• Jojo7777

Nån som gått nån bra inredningsutbildning, för att kunna jobba med det sen??

Skulle så gärna vilja utbilda mig inom inredning, för att kunna jobba med det en vacker dag. Är det någon som vet av bra utbildningar/kurser som är en bra början och som inte kostar en halv förmögenhet?? Har ju redan en universitetsutbildning, så jag vill inte (och kan inte)direkt satsa flera års heltidsstudier heller..
    Nån som har bra erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Nån som gått nån bra inredningsutbildning, för att kunna jobba med det sen??
  • Jojo7777

Olpansfamilj: Ok, det lät ju bra! Vad bra tips du kommer med! Altt är värdefullt! Tack!
    Född med inredningstalang kan jag nog faktiskt säga att jag är Har ALLTID varit intresserad, möblerade jämt om i mitt rum när jag var liten, ritade ritningar från tidig ålder, skrev listor, planerade.. Mamma är likadan. Vi frossar i allt vad inredning heter . Pappa är byggnadsarbetare och bygger hus hela dagarna, och har byggt mitt barndomshem, så jag är född in i en familj med kakel, fogar, brädor, spikar, skruvar osv.. Haha!
    Både mamma och pappa har sysslat med hantverk, slöjd, målning osv. Lärde mig att luta av möbler innan jag lärde mig cykla... haha
    Ska läsa boken du rekommenderar, absolut!

• olpansfamilj

Vad härligt det låter jojjo7777!! =) Ett annat bra tips är att börja göra om hemma hos vänner mm....

• Solvei

Ja boken Rensa I Röran är min bibel oxå..... helt underbar...

Jag tänkte gå en kurs i Feng Shui, med bla inredning och för själen 3 träffar med vardera 2 dagar... 26.000:- utan logi. Tycker jag var hutlöst med tanke på att den läran verkligen går ut på att få människor till ett bättre liv... tror inte japanerna/kineserna skulle gilla att de tog så väldigt betalt. Gjorde jag mig begriplig nu??? Jag menar de är ju så väldigt för andra människors bättre leverne och inte att tjäna pengar...

Men läs hennes böcker Agnetha Wingqvist Feng Shui för svenska hem och Feng Shui för själen.  Mkt bra tips i dem oxå.

Nu ska jag kolla sköna hems hemsida...

• olpansfamilj

Japp, har läst Agnethas böcker också....
    Rensa i röran finns som pocket..... jätte bra och billigt!

• olpansfamilj

Oj den kursen var dyr!!! =(

• cornelia2

Jag kanske kan bidra med lite tips på utbildningar.
    Själv har jag gått Stockholmskonstskola 1år, Nyckelviksskolan 1 år, Beckmans kvällskurs i form 6 månader och sedan läste jag inredning på Konstfack i 3år.

Jag arbetar idag som inredningsarkitekt.
    och i min bransch har många en ganska brokig bakgrund. Inredningskurser på folkuniversitet eller Sköna hem är säker jättespännande men rent krasst så är det inget du kan söka jobb på. Det jag skulle tipsa om är att i så fall komplettera med en kurs på Arkitekt högskolan.

Att arbeta som inredningsarkitekt handlar om mycket mer än piffing med kuddar. Det är mycket matematik, siffror, logistik, Du behöver kunna göra relationsritningar och gärna korrekta teksniska beskrivningar, då man har ett nära samarbete med olika typer av hantverkare. Jag skulle också vilja ge dig tips om att gå kurser i olika typer av CAD-applikationer och en kurs i perspektiv ritning.

Lycka till med ditt nya yrkesval.

• mammatotoo

CAD-applikationer, vad är det?

• Bella8

Hejhopp!

Håller med Cornelia om att det rent krasst finns massor av sk utbildningar där folk kanske "luras" att tro att man genom dessa kommer att kunna få arbete som inredningsarkitekt eller inredare.... det får man i de flesta fall inte... Men det beror ju helt på vad du vill arbeta SOM... Vill du bli inredare eller inredningsarkitekt så är det som Cornelia skriver två helt olika saker och en inredare har ofta inte samma "djupa" kvalifikationer som en inredningsarkitekt som gått på Konstfack...

Som INREDNINGARKITEKT får du inte jobb om du ej har gått en högre utbildning men som INREDARE kan vissa bara ha "eget" intresse eller nån enstaka kortare utbildning... Vissa går det bra för andra inte... beror helt på hur duktig man är, kundkretsen och vilka man känner skulle jag vilja säga...

Det kan vara bra att starta upp med någon utbildning på 1 år, och i de flesta fall så skulle jag rekommendera 1-åriga Konstutbildningar eller kanske någon Inredningslinje genom Folkuniversitetet eller Medborgarskolan. Dessa kan vara en bra start men det beror på vad du vill arbeta med.

Jag arbetar också som Inredningarkitekt/SIR (medlem i Sveriges Arkitekter) sedan 4 år tillbaka och har gått konst/och hantverksutbildningar på Nyckelviksskolan Allmänna Linje 1 år, Wiks Folkhögskola (konstutbildning, inriktning konst, teckning och grafik) 1 år, Nyckelviksskolan Trälinje 1 år samt sedan Konstfack 5 år (Kandidat och Magisterutbildningen).

Konstfacks utbildning innehåller ALLT (konstruktion, möbellära, snickeri, ljuslära, CAD, teckning, målning...) you name it för att vi ska ha möjlighet att arbeta som inredningsarkitekter och kunna konstruktioner, hur kök och badrum planeras på bästa sätt och tjaa, and on and on...

Funderar förresten då Nyckelviksskolan och Konstfack är en liten grupp av människor ifall vi kanske inte stött på varandra, Cornelia?! Är det du på bilden så känner jag inte igen dig...

Kram och lycka till TS!

Bella

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • olpansfamilj

Tack för alla bra tips Cornelia 2!! Mycket intressant!! =)

• Solvei

OJ!!! för mig är det nog mest Design/ inredare som gäller, så fort jag hör orden matte, räkna osv då går det kalla kårar på min rygg
    Nä då... kan nog med lite vardags matematiska uträkningar, men Inredare är det som gäller för mig Arkitekt ordet lämnar jag...

För mig är det helt omöjligt att plugga på Konstfack och dyl då jag bor i Delsbo och har barn, jag måste hitta nån kort kurs eller distans. Har kollat konstfack många ggr då jag fotar och ritar/målar en hel del oxå... men som sagt jag varken vill och kan inte flytta.

*** Vimsig*** är jag emellanåt och allt som oftast...
  • Solvei
    olpansfamilj skrev 2006-12-06 15:30:00 följande:
    Oj den kursen var dyr!!! =(
    Ja ruggigt dyr!!! Logi har ju åtminstone kunnat ingå, när kursen är på deras egna kursgård??

Nu har jag mailat Sköna hem iaf om kurser till våren och har önskat mig en kurs i Julklapp

Tack för tipset....
  • Jojo7777

Jag känner också att det är Inredare av något slag som gäller för mig. Inredningsarkitekt ville jag iof bli när jag var liten, men känner att det inte är riktigt det jag vill idag.. Har som sagt redan en universitetsutbildning och varken kan eller vill satsta flera års heltidsstudier..
    Men jag tackar för alla tips som kommer in!

Solvei: Åh, vill också hemskt hemskt gärna gå en kurs i Feng Shui, men tycker precis som du att det är på tok för mycket pengar!! Hur gör liksom alla som går den kursen?? Är dom rika eller?? Ska man satsa pengar på en sån kurs så vill man ju att det ska ge något efteråt också!! Men vill jättegärna bli Feng Shui konsult!
    Hur mycket kostar kursen på Sköna Hem?

• Solvei

Kursen på sköna hem kostar 4.500:- kan tyckas vara mkt oxå med tanke på att det är bara 2 dagar, men det ingår kaffe och lunch Skrattande å det går alltid hem för min del

Men det är ju långt ifrån lika mkt som Feng Shui kursen ändå.  Det är så synd vill så gärna gå den...

Sköna hems kurs leder till ett litet slut test och Diplom.
    Står jätte bra på deras hemsida.

Vi kanske kan bli ett gäng som går den härifrån FL.... vore skoj!

*** Vimsig***
  • olpansfamilj

Som sagt sköna hems kursen är bra! Jag gillade den jätte mycket! Man fick fika och även lunch  och det var väldigt trevlig stämning....
    På slutprovet fick vi ett eget rum att inreda, men inte till en själva utan efter en människoprofil..... tex en barnfamilj, eller en advokat tjej mm. Och sen skulle man presentera den till klassen...... välja allt från golv, tapeter och möbler.....

Har även för mig att det går att gå en feng shui kurs via nätet! Den är billig! Har precis fått lite papper om den, men den verkar vara väldigt mycket inriktad om flygande stjärnor mm...
    Men jag har i allafall beställt första materialet......

• Solvei
    olpansfamilj skrev 2006-12-07 10:28:22 följande:
    Som sagt sköna hems kursen är bra! Jag gillade den jätte mycket! Man fick fika och även lunch  och det var väldigt trevlig stämning....På slutprovet fick vi ett eget rum att inreda, men inte till en själva utan efter en människoprofil..... tex en barnfamilj, eller en advokat tjej mm. Och sen skulle man presentera den till klassen...... välja allt från golv, tapeter och möbler.....Har även för mig att det går att gå en feng shui kurs via nätet! Den är billig! Har precis fått lite papper om den, men den verkar vara väldigt mycket inriktad om flygande stjärnor mm...Men jag har i allafall beställt första materialet......
    å vad är det för kurs du hittat? feng shui kursen. jag vill oxå gå...
  • Jojo7777

Olpansfamilj: Vill också veta vad det är för Feng Shui kurs du hittat på nätet??
    Har du nån adress/länk där man kan hitta denna?

Svar på tråden Nån som gått nån bra inredningsutbildning, för att kunna jobba med det sen??