Hejhopp!
Håller med Cornelia om att det rent krasst finns massor av sk utbildningar där folk kanske "luras" att tro att man genom dessa kommer att kunna få arbete som inredningsarkitekt eller inredare.... det får man i de flesta fall inte...
Men det beror ju helt på vad du vill arbeta SOM... Vill du bli inredare eller inredningsarkitekt så är det som Cornelia skriver två helt olika saker och en inredare har ofta inte samma "djupa" kvalifikationer som en inredningsarkitekt som gått på Konstfack...
Som INREDNINGARKITEKT får du inte jobb om du ej har gått en högre utbildning men som INREDARE kan vissa bara ha "eget" intresse eller nån enstaka kortare utbildning... Vissa går det bra för andra inte... beror helt på hur duktig man är, kundkretsen och vilka man känner skulle jag vilja säga...
Det kan vara bra att starta upp med någon utbildning på 1 år, och i de flesta fall så skulle jag rekommendera 1-åriga Konstutbildningar eller kanske någon Inredningslinje genom Folkuniversitetet eller Medborgarskolan. Dessa kan vara en bra start men det beror på vad du vill arbeta med.
Jag arbetar också som Inredningarkitekt/SIR (medlem i Sveriges Arkitekter) sedan 4 år tillbaka och har gått konst/och hantverksutbildningar på Nyckelviksskolan Allmänna Linje 1 år, Wiks Folkhögskola (konstutbildning, inriktning konst, teckning och grafik) 1 år, Nyckelviksskolan Trälinje 1 år samt sedan Konstfack 5 år (Kandidat och Magisterutbildningen).
Konstfacks utbildning innehåller ALLT (konstruktion, möbellära, snickeri, ljuslära, CAD, teckning, målning...) you name it för att vi ska ha möjlighet att arbeta som inredningsarkitekter och kunna konstruktioner, hur kök och badrum planeras på bästa sätt och tjaa, and on and on...
Funderar förresten då Nyckelviksskolan och Konstfack är en liten grupp av människor ifall vi kanske inte stött på varandra, Cornelia?! Är det du på bilden så känner jag inte igen dig...
Kram och lycka till TS!
Bella