• Anonym (Anna)

Hjälp! Barn som utforskar varann...

Det har hänt en sak som jag faktiskt inte vågat prata med någon om för att jag skäms....
    Min son som bara är 5 år hade en flickkompis hemma för ett tag sedan.
    De lekte som vanligt uppe i lekrummet och jag stod och lagade middag. Gick upp för att hämta dem till maten och fick se att de båda var nakna. Helt nakna.
    Tänkte inte så mycket på det, men vid bordet började vi prata om det.
    De hade lekt mamma pappa barn och min son hade "smakat på hennes snipa"

Mår fruktansvärt dåligt över detta. De är bara 5 år.
    Var har de fått detta ifrån?!!

Min första tanke var att det var flickan som sett detta någonstanns ock kommit på ideen.
    Men det visade sig vara min sons ide. *ont i magen*

VET att min son aldrig sett oss göra något sexuellt hemma.
    Och det finns inga porrtidningar/filmer/kanaler hemma heller som han sett.

Inte kan väl ett så litet barn komma på en sån sak helt själv??
    Mår verkligen dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Hjälp! Barn som utforskar varann...
  • Anonym

Han kanske har pratat med det med någon på kanske dagis om han går på sådant. Det pratas ju om sådant på TV ofta. Är ju inte helt omöjligt att han sett o hört ngt ändå,.

• irrblosset

Skulle tro att alla barn går igenom något liknande. Inga konstigheter där inte.

• Anonym (Anna)

Tror du verkligen det? Har aldrig hört någon som pratat om det.
    Fast de kanske är som jag - inte vågar prata om det för att man skäms

• inte

Alla barn utforskar/leker doktor.

• irrblosset

Det är väl lite tabu att surra om det i det öppna

Men som sagt, inga konstigheter som jag kan se det.

• Anonym (Anna)

Men 5 år! Är inte det jättetidigt?...

• irrblosset

Nä, inte speciellt tidigt.

Barn är ju också sexuella individer. Inte bara vi vuxna
    Sen tar sig väl utforskningen och experimenterandet lite olika uttryck. Jag är inte direkt någon barndoktor, men jag skulle tro att utforskandet kan sträcka sig från när dom är några år upp till lågstadieåldern.

• irrblosset

För att senare börja om i en HELT annan dimension

• inte

TS:
    Nejdå, barn som är 2-3 sysslar också med sånt. Om de känner att det är obehagligt så borde du prata med dem dock.

• Anonym (Anna)

Nä. barnen har inte sagt/visat sig känna obehag av något slag. Bara jag som mamma.

• jeli81

Det bästa för barnen är att du gör en naturlig sak av det hela, det finns risk annars för att det kommer bli något som är konstigt och onaturligt, vilket det inte är. Men jag förstår om du blev lite paff.
    Lycka till!!

• Anonym (Anna)

Jodå, paff blev jag allt. Och noll koll på hur jag ska tackla det.
    Vill inte att barnen ska "hålla på" men vill ju inte heller göra det till något fult. För sex är ju faktiskt något fint.
    Usch vad svårt

• irrblosset

Tror att man ska skilja på begreppen här. Det dom håller på med är inte att försöka ha sex. Dom utforskar sin sexualitet bara

Visst borde det väl stå något om sånt här i alla "stora barnboken" och sånt som finns där ute? För det är ju som sagt inga konstigheter

Vilket fick mig att börja fundera över vad man ska göra när ens eget barn väl kommer dit.. uhff..

• Anonym

Tror också att det är vanligt att barn utforskar o som tidigare skrivits, det handlar inte om sex egentligen, det är nog bara nyfikenhet o lek Däremot kanske ni kan ha ett samtal om att det är viktigt att inte låta någon göra ngt på kropppen som inte känns bra (o naturligtvis att aldrig göra ngt på någon annan om den inte vill). Jag vill inte skrämma ngn på något vis, men jag tror att det är viktigt att inpränta i barn att det är DE som bestämmer över sina kroppar. Tyvärr så finns det båe pedofiler o barn som ger sig på yngre barn (har själv blivit utsatt för det) så det är därför jag skriver detta,även om det är "off topic".

• Anonym (Anna)

Anonym

Jag har varit utsatt för övergrepp när jag var liten.
    Tror att det kan vara mycket därför jag mår så pass dåligt över detta och inte vet hur jag ska göra

• Anonym

Har man själv varit utsatt för övergrepp som liten är det ju svårt att ha en "neutral bild" av barns sexualitet.
    Jag tror inte bara det är ofarligt, utan t.o.m viktigt att barn får utforska sin sexualitet ifred.
    Min son har en tjejkompis vars föräldrar också tycker så, vi vuxna är också nära vänner. Och oj, vad de har "forskat" på varann i perioder. Ett tag slängde de av sig kläderna så fort de såg varann och så in i ett eget rum och ville vara ifred.
    Det enda jag lagt mig i är att jag sagt att det är viktigt att inte göra något den andre inte vill och vice versa.
    Och det vad det gäller alla lekar, inte bara deras nakenlekar.

Jag är glad att han fått möjlighet att leva ut sin "sexualitet" och utan att känna skam. De har visat tydligt att de velat vara ifred, men de verkar inte ha känt att det är något fult.

När jag var liten var det väldigt tabu med sexualitet och det har jag tagit skada av. Jag tror dessutom- nu hårddrar jag det hela, men jag tror att många sexbrottslingar har en hämmad sexualitet som istället blivit totalt snedvriden.
    Vi har en så tabubelagd sexualitet i vår kultur och jag tror att det kan uppkomma sånt av det.

Däremot får det inte heller bli tvärtom, att vi vuxna ska lägga oss i och kanske t.o.m "uppmuntra" sexualiteten, det blir kladdigt och gränslöst. Nej, jag tror på ett helt neutralt förhållningssätt. Varken säga bu eller bä.
    Men jag skulle nog tycka det var jobbigt om jag inte kände föräldrarn till det andra barnet väl och visste att det tyckte likadant.

• Anonym

min styvpappas söner "utforskade" mig när jag var liten. Jag tog definitivt skada av det.

• Anonym

Jag menar att det är bra när det är två jämnåriga barn där båda är lika oskyldigt nyfikna. Självklart är det en helt annan sak om den ena inte vill!!!

• Anonym (natural)

Barn i tidig ålder utforskar sin sexuallitet, på skötbordet när små killar drar sig i snoppen, eller flickor i 1 års åldern som sitter på golvet och "gungar" i blöja för att det pirrar lite i sniffan. Jag va i ca 4 årsåldern när jag började vad jag minns med grann pojken, ti forskade på varandra, och jag ville ochså ha snopp, vi låg och gungade på varandra i bland, och lekta allt möjligt, Mamma, pappa, ligga på varandra så blev det mamma, pappa, barn sen... Naturligt, visst finns det säkert någon som tar skada av detta, om det är äldre kamrater som kommit längre i utvecklingen. El om det inte är på lika villkor, låt dom vara, förklara att det är viktigt att acceptera ett nej om den andra inte vill. även när man leker med lego el på bil mattan tex.

• junibarn76

Lugn bara lugn. När jag var liten och gick på dagis, dvs. 5-6års åldern, så lekte vi "doktor" så fort vi fick möjlighet till det.

Detta var förvisso tidigt 80-tal och vi hade alla läst "mamma-pappa-barnböcker".

Man klädde av sig naken och la sig på varandra (pojke-flicka...homosexualitet var icke känt för oss ännu). Det var jättespännande och jättefarligt för vi visste att det var något som BARA vuxna fick göra.

Det fanns inget direkt sexuellt i detta vad jag minns. Det var en busig testgrej som var jätteförbjuden och därför lika spännande.

Jag har absolut inte blivit utsatt för några övergrepp, inte heller har jag haft föräldrar som lät porr ligga framme.

Det är med all säkerhet detta din son testar.

Svar på tråden Hjälp! Barn som utforskar varann...