• Anonym (lilla jag)

blåmärken på bebis

visste inte vilken tråd jag ska skriva detta i, så jag tog denna.

våran dotter är 6 mån. kan ej krypa men snurrar runt o cirkulerar runt o så. ibland har hon slagit i lite lätt vardagsrums bordet alltså benen. men hon har inte grinat o så..

samma gäller det när jag är vid datorn o hon ligger o vänder sig i vagnen händer det att hon krockar med sido kanterna.

så ibland får hon blåmärken små är dem.

på bvc tittar de konstigt på mig o vill ta blodpov o se om hon har lätt att få blåmärken för tydligen är det så ovanligt att baern vid 6 må¨n får det.. jag sa är det farligt? nej sa dem de vill bara veta..

känns som de tror att vi nyper henne eller nåt så hon får blåmärken, spelar ingen roll att jag säger hur de uppkommit de verkar inte lyssa på det örat.

sen hade hon ett blåmärke på magen som varken jag eller min sabo vet just vad hon fått det ifrån, o de tyckte dom var konstigt..

jag sa att jag är med vår dotter i samma rum me tittar inte på henne varje sekund o när hon inte protesterar så lyfter jag inte upp henne, när hon tex ligger i en bädda resesäng med massa leksaker jag gjort om till lekhörna....

sorry att detta vart så långt..
    bara undra vad ni tycker o om nån har liknande erfarenheter.

// kram på er =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-14 20:01:34:
    vii bara till de nya läsarna uppdatera...
    att vår dotter är nu 9 månader..
    o kryper o drar sig upp till stående med hjälp av tex soffan, o åker ner lika fort =)

o fortfarande fattar de inte att hon slår ju sig mera nu än när hon var 6 mån.

• Svar på tråden blåmärken på bebis
  • Anonym

Alla läkare samt sjuksköterskor har anmälningsplikt om de misstänker att ett barn far illa. Därför är det inte konstigt om BM reagerar när hon ser många blåmärken, hon gör bara sitt jobb.

• mammas gumsegos

Jag tycker det är bra av BM att utreda detta även om du inte slår ditt barn finns det andra som gör detta och nekar.

Bättre dom hackar på några oskyldiga för att finna mer skyldiga.

Jag tycker du skall be om mer läkarkontroller för detta låter mystiskt. Jag får lätt blåmärken, bara jag går emot eller ibland bara så där. Har inga sjukdommar.

Men Det finns många sjukdommar som kan visa dessa symptom. Så kolla upp ditt barn.

• Anonym

När vår flicka var 7,5 månader och hade börjat sitta själv så föll hon från sittandes rakt ner på en trälåda som man har klossar i. Hon fick ett blåmärke på kinden. När vi kom till BVC nästa dag på föräldragruppen så sa vår sköterska att det är sånt som händer när bebisar börjar sitta/krypa/gå. Det var i och för sig vår flickas första blåmärke någonsin men jag var nervös och kände mig som en dålig förälder som inte hindrat vår bebis från att slå sig. Hoppas allt ordnar sig för er.

• LabLover

Förstår att det är jobbigt för dig att bli ifrågasatt men försök tänka så här i stället:

Tur att de vågar fråga och undersöka. Även om inte JAG skadar mitt barn så sker det hela tiden överallt. Tänk om ditt barn har någon sjukdom men de inte frågade för att inte "såra" dig.

Som någon annan skrev. Bättre att de kollar några föräldrar för många än att de missar någon.

• ACAP

Hej!
    Min tös får ofta blåmärken, även som liten baby fick hon det. Själv har jag väldigt lätt att få blåmärken. Hon och jag har liknande hud, väldigt ljus  och ganska tunn och vi är båda rödlätta. Problemet var att Alma var väldigt "marmorerad" som liten och nån läkare trodde det var nån slags blodförgiftning men hon har helt enkelt tunn hud.

Och förresten, blödarsjuka drabbar bara pojkar och män, kvinnor kan vara bärare av genen men de blir inte sjuka. Men det kanske finns andra blodsjukdomar.
    /Lotta

ps.Hoppas allt går bra!

vissa säger de har sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
  • Anonym

Kolla upp så att det inte är leukemi. Det görs enkelt med ett blodprov.

• Anonym (Hmm...)

Hej ts! Hur har det gått för er? Har de fått någon ordning på blåmärkena?

• Anonym (lilla jag)

hej på er!!

har nu vart hos barnläkaren, för att få remiss trodde vi..

han babbla som fan på dålig svenska mer allmänt att när små barn har blåmärken så måste de fråga föräldrarna om det är de som misshandlat...sen var han tyst länge o sa..på jätte dålig svenska." varför säger ni inget,ska ni inte försvara er?"

då sa jag vaddå? nu förstår jag inte.

då sa han " ni måste ju säga nåt, vet du inte vad misshandel betyder?"

då sa jag, ja det klart jag vet vad det är..sen sa jag att han pratat om hur de gör i allmänhet och inte uppfattade att han frågade oss en fråga.

sen sa jag att vi aldrig skulle kunna göra henne illa, absolut inte..

då sa han ok.vad bra...

sen ursäktade han sig o sa att de måste fråga.

sen pratade han om nåt blåmärke hon haft för länge sen på magen, hur den kunnat uppstå...jag sa att vi inte vet till 100% men om det varit hunden som fått dit en tass när han sprunit efter katterna, när hon legat i sin babysitter..

han sa då att han inte tyckte att det skulle vara fallet, men sa att det kan man inte veta till 100 %

sen fråga jag en massa om sjukdomar o så som kan göra att hon får nåt litet blåmärke ibland..det svarade han knappt på

o sa att det kan vara nåt litet bara som gör att hon får lätt blåmärken, eftersom fredriks (pappan) syster har lätt att få det så kan det gå i arv sa han.

sen frågade han om jag var orolig om de olika sjukdomar, då sa jag att det klart jag är när jag vet till 100% att vi inte gör henne illa eller är för hårhänta att det då kan vara nå fel.

då sa han att han inte tror att hon har nåt allvarligt fel., för hon har inga andra symtom på sjukdom.

ska få gå till lab 11 januari.

sen sa han bara god jul o ha det så bra..

han får ju mig att känna skuld fast jag inte gjort något dumt.
    så får jag inte ur skallen vad har tror/trodde eller inte trodde från början.

jag menar att hon har bara nån liten blåmärke ibland bara, på knät eller armbågen.och en gång påmagen. o inte är de stora heller mindre än en femma-
    på han lät det som att hon har det jämt o det har hon inte.

så , nu har jag pratat ur mig..=)

• Tjofsen

Ja, det är hemskt. Men samtidigt. Hur många barn BLIR misshandlade och för hårt hanterade??? Jag tycker det är bra att de kollar allt. Man kan ju säkert framställa det på lite bättre sätt än han gjorde dock!!!!

Svar på tråden blåmärken på bebis