framgång ).

Nu vill vi ha en mysig familje-allroundhund, som är med på det mesta utan att bli hispig och stirrig. Helst en svart/vit hane efter lugna, stabila, friska föräldrar. Finns det sådana?

* Calvin 06-04-13 *
  • Svar på tråden Engelsk Springer Spaniel
  • Lupinen69

Ingen?

* Calvin 06-04-13 *
  • Lundatjej78

Mina föräldrar har haft en springer och hon var jättehärlig men hon jagade verkligen allt och hade vi henne lös så sprang hon verkligen långt från oss! Men det var en otroligt glad och snäll vovve! Lite problem var dock hennes ständiga öroninflammationer!

Jag och min sambo har en Whippet och det är också en underbar ras..snäll, tillgiven och otroligt barnkär! Hon är också otroligt lättanpassad och finner sig i alla situationer utan att bli skraj! Kanske något för er som haft en Greyhound? :)

• Lupinen69

Har varit inne på ett annat forum och nästintill blivit avskräckt från att skaffa ESS! Trodde det var en genomgående frisk och sund ras, men jag bedrog mig visst.

Visst är whippet underbara! Men är de inte lite små och ömtåliga, när man har bebis? Eller är det jag som är fördomsfull? Hur vanligt är det egentligen att de skakar? Det ser så lökigt ut och alla tror direkt det beror på att de fryser eller är rädda...ser inte så tufft ut precis.

* Calvin 06-04-13 *
  • Karin A

Har haft två ESS.. jag älskar den rasen har inte haft några problem! Har tagit båda från samma uppfödare med 14 år imellan!

• Lundatjej78

Jag tror Whippet är en riktigt bra barnhund, har aldrig fått intrycket att de skulle vara ömtåliga, snarare är det en ganska robust hund trots att den kan se klen ut :)
    Jag känner en hel del folk med Whippet och visst skakar de om de står still och fryser men det gör de ju för att hålla igång musklerna och på så sätt värma sig själva! Vår Whippa skakar aldrig om hon är i röresle, bara när hon står still och visst, då kan hon se ynklig ut!
    Sen finns det ju så mycket roligt att hitta på med en Whippe som t.ex Lure coursing och Whippetrace, men visst, vill man nå de högre lydnadsklasserna så bör man nog se sig om efter en annan kompis! :)

• M C Catta

Hej!

Min moster föder upp ESS och har just nu en valp kvar sen sista kullen. En hane, svart-vit (mycket svart och en väldigt speciell täckning, jättevacker!).

Maila om du vill veta mer!

• Brevdruvan

Har haft en ESS. Lite problem med stora läppar och öronbekymmer. Går att stävja med att se till att man torkar torrt efter bad och dyl. Trivdes så himmla bra. Go, social lätt att träna även om det bara är för normal uppfostran. Kan inte göra annat än rekomendera rasen. Man ska dock vara medveten om att det är en ras som är avlad för att jobba och behöver stimuleras mentalt. Detta gäller dock de flesta hundar.

• Namaste72

Jag hade en ESS som blev tio år. Världens goaste hund. Genomsnäll, lydig, lyhörd, gick alltid lös. Hon fick tyvärr juvertumör när hon blev äldre, och pga av en kass vet. upptäcktes inte att tumören spred sig
    Men jag kan verkligen rekommendera ESS - speciellt showtypen!

• Lupinen69

Tack för era svar! Vi är inte alls intresserade av den sk jaktspanieln, bara den vanliga ESS, den sk showtypen. Att det är en aktiv ras som behöver stimulans är precis vad vi letar efter, vi är inte sofflockstyperna precis. Sambon cyklar Vättern runt varje år, simmar Vansbro, springer div lopp. Jag har friidrottat, tränar inomhusrodd, simmar mm. Inte så mycket nu efter förlossningen, men det blir bättre och bättre.

Har fått höra att det är mycket problem med hanhundsaggressivitet, dålig mental status, mycket stress och rädslor i rasen.

* Calvin 06-04-13 *
  • Namaste72

Hmmm...jag hade ju en tik iof. Men hon var inte ens rädd för fyrverkerier

• Aquarius 02

Mina föräldrar har en engelsk springer spaniel (10 år,svart/vit hane). Världens goaste, hänger med på allt Rekommenderar!

• Brevdruvan

Lupinen69: jag känner inte alls igen de problem som du beskriver. Tvärt om. Däremot var rasen väldigt populär ett tag och man ska alltid akta sig för att ta valpar från de allra populäraste föräldrarna eftersom det då riskeras att finnas dåligt genflöde.

Svar på tråden Engelsk Springer Spaniel